Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Linkbuilding in 2020

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:12

Persbericht - Er is in 2019 veel veranderd bij Google, en dit heeft grote gevolgen voor alles en iedereen die zich met linkbuilding bezig houdt. Daarom kijken we in dit artikel met een blik naar dit jaar en kijken we wat dit jaar voor ons kan betekenen als het om linkbuilding gaat.

Nieuwe ‘no follow’ regels

Op 10 september 2019 paste Google de ‘no follow’ regels aan. Vanaf nu zijn er twee nieuwe mogelijkheden bij voor het markeren van een link. Een gesponsorde link krijgt een ‘sponsored’ tag en user generated content krijgt de tag ‘ugc’. Dit kan grote gevolgen hebben. Veel platformen hangen de nieuwe tags aan hun links, en veranderen ook historische links. Zorgt dit ervoor dat die historische links waarde gaan verliezen, of behouden ze hun waarde? Wordt het gebruik van de tags beloond, of wordt het niet gebruiken bestraft? Het roept vragen op. Bovendien kan een stuk lastiger worden om ‘do follow’ links te krijgen vanuit content.

Uiteindelijk is het afhankelijk van hoe streng Google gaat zijn in het naleven van deze regels. Bij de voorgaande Google E-A-T updates werd duidelijk dat sommige platformen wel tot de helft van hun traffic verloren als ze een lage E-A-T factor hadden. Worden de nieuwe regels van Google net zo streng nageleefd als die, kan het allemaal erg veranderen. Artikelen inkopen en ‘do follow’ links bouwen middels PR zal niet even makkelijk meer gaan, en dat terwijl deze beide technieken enorm vaak gekozen worden. In dat geval kunnen deze regels het dit jaar al lastiger maken.

Angst zaaien

Een penalty krijg je niet zomaar, en toch kregen een aantal bloggers in Engeland er laatst een. Ze kregen handmatige penalty’s op uitgaande links. De vraag is of Google dit vaker gaat doen. Het is dan namelijk raadzaam om er rekening mee te houden wanneer je een linkprofiel bouwt. Tot nu toe lijkt hier echter geen sprake van te zijn en wilde Google waarschijnlijk angst zaaien. Bovendien heeft het weinig direct risico voor jouw website. Alleen inkomende links dreigen minder waard te kunnen worden.

Kwaliteit

Al deze verandering zorgt ervoor dat de focus voornamelijk ligt bij de waarde van links, links die vanuit waarde zowel voor gebruikers als media gegenereerd worden. Dingen als onderzoek informatie, interviews en andere tools kunnen helpen met deze waarde. Ook helpt het om on-site content te bieden van waarde en met goede inhoud, zo verkrijgt de content links op een natuurlijke manier.

Hoe genereer je nou een hogere E-A-T factor? Kwalitatieve backlinks helpen hiermee. Voeg bijvoorbeeld outbound trust links toe aan je content, of plaats trust-links bij extern geplaatste content. Ook helpen links vanuit branche-, overheid- en onderwijsorganisaties hiermee.

Al met al wordt (en is) 2020 een interessant jaar als het om linkbuilding gaat. Houd jij het ook goed in de gaten?