Kies jij coworking of een eigen kantoorruimte?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:32

Persbericht - Eens in de twee of drie jaar ga je als ondernemer op zoek naar nieuwe huisvesting. Een snelgroeiende start-up wat sneller, een volwassen onderneming wat minder vaak. Maar hoe weet je nou welk type kantoor je nodig hebt? SKEPP, Nederlands bekendste online bedrijfsmakelaar, helpt je.

Flexplekken, werkplekken, desks, coworking, virtual offices, kantoorunits, kantoorkamers, kantoorruimten op maat, snap jij het nog? De kantorenmarkt begint net zo ondoorzichtig te worden als de hotelbranche. Wanneer kies je nou voor een flexplek en wanneer kies je een kantoorruimte op maat? Grofweg zijn er slechts 3 categorien, je leest ze hieronder.

Meest voorkomende kantoortypen in Nederland

1. Flexibele werkplekoplossingen;

• ​​​​​​De flexplek (o.b.v. beschikbaarheid, geen eigen plek in de open ruimte)
  • Een werkplek (altijd verzekerd van je eigen plek in de kantoortuin)
  • Een desk (een dedicated desk is een werkplek)
  • Coworking (lees het contract om te bepalen of het gaat om een flexplek of werkplek)

2. Kleine kantoorruimten;

• Een kantoorunit (een kleine afgesloten kantoorruimte, meestal gemeubileerd)
  • De kantoorkamer (synoniem voor een kantoorunit)

3. Grote kantoorruimten;

Daarnaast kennen we nog ‘virtual offices’ en ‘vergaderruimten’. De eerste is feitelijk geen huisvestingsoplossing, maar betreft het een dienst waarbij je gebruik maakt van een zakelijk adres, postverwerking en eventueel telefoonaanname. De tweede lijkt ons voldoende duidelijk.

Zo kies jij in 5 simpele stappen het juiste kantoortype

Nu je weet welke kantoortypen we in Nederland onderscheiden, hoef je jezelf slechts 5 vragen stellen om te bepalen welk kantoortype ideaal is voor jouw bedrijf!

(1) Ik kan en ik wil vanuit mijn eigen huis werken?

Ja? Deze tips over thuiswerken komen zeker van pas!
Nee? Ga door naar vraag 2.

(2) Ik heb een externe KvK inschrijving en/of adres nodig maar ik wil geen ruimte huren?

Ja? Een virtual office is zeer geschikt voor je. Veel business centers bieden de optie ‘virtual office’ aan. Je kunt je post dan daar laten bezorgen, je hebt een zakelijk adres voor je onderneming en receptiemedewerkers kunnen namens jouw bedrijf de telefoon opnemen.
Nee? Ga door naar vraag 3.

(3) Ik zoek kantoorruimte maar ik heb niet veel privacy nodig?

Ja? Een (flexibele) werkplek in de open ruimte is een ideale oplossing voor jou. Jij voert weinig tot geen vertrouwelijke gesprekken en zoekt een goedkope werkoplossing. Tegen de laagste huurprijs maak je onderdeel uit van een coworkers community.
Nee? Ga door naar vraag 4.

(4) Ik zoek een kleine kantoorruimte, met ruimte voor een eigen identiteit maar met gemeenschappelijke services?

Ja? Een kantoorunit is zeer geschikt voor jouw bedrijf. Er zijn kleine kantoorunits vanaf 10 m2 tot zeer ruime kantoorunits van 100 tot 150m2. Je bedrijf kan eenvoudig groeien en krimpen in dezelfde ruimte. Wanneer je kiest voor een 1 of 2 jarige huurtermijn ben je nog steeds flexibel. Kies voor een kantoorunit in een bedrijfsverzamelgebouw, business center of kantoorconcept en je maakt tegen de laagste prijs gebruik van gemeenschappelijke services zoals een receptiedienst, vergaderruimten, telefoonaanname, postverwerking en zelfs administratieve ondersteuning.
Nee? Ga door naar vraag 5.

(5) Een eigen kantoorvloer met een keuken, vergaderkamer(s), open werkplan en afgesloten kantoorunits is wat mijn bedrijf nodig heeft?

Ja? Jouw (middel)grote onderneming is toe aan een eigen kantoorruimte op maat. Eventueel een volledig ingerichte kantoorvloer maar nog liever een naar eigen wensen in te richten ruimte. Jouw bedrijf deelt liever geen voorzieningen en is voorzien van een eigen receptie, wachtruimte, open werkvloer, vergaderkamer(s), concentratieruimten, directiekamer en pantry. Jouw nieuwe werkomgeving moet naadloos aansluiten bij je bedrijf en er dient volop ruimte te zijn voor eigen branding. SKEPP geeft jou volop inspiratie en maakt graag een ontwerp op maat voor jouw (nieuwe) kantoor. (psstt… dit doen we dus volledig gratis omdat we geloven in ons ontwerpteam)
Nee? Lees nog eens na of één van de huisvestingsoplossingen genoemd onder 1 t/m 4 toch beter past. Niet? Neem dan geheel gratis en vrijblijvend contact op met één van de vastgoedconsultants van SKEPP. SKEPP is thuis op kantoor.

Lees ook deze 4 tips om flink op kantoorruimte te besparen!