Jouw facturen sneller betaald krijgen?

Het debiteurenbeheer is voor ondernemers nog wel eens de sluitpost qua tijd en capaciteit, terwijl daar veel winst te halen valt. Sterker nog, als je jouw facturen sneller betaald krijgt heb je veel meer mogelijkheden om zelf nieuwe investeringen te doen. Of scherpere inkoopvoorwaarden te bedingen, doordat je de facturen van je leveranciers ook sneller kunt voldoen omdat je meer werkkapitaal tot je beschikking hebt. Svea geeft 7 tips voor het MKB en ZZP-ers.

Wij hebben 7 handige tips voor het MKB en ZZP-ers op een rij gezet, waarmee je jouw factuur sneller betaald kunt krijgen. De tips zijn onderverdeeld in vier thema’s:

1. Voorkomen in plaats van genezen
  2. Helder communiceren
  3. Openstaande facturen betaald krijgen
  4. Factoring van debiteuren

Direct contact opnemen? Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden van factoring voor jouw onderneming.

1. Voorkomen is beter dan genezen

Je kunt jouw factuur sneller betaald krijgen door er allereerst voor te zorgen dat je problemen voorkomt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn wel degelijk een paar handige tips beschikbaar:

• Factureer snel en duidelijk
  • Maak betalen makkelijker

Factureer snel en duidelijk
Zorg ervoor dat je snel factureert nadat je de diensten of de goederen hebt geleverd. Dat voelt wellicht minder vriendelijk dan wanneer je daar nog een paar weken mee wacht, maar het leidt tot aanzienlijk snellere betalingen. Klanten koppelen de factuur veel makkelijker aan het geleverde. Zij hebben na jouw levering automatisch de neiging om iets terug te doen, vooral als ze (zeer) tevreden zijn over het geleverde. Maak daar gebruik van, door ze op dat moment de factuur aan te leveren die ze dan meteen kunnen voldoen.

TIP: gebruik een factuurvoorbeeld van de Kamer van Koophandel, zodat je alle belangrijke informatie op jouw factuur hebt staan. Vermeld in ieder geval duidelijk de werkzaamheden/het geleverde, het totaalbedrag en het bankrekeningnummer waar het geld naartoe moet.

Maak betalen makkelijker
Maak betalen bovendien zo makkelijk mogelijk. Met name binnen het MKB en bij ZZP-ers is het de moeite waard om bijvoorbeeld een iDeal-koppeling te maken. Klanten die de factuur per e-mail ontvangen kunnen dan met één druk op de knop betalen. Ze hoeven niet eerst in te loggen in de bankomgeving, waarna ze de factuur moeten voldoen. Klanten die periodiek de betalingen doen kunnen gewoon gebruik maken van de betalingsgegevens op de factuur zelf, waardoor de iDeal-knop hen niet in de weg zal zitten.

TIP: vermeld het rekeningnummer in ‘chunks’. Dat wil zeggen, gebruik NL12 BANK 435 8273 192 in plaats van NL12BANK4358273192. De blokjes met informatie lezen makkelijker, waardoor je een extra drempel tot betalen wegneemt.

2. Helder communiceren; vergroot je kans om sneller betaald te krijgen

Heb je de factuur eenmaal verstuurd, maar lijkt de betaling uit te blijven? Zodra de betalingstermijn verstreken is kun je in actie komen. Zorg er wel voor dat je helder communiceert, zodat de klant goed weet welk doel je hebt en waarom je contact opneemt. Gebruik de volgende handige tips om jouw facturen sneller betaald te krijgen:

• Bel de klant even op
  • Pas op met dreigen
  • Stuur tijdige herinneringen (en aanmaningen)

Bel de klant even op
De factuur kun je sturen per e-mail. Een herinnering ook, maar voordat je een tweede herinnering stuurt is het verstandiger om eerst even op te bellen. Het kan zijn dat e-mails niet aankomen of dat de klant te maken heeft met een overvolle (en onoverzichtelijke) inbox. Dat is zijn of haar probleem, maar door te bellen zorg je er eenvoudig voor dat je de aandacht op jouw factuur kunt vestigen. Vaak kun je de betaling daarna snel verwachten, zodat er eigenlijk niets aan de hand is.

Pas op met dreigen
Blijkt het niet zo makkelijk te gaan of neemt de klant z’n telefoon niet op? Pas er mee op om te gaan dreigen. Zodra jij enige agressie toepast of een dreigement doet is het risico groot dat de klant z’n hakken in het zand zal zetten. Die benadering roept meer agressie op en zal eerder leiden tot een langere betalingstermijn dan een kortere. Zorg er binnen het debiteurenbeheer als ondernemer voor dat je tijdig contact opneemt, waarbij je altijd netjes en duidelijk blijft.

Stuur tijdige herinneringen (en aanmaningen)
Het is ten derde belangrijk om een herinnering tijdig te versturen. Hanteer je een betalingstermijn van 30 dagen? Stuur na die periode de eerste herinnering, in plaats van een paar maanden later. En ben je toe aan een tweede herinnering of een aanmaning? Zorg ervoor dat je ook die tijdig verstuurt, waardoor de klant er goed van op de hoogte is dat je achter de betaling aan zit.

3. Openstaande facturen betaald krijgen

Blijken herinneringen en aanmaningen helaas niet te werken? Je hebt nog een paar mogelijkheden, om de factuur uiteindelijk toch betaald te krijgen. Je kunt hiervoor helaas geen gebruik meer maken van factoring van debiteuren, omdat factormaatschappijen alleen nieuwe facturen die je verstuurt voor werk dat je net hebt afgerond aankopen. We zetten wel een paar andere tips voor je op een rij:

• Kies een ervaren incassobureau
  • Verkoop je oninbare factuur

Kies een ervaren incassobureau
Zodra blijkt dat je de factuur zelf niet kunt innen kun je die overdragen aan een incassobureau. Zij nemen het debiteurenbeheer van ondernemers over. Vaak op een meer dwingende manier, waarmee ze jouw klant alsnog proberen aan te sporen tot betalen. Kies voor de meeste kans op succes voor ervaring.

Verkoop je oninbare factuur
Blijkt zelfs een incassobureau geen uitkomst meer te kunnen bieden? Dan kun je tenslotte de oninbare factuur verkopen aan andere bureaus. Zij betalen een laag bedrag uit voor dergelijke facturen, maar ‘iets’ is in dit geval beter dan ‘niets’.

4. Factoring van debiteuren; jouw geld binnen 24 uur op je rekening

Moet jij ook nog te vaak lang op het geld van jouw facturen wachten? En vergt jouw debiteurenbeheer teveel kostbare tijd? Dan is factoring van debiteuren een uitstekende keuze. Verkoop jouw zakelijke facturen aan een factormaatschappij als Svea en ontvang direct jouw geld. Daarnaast nemen wij ook het debiteurenbeheer van je over en houden hiermee jouw goede klantrelatie in stand. Zo kun jij zorgeloos ondernemen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je meer.

www.svea.com – Svea maakt ondernemen mogelijk

Specifiek voor de groep MKB & ZZP ondernemers die vaak bij banken niet in aanmerking komen voor een financiering is factormaatschappij Svea Finans in 2002 opgericht.

Als factormaatschappij kopen wij -door middel van Factoring- zakelijke facturen van ondernemers en betalen deze binnen 24 uur aan hen uit. Op deze manier genereren wij werkkapitaal voor ondernemers en brengen wij betalingstermijnen terug naar 1 dag!

Met deze flexibele financieringsvorm maakt Svea ondernemen mogelijk voor zowel de kleine ZZP'er, het MKB en de grote corporate organisaties.

Wie is Svea Finans?
Als onderdeel van het Zweedse Svea Ekonomi hebben wij -door de banklicentie van onze moedermaatschappij- zeer sterke financiële armslag en durven we met onze brede ervaring op het gebied van Credit Management net een stap verder te gaan.
Wij delen onze kennis en ondernemen graag met onze klant mee. Kijken naar de mens achter het bedrijf en denken graag mee in oplossingen. Op deze manier kunnen wij onze klanten waar nodig maatwerk bieden.

De 5 zekerheden van Svea Finans Factoring
-  Zekerheid van betaling binnen 24 uur
-  100% verzekerd voor faillissement van je klanten
-  Overname debiteurenbeheer
-  Flexibele financiering
-  Géén onverwachte extra kosten

Wil jij ook zorgeloos JA! kunnen zeggen tegen die interessante opdracht, extra investering of het realiseren van groei?
Kijk dan op www.svea.com of neem contact met ons op via 0182-624400.