Krown.bio wil groeien – én de aarde minder belasten

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:09

Persbericht - Niet heel veel mensen veren blij op bij het zien van een woekerende schimmel. Jan Berbee wél. Maar de eigenaar van Krown.bio maakt er dan ook wat van, van die schimmels. Van een mix van paddenstoelen en landbouwafval maakt zijn bedrijf allerlei producten. Daar heeft hij een goede reden voor: “We moeten de aarde minder belasten.”

Krown.bio maakt producten van landbouwafval of biomassa, en het wortelnetwerk van paddenstoelen of mycelium. Dat mycelium fungeert als een natuurlijke lijm, die zorgt voor binding van de biomassa. “We maken nu voornamelijk interieurproducten. Tafels, poefs, wijnkoelers. Allemaal volledig afbreekbaar – na gebruik kan de wijnkoeler gewoon op de composthoop, bij de bladeren uit je tuin.” Maar de grootste winst – voor het milieu – ziet Berbee echter in de verpakkingsindustrie en in de bouw.

Betalen voor afval
Zoals elk startend bedrijf, heeft ook Krown.bio verschillende obstakels moeten overwinnen. En nog steeds loopt Berbee tegen onverwachte zaken aan. “Neem bijvoorbeeld het landbouwafval waar wij mee werken. Je zou denken, afval, dat kost niets. Maar ik moet het kopen. Waarom? Omdat ik nu maar 1 pallet per week kan verwerken. Terwijl landbouwbedrijven willen weten hoeveel vrachtwagens ze kunnen aanleveren.”
Berbee zoekt hard naar oplossingen om de prijs van zijn producten aantrekkelijker te maken voor een grotere markt. “Onze afbreekbare verpakkingsproducten zijn een factor 5-6 duurder dan bijvoorbeeld piepschuim. Natuurlijk bieden onze producten allerlei voordelen – vooral voor het milieu – maar niet ieder bedrijf kan dat prijsverschil betalen.”

Mogelijkheden voor schimmels
Hoewel Berbee zijn handen vol heeft aan zijn huidige assortiment, ziet hij nog veel meer mogelijkheden voor zijn product. “Ons product drijft. Je kunt er dus ook surfplanken van maken, of boeien, of bootjes. Met als voordeel dat je zeker weet dat er na verloop van tijd niet een hoop plastic in het water belandt. Maar je kunt ons product ook in de automotive-industrie gebruiken. Het isoleert en is geluiddempend – net als synthetisch schuim.”

Waardevolle kennis
Als innovatieve ondernemer liep Berbee ook aan tegen het beschermen van uitvindingen met intellectueel eigendom. Krown.bio is licentiehouder van het Amerikaanse bedrijf Ecovative Design. Berbee heeft zich in een vroeg stadium verdiept in verschillende beschermingsmogelijkheden voor zijn producten. Samen met een octrooiadviseur van Octrooicentrum Nederland bespreekt hij hoe Krown.bio zich het best kan oriënteren op beschermingsmogelijkheden zoals het registreren van een merk voor de naamsbekendheid, of een model voor de vormgeving.

Ook je uitvinding beschermen?
Ben jij ondernemer en wil je ook meer weten over het beschermen van je kennis? Schrijf je dan in voor een van de workshops van Octrooicentrum Nederland op www.rvo.nl/octrooiworkshops.

Luistertip: Patente Podcast
In de eerste Patente Podcast van Octrooicentrum Nederland vertelt Jan Berbee over zijn drijfveren om nieuwe, duurzame producten te ontwikkelen, en hoe hij zijn kennis beschermt. Abonneer je nu en luister op 3 februari naar de volledige podcast via http://bit.ly/2uADZAZ!

Foto gemaakt door Gerard Oonk