Lees het nieuwe onderzoek naar winstlekkage in het MKB; bij 9 op 10 bedrijven lekt winst weg!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:55

Persbericht - Uit Het MKB Winstlekkage-onderzoek van Thexton Armstrong blijkt dat bij negen van de tien bedrijven in het MKB ongemerkt winst wegvloeit. Deze winstlekkage bedraagt gemiddeld genomen zo’n acht procent van de omzet en wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ondernemers te veel ín hun bedrijf in plaats van áán hun bedrijf werken.

Winstlekkage

Winstlekkage is ‘winst uit bestaande bedrijfsactiviteiten die nu weglekt uit de onderneming, uitgedrukt in euro’s’. Het gaat hierbij om de extra winst die een ondernemer met optimale bedrijfsvoering zou kunnen behalen, maar nu misloopt door verschillende oorzaken. Thexton Armstrong, adviesbureau voor het MKB, voert een doorlopend onderzoek uit naar deze oorzaken van winstlekkage. De uitkomsten van het meest recente onderzoek zijn aangeboden aan Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer – die zich onder andere bezighoudt met het MKB in Nederland – en  aan Hans Biesheuvel van ONL.

Voornaamste conclusies

Uit het onderzoek worden twee voornaamste conclusies getrokken. De eerste conclusie is dat de aandachtsgebieden prijs- & margebeleid, productiviteit en marketing & sales de voornaamste oorzaken zijn van winstlekkage. Ten tweede valt in de vergelijking tussen de twee onderzoeksperioden op dat bij de aandachtsgebieden kostenbeheer, debiteuren en voorraad over verloop van tijd wél verbetering is gerealiseerd, onafhankelijk van de situatie van het bedrijf.

Onderzoek

Thexton Armstrong onderzocht meer dan 500 bedrijven uit het MKB van 2012 tot 2017. Het vergelijkende onderzoek werd opgedeeld in twee periodes: 2013 tot 2014 en 2015 tot 2017. In het onderzoek werd gekeken naar zeven aandachtsgebieden waar de winst weg zou kunnen lekken: ‘prijs- & margebeleid’, ‘kostenbeheer’, ‘productiviteit’, ‘personeelsbezetting’, ‘debiteuren’, ‘voorraad’ en ‘marketing & sales’. De onderzochte ondernemers werden op basis hiervan 63 stellingen voorgelegd over de bedrijfsvoering, waarna de antwoorden uit de twee verschillende periodes met elkaar vergeleken werden.

Zelf in de hand

Coen Vleesenbeek, Directeur van Thexton Armstrong Nederland, komt de conclusies uit het onderzoek vaak tegen in de praktijk: “Deze weglekkende winst is een financiële vertaling van wat de ondernemer aan den lijve ervaart. De oorzaak ligt vaak in het feit dat de ondernemers hun bedrijf begonnen zijn omdat ze een goede vakman zijn. Het leiden van een bedrijf is echter onbekend grondgebied.” Gelukkig heeft de ondernemer de situatie wel zelf in de hand: “Winstlekkage wordt vaak veroorzaakt door factoren in de interne bedrijfsvoering. Het kan helpen advies in te winnen bij een professionele adviseur”.

Download nu het volledige onderzoeksrapport.