Interim-manager inschakelen, wanneer is het nodig?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:48

Persbericht - Voor bedrijven/organisaties is het niet heel gek om een interim-manager in te schakelen. Een interim-manager is voor een bepaalde periode werkzaam binnen een bedrijf (tijdelijk), en neemt het management over een bepaalde afdeling of gehele organisatie voor zijn rekening. Hierbij is het belangrijk om te weten dat interim-managers vrijwel altijd externe personen zijn (zakelijke dienstverlening). Denk hierbij aan functionarissen, welke buiten de organisatie om worden ingeschakeld.

Waarom kiezen voor een interim-manager?

De redenen lopen nogal uiteen. Hieronder worden de belangrijkste redenen beschreven:

1. Huidige manager heeft ontslag genomen, of is ontslagen: in dit geval kan het voorkomen, dat er een bepaalde periode overbrugd dient te worden. Bijvoorbeeld wanneer er nog geen geschikte kandidaat is voor opvolging van de voorgaande manager. Tijdelijk een professionele manager inschakelen is dan zeker verstandig.
  2. Langdurige ziekte: wanneer de huidige manager langdurig ziek is (chronisch etc.).
  3. Zwangerschapsverlof: wanneer de huidige manager zwangerschapsverlof heeft gekregen.
  4. Non-actief: tevens kan het voorkomen dat de huidige manager op non-actief is gesteld. Dit vanwege bijvoorbeeld onenigheid of conflicten binnen de organisatie.
  5. Reorganisatie: hiervan is sprake bij grote veranderingen, de voorgaande manager een wanbeleid heeft gevoerd of externe instanties dit verplichten (denk hierbij aan de Belastingdienst).

Wat zijn de voordelen?

Een vraag die veelal wordt gesteld is: waarom een interim-manager en geen vaste werknemer? De voornaamste reden hiervan is dat interim-managers eenvoudiger moeilijke beslissingen kunnen maken. Zo zijn zij minder verbonden met bijvoorbeeld de afdeling of de organisatie (incidenten in het verleden, bedrijfscultuur etc.). Daarnaast beschikken zij over de nodige ervaring binnen een bepaald werkgebied in combinatie met de juiste managementopleiding.

Wat zijn de nadelen?

Wanneer een interim-manager net binnen de betreffende organisatie werkzaam is, zal hij of zij minder specifieke kennis hebben van de afdeling of organisatie. Daarnaast is het voor interim-manager een valkuil op de nadruk te leggen op korte termijn projecten; op operationeel en/of tactisch niveau. Dit in tegenstelling tot lange termijn projecten, welke op strategisch niveau worden doorgevoerd. Tenslotte is het uurtarief een stuk hoger, dan wanneer een organisatie zou kiezen voor het aanstellen van een interne manager.

Geschikte interim-manager kiezen

Ten eerste is het belangrijk om de nodige voorbereidingen te treffen. Denk hierbij aan het doorgeven van het juiste vakgebied: verkoop, inkoop, HRM, juridisch etc. Ten tweede is het belangrijk om diverse offertes op te vragen. Over het algemeen zijn interim-managers zelfstandigen, maar soms ook in dienst van een opdrachtgevende organisatie. Tenslotte mag de persoonlijke klik niet worden vergeten, zou de manager goed overweg kunnen met het huidige personeel?

Als organisatie is het belangrijk om de behoeften/verlangens duidelijk te maken, om onverhoopte problemen te voorkomen. Je bespaart hier niet alleen kosten mee, als de projecten niet goed worden uitgevoerd, maar ook ontevredenheid bij de werknemers. Maak daarom een weloverwogen keuze!