Insurtech in Nederland zijn hoogtepunt voorbij?

Wereldwijd wordt er miljarden geïnvesteerd in Insurtech-initiatieven. In 2019 is er wereldwijd ruim $6.37 biljoen geïnvesteerd in Insurtech. Bekende voorbeelden van Insurtech bedrijven zijn Lemonade, Trov en NextSurance. Hoe zit dat in Nederland? Wordt er hier nog veel geïnvesteerd in Insurtech? De indruk is dat het hoogtepunt voor Nederland voorbij is.

Wat is Insurtech? 

Insurtech is een verzamelwoord voor innovatieve en disruptieve oplossingen in de verzekeringssector. Voor 2015 werd het vaak samengenomen met de Fintech-oplossingen uit de bankensector, echter vanaf 2015 wordt Insurtech als begrip steeds meer gebruikt en is nu niet meer weg te denken. Insurtech initiatieven starten vaak bij startups die gaan samenwerken met verzekeraars. Er zijn ook verzekeraars die zelf innovatie afdelingen starten of investeringen doen in bestaande initiatieven en/of startups. 

 

Welke Insurtech oplossingen zijn er? 

  • Rijgedragverzekeringen: een autoverzekering waarbij de rijstijl en telefoongebruik van de bestuurder wordt bijgehouden aan de hand van een app. Op basis van het rijgedrag wordt er bepaald of de verzekerde korting krijgt op de premie.
  • Chatbots: door middel van Artificial Intelligence is het mogelijk om verzekeringen eenvoudig te vergelijken en af te sluiten via chatbots. Daarnaast geven chatbots ook de mogelijkheid om een deel van de klantenservice over te nemen. Dit bespaart tijd en geld, voor zowel de klant als bedrijf.
  • Artificial Intelligence in fraudedetectie en pricing: ook bij het opsporen van fraude wordt er gebruik gemaakt van Artificial Intelligence. Door gebruik te maken van een fraude model (gebaseerd op Artificial Intelligence) en een algoritme kunnen abnormaliteiten sneller gedetecteerd worden. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld claims sneller behandeld worden.
  • PSD2: Met PSD2 is het mogelijk om banken of derde partijen toestemming te geven tot een individuele bankrekening. Op basis van deze informatie kunnen partijen een profiel creëren van de klant op basis van het betaalgedrag en gericht productaanbiedingen doen.
  • Peer-to-peer verzekeringsconcepten: Dit houdt in dat een groep mensen gezamenlijk geld inlegt om zo de financiële risico’s te delen. Het groepje kan zich samen verzekeren zonder dat er een verzekeraar nodig is. Het is vooral gunstig om hier gebruik van te maken bij moeilijk verzekerbare producten, zoals muziekinstrumenten.
  • Voice: Nu consumenten steeds meer gebruik gaan maken van voice search, spelen steeds meer bedrijven hierop in. Het is bijvoorbeeld mogelijk om verzekeringen af te vergelijken via de Google Assistant.

Insurtech Nederland: welke initiatieven en spelers zijn er? 

De afgelopen jaren zijn er diverse Insurtech startups in Nederland gelanceerd. Voorbeelden zijn:

  • FRISS met fraude detectie voor claims een verzekeringsaanvragen. 
  • Insurtech serviceprovider RISK met verschillende Insurtech-oplossingen, zoals rijgedrag verzekeringen via InsureApp en chatbot via Sluiteenverzekering.nl.
  • Swift.online met een geintegreerde chatbot in een app.
  • Gavin met een Peer-to-peer-concept voor verzekeringen.
  • OpenClaims met een herstelplatform voor autoschades.
  • Autoverzekering.nl het vergelijken van een autoverzekering via de Google Assistant.

Een van de grootste Insurtech spelers van buiten Nederland die in Nederland gestart is, is Lemonade. Deze partij biedt sinds maart 2020 een beperkt aantal verzekeringen aan. 

 

Wat wordt de toekomst van Insurtech in Nederland?

Op dit moment ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit voor Nederland. Grote buitenlandse partijen en herverzekeraars kiezen minder snel voor Nederland en richten zich op landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje. Partijen kiezen deze landen niet alleen door de grotere afzetmarkt, maar ook omdat er verzekeraars in de genoemde landen meer investeren in deze initiatieven. Vanuit het Verbond van Verzekeraars is er wel een initiatief gestart waarbij verzekeraars en startups binnen een hub samengebracht worden voor meer samenwerking. Dit is hard nodig om de Insurtech-initiatieven (nieuw) leven in te blazen. 

LEQUAL is een digital marketingbureau gevestigd in Amsterdam. Sinds de oprichting van LEQUAL zijn we bezig met het behalen van rendementen voor onze klanten! We doen dit door snelle communicatie, transparantie en heldere rapportages.