Je eigen zaak beginnen? Dit zijn de valkuilen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:08

Persbericht - Het starten van een eigen bedrijf lijkt populairder te zijn dan ooit, steeds meer mensen werken liever voor zichzelf dan in loondienst. Naast een heleboel voordelen zijn er echter ook wat nadelen die je wel goed moet meewegen in de beslissing om al dan niet voor jezelf aan de slag te gaan.

De administratie

Vraag een ondernemer naar zijn minst favoriete klusje, en vaak zal de administratie genoemd worden. Heb je een wat grotere onderneming, dan neem je hier natuurlijk gewoon mensen voor aan, maar als kleine onderneming, een eenmanszaak bijvoorbeeld, komt dit voor een groot deel op jouzelf terecht.

De administratie kost tijd, veel tijd, zeker als je veel opdrachten hebt. En het is belangrijk om hem goed te doen, zodat je voorkomt dat je rekeningen te laat betaalt of niet in de gaten hebt dat je nog geld van iemand tegoed hebt. Daarnaast is het voor de Belastingdienst ook belangrijk om er een goede administratie die aan alle eisen voldoet op na te houden, anders kun je serieus in de problemen komen.

Wil je graag gaan ondernemen, maar zie je jezelf nog geen jaarrekening maken en andere zaken op het gebied van financiën foutloos regelen? Geen zorgen. Ook als klein bedrijf kun je hier hulp voor inschakelen, en een registeraccountant bezoeken als het je boven de pet gaat.

Gevoel van eenzaamheid

Zeker als je een eenmanszaak runt, kan het voeren van een eigen bedrijf wat eenzaam zijn. Opeens heb je niet meer dagelijks dezelfde collega’s om je heen. Geen kantoorroddels meer, niet meer gezamenlijk lunchen, niemand die je op je verjaardag op taart kan trakteren. En alhoewel het ontbreken van al dit soort zaken misschien als een bevrijding voelt, kan je je als ondernemer ook wel eens knap eenzaam voelen.

Ook hier komen steeds meer oplossingen voor. Er zijn tal van flexibele werkplekken waar ondernemers hun laptop neer kunnen zetten voor een dag, of waar ze een bureau kunnen huren. Zo ben je toch onder de mensen, en hoef je het sociale gedeelte van werken niet te missen.

Lange dagen

Wil je minder gaan werken? Dan is het meestal niet verstandig om een eigen bedrijf te beginnen. Het werk is namelijk nooit klaar, en jij als eigenaar bent altijd verantwoordelijk. Waar je in loondienst nog mag hopen dat je collega’s je werk even overnemen als je ziek of op vakantie bent, hoef je hier als ondernemer niet op te rekenen. Hier staat dan wel weer tegenover dat wanneer je harde werk beloond wordt, en je als bedrijf veel winst maakt, jij de eerste bent die ervan profiteert.