Keuze juiste leasecontract lastig voor ZZP en MKB

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:40

Persbericht - Het is lastig om leaseaanbiedingen met elkaar te vergelijken, zo blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek van lease-intermediair LeaseLinq onder honderden klanten.

De gemiddelde Zzp’er en MKB’er kijkt bij het afsluiten van een leasecontract vooral naar de prijs en is zich onvoldoende bewust dat zaken als de hoogte van het eigen risico, de afhandeling van schade, innamekosten als u de auto eerder wilt inleveren en de kosten bij afwijkende kilometrages ook van grote invloed zijn op de totale kosten van het leasecontract. “Ondernemers besteden daarom liever helemaal geen tijd aan het uitzoeken van de beste leasedeal. Ze willen bezig zijn met hun core business en duiken liever niet in de kleine letters van een contract. Terwijl juist daarin de belangrijke informatie staat.”

Ontzorging

65% van de ondervraagden vindt persoonlijke aandacht en ontzorging belangrijker dan prijs. Zij geven aan dat zij op zoek zijn naar maatwerk en een persoonlijke service, maar dat dit lastig te vinden is.

Wagenparkbeheer

Bij MKB-bedrijven met meerdere leaseauto’s is het wagenparkbeheer een taak waarmee ondernemers zich niet dagelijks bezighouden. Dat hoeft ook niet, mits er een goed overzicht is in het wagenpark. En daar valt veel te winnen. “Slechts 19% van de wagenparkbeheerders uit het onderzoek maakt gebruik van een online tool voor wagenparkbeheer. De overige beheerders gebruiken verouderde methoden, zoals een Excel-sheet, of hebben helemaal geen inzicht in hun wagenpark.”

Meer weten over dit onderzoek? Kijk op www.leaselinq.nl/autolease-voor-starters-en-scale-ups