Je Tech bedrijf verkopen? Dit is de impact van COVID-19 op de fusie & overnamemarkt

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:45

Persbericht - Ondernemen is vooruitkijken. Ook in deze vreemde en onzekere tijden waar we nu midden inzitten is het daarom belangrijk om naar de periode na de corona crisis te kijken. Je Tech bedrijf verkopen staat nu mogelijk laag op je prioriteitenlijstje; begrijpelijk! Toch is juist nu de tijd om ook hierover na te blijven denken. De corona crisis zal overgaan, maar niet zonder impact op onze economie en op ons leven. In ons collectief geheugen zullen we deze crisis altijd met ons mee blijven dragen.

De hele crisis biedt namelijk ook waardevolle inzichten en kansen. Neem Tech bedrijven die juist nu floreren of de quarantaine-situatie die het belang van technologie onderstreept. Het thuiswerken waar heel Nederland nu toe gedwongen is heeft heel duidelijk gemaakt dat de continuïteit van bijna ieder bedrijf niet mogelijk was geweest zonder technologie.

Technologie is in deze tijd belangrijker dan ooit

Als wij deze crisis hadden gehad voor het internet en mobiele telefonie tijdperk, dan was onze wereld pas echt klein geworden. Ook zou de economische impact vele malen groter zijn geweest. Tech bedrijven zijn in deze tijd belangrijker dan ooit, en door alle faciliteiten zijn er gelukkig ook veel bedrijfstakken die ondanks de crisis door kunnen blijven werken.

Bedrijven die al volledig geëquipeerd waren, en de digitale transformatie al hadden afgerond, kunnen in deze corona crisis moeiteloos omschakelen naar het nieuwe normaal. Maar de meerderheid van het bedrijfsleven, met name in het MKB, heeft deze transformatie nog niet afgerond, en staat dus op achterstand. Systemen zijn niet of slechts deels omgezet naar de cloud, er is geen samenwerkingsomgeving ingericht, laat staan dataprotectie en privacy beleid gedefinieerd. Dit biedt voor jouw Tech bedrijf grote kansen.

Tech bedrijven worden minder geraakt als ze zich richten op de core business processen

Er is nu meer dan ooit urgentie aanwezig om door te pakken in de digitale transformatie slag. Tech bedrijven die zich richten op de core business processen zullen daardoor ook minder geraakt worden door deze crisis. Deze bedrijven hebben een sticky business model, zoals wij dat noemen. Tech bedrijven die zich momenteel richten op de zorg, e-commerce, online betaalverkeer en logistieke processen zien hun omzet zelfs stijgen. Neem het Nederlandse CM.com dat vandaag in Sprout liet weten zelfs 30% groei te voorzien in 2020.

Deze verwachting wordt ook bevestigd door de koersontwikkeling van Tech bedrijven. Als we bijvoorbeeld kijken naar Microsoft en Salesforce, dan zien we in alle gevallen dat de koers wel is gedaald, maar alweer omhoog loopt tot het niveau van november 2019 (en een voorzichtige trend naar boven).

Een bedrijf als Slack Technolgies inc, dat zich volledig richt op het digitaal kunnen samenwerken, laat zelfs een hogere koers zien in vergelijking met zes maanden geleden.

Investeerders, Venture Capital, Private Equity en Strategische partijen zijn allemaal op zoek naar bedrijven die de ‘succeskaarten’ in handen hebben, sticky zijn, recurring revenue genereren en ook in moeilijke tijden blijven bestaan. En in het beste geval leveren deze bedrijven noodzakelijke en bedrijf kritische technologie.

Technologie zal in deze nieuwe werkelijkheid altijd centraal staan

Vanuit No Monkey Business zien we dan ook dat midden in de corona crisis onze verkooptrajecten doorlopen. Veel van onze klanten gebruiken deze tijd nu juist om naar een succesvolle exit toe te werken. Met een goede voorbereiding kan een Tech bedrijf de waarde bij een exit namelijk aanzienlijk verhogen! Maar ook post de crisis, zullen juist deze Tech bedrijven in trek blijven bij kopers. Een recent onderzoek (maart 2020, midden in de crisis) van DealSuite onder M&A professionals geeft interessante inzichten die deze trend onderbouwen. Hieronder een top 5 van de belangrijkste verwachtingen van deze professionals, die voor de verkoop van een Tech bedrijf van belang zijn:

1. Verschuivende focus van het belang van transactiestructuur naar toegevoegde waarde.
  2. Interpretatie van de effecten van de virusuitbraak leidt tot meer strategisch F&O (fusie en overname) advieswerk.
  3. Afname F&O activiteit biedt mogelijkheden om interne processen (en online presence) te verbeteren.
  4. Toename van interesse in (tech) bedrijven die remote werken faciliteren.
  5. Bedrijven gaan hun strategie aanpassen; dit kan leiden tot nieuwe en andere aankoopintenties.

Ook valt in dit onderzoek op dat de meeste M&A kantoren niet te maken hebben met afgebroken verkooptrajecten. De M&A trajecten lopen bij de meerderheid (ruim 80%) van de kantoren allemaal door.

Start juist nu met het verhogen van de verkoopwaarde van je bedrijf

Veel Tech-ondernemers die denken aan de verkoop van hun onderneming zijn bang dat de waardering van hun bedrijf in deze tijd zal teruglopen. Op dit moment zien wij daar geen reden toe. Allereerst kun je starten door eventuele tegenvallende resultaten te normaliseren. Dit is immers een unieke tijd en het is dan ook niet vreemd om aan eerder geboekte resultaten vast te houden. Maar, er liggen nog meer kansen!

Als Tech bedrijf moet je juist nu investeren in het optimaliseren en verbeteren van je bedrijf. In deze “lock-down” fase is er tijd om je strategie opnieuw te evalueren. Kijk eens goed waar jouw bedrijf juist wel of niet geraakt is. Onderzoek ook hoe andere con-collega’s varen met de huidige crisis en haal hier voordeel uit. Is jouw handel teruggevallen? Denk dan vooral na hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen door bijvoorbeeld je klant- en of productportfolio te verbreden. Ontstaan er nu juist kansen? Mooi, denk dan na over schaalbaarheid en hoe je je product of dienst nog laagdrempeliger aan kunt bieden. Maar begin ook te werken aan een volgende fase, zoals door je businessplan voor de komende 36 maanden aan te scherpen en je doelen helder neer te zetten. Net als de bouw van je bedrijf heeft ook de verkoop van je bedrijf tijd nodig. Te vaak zien we ondernemers van de één op de andere dag een verkoopbord in de tuin zetten. Dat is een gemiste kans. Met wat extra voorbereiding kun je namelijk de bedrijfswaarde significant laten groeien. Het is aan jou hoeveel tijd je daaraan besteed. Ons advies is om tussen de 8 en 16 maanden te pakken.

Om toegevoegde waarde te creëren zou je kunnen starten met onze NMB aanpak – 16 factoren die grote invloed hebben op je bedrijfswaarde. Op deze manier kun je een basis leggen voor het vervolg.

Tot slot; hou vertrouwen!

Het corona virus zal voorbijgaan, maar deze periode zullen we nooit meer vergeten. Deze tijd zal ook de geschiedenis ingaan als een bepalende periode die de mensheid hopelijk andere keuzes laat maken, die beter zijn voor ons, en voor de wereld.

Niet altijd maar in de auto stappen voor iedere meeting. Waarom allemaal tegelijk naar kantoor gaan? We hebben nu bewezen dat we ook uitstekend thuis kunnen werken. Maar ook kritischer zijn op de noodzaak om te vliegen, zowel voor business meetings als privé.

Technologie zal in deze nieuwe werkelijkheid altijd centraal staan. Er zijn dus juist nu kansen voor Tech bedrijven, die een volgende stap willen zetten in hun groeistrategie, of een exit overwegen.

Het is nog nooit zo duidelijk geweest dat de Tech sector onmisbaar is en dus bij veel kopers en investeerders top of mind is.

Heb jij plannen om je Tech-bedrijf te verkopen? Check dan: www.nomonkeybusiness.eu