Marketing in de horeca. Wat werkt, wat niet?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:33

Persbericht - Als horeca ondernemer wil je natuurlijk onthouden worden om je grenzeloze gastvrijheid en de hoge kwaliteit van de producten die je op tafel zet. Toch is er in het competitieve landschap van tegenwoordig meer nodig om jezelf om te toveren tot een household name. Marketing speelt een steeds grotere rol in de horeca, en voor zelfstandige ondernemers zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om zichzelf naar toekomstige gasten toe te promoten. We zetten een aantal dingen onder elkaar die je kunnen helpen, en een aantal praktijken die je beter kunt vermijden.

1. Social media

Wat werkt?

Keuzes, consistentie en frequentie zijn de kernbegrippen voor goed social media gebruik. Kwaliteit is hier belangrijker dan kwantiteit, maar regelmaat is key. Kies om die reden platformen die aansluiten bij jouw publiek, en bij wat jij het liefst naar voren wilt brengen over jouw onderneming. De twee ‘basisplatformen’ zijn Instagram en Facebook. Of je nou veel events host (event informatie op Facebook, afterparty-foto’s op Instagram), of vooral werkende ZZP’ers over de vloer krijgt (latte art op Instagram, openingstijden op Facebook) – er is altijd wel een manier waarop je die twee in kunt zetten. Durf hierop ook de minder mooie kanten van het horeca-leven te laten zien: mensen vinden het alleen maar leuk om achter de schermen mee te kunnen kijken.

Wat werkt niet?

Overschat jezelf niet, en word niet lui. Het onderhouden van verschillende platformen kost tijd, en de grootste valkuil is dat je een platform laat ‘sterven’ omdat het toch arbeidsintensiever blijkt te zijn dan je van tevoren had ingeschat. Als gebruikers ‘stille’ social media tegenkomen, is de eerste indruk al gauw dat er iets mis is. In het ergste geval geeft het de indruk dat je gesloten bent.

Een andere misstap is één stuk content produceren, en dat vervolgens op ieder kanaal CTRL+C, CTRL+V’en. Niet alleen staan die non-actieve Instagram-handles heel slordig op Facebook, daarnaast kun je ook veel meer uit je kanalen halen als je de juiste content ervoor publiceert. Gebruik Facebook voor informatie-verstrekking, LinkedIn voor diepgang, en Instagram voor de visuele appeal. Zo bereik je snel de juiste groepen met de daarvoor bedoelde content. Lees hier meer tips over wat je als horecaondernemer vooral niet moet doen op social media.

2. SEO

Wat werkt?

Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Informatie die Google (en de gebruikers van Google!) als nuttig kwalificeren, krijgt een hogere rating van de zoekmachine. Ook als je gebruik maakt van backlinking – andere sites die naar jouw site terugverwijzen – is het nut en de relevantie van de site waarop jouw link te vinden is van belang. Probeer dus eens het recept van een populair gerecht te delen met een site die bekend staat als goede inspiratiebron.

Daarnaast werkt het aloude zoektermen-trucje ook nog steeds. Verplaats je in je doelgroep en bedenk welke termen zij gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw soort gelegenheid. Gebruik deze termen – naast algemene informatie zoals je locatie etc. – in de tekst op je website. Ben hierin creatief! Zit je in een historisch pand in de binnenstad? Dan kun je misschien een hele nieuwe doelgroep bereiken door een informatief stuk hierover op je site te plaatsen.

Wat werkt niet?

Zoektermen in je tekst verwerken is slim, maar doe het met mate. Het gebruik ervan moet natuurlijk op de bezoeker overkomen, en ook Google heeft het door als één term opvallend vaak terugkomt op een pagina. Je wilt niet overkomen als onbetrouwbaar!

Een ander aspect om op te letten is het gebruik van afbeeldingen in plaats van tekst. Hoewel het een mooi beeld kan geven van je zaak, scannen zoekmachines primair de tekst op een website. Plaats je dus alleen foto’s en vergeet je om hier alt-teksten bij te plaatsen? Dan ziet Google een lege pagina, en word je dus niet gevonden.

3. Gast contact

Uiteindelijk is het doel van marketing dat je zaak iedere dag vol zit. De belangrijkste factor hierin zijn de mensen die je bezoeken: je gasten. Gemiddeld komt tussen de 50 en 70% van de omzet van een horecaonderneming van vaste gasten. Het is dus van groot belang dat gasten bij je terug willen blijven komen.

Wat werkt?

Goede service en kwaliteit spelen een belangrijke rol, maar er zijn altijd extra dingen die je kunt doen om je gasten beter te behouden. Een belangrijke factor hierin is het verzamelen van data. Zodra iemand online reserveert kun je van die persoon het mailadres opslaan, en meteen eventuele allergieën en/of voorkeuren toevoegen aan het profiel. Zo geef je de betreffende persoon net dat beetje persoonlijke aandacht wat het verschil kan maken tussen een eenmalig bezoek, of een nieuwe vaste gast. Je kassasysteem kan hier als onverwachte hulp uit de hoek komen: Lightspeed Restaurant geeft je de optie om klantprofielen aan te maken, en deze in te delen op groepskenmerken. Zo kun je eventuele promoties en/of e-mailmarketing effectief op de juiste doelgroep richten.

Een andere manier om klanten aan je te binden is het gebruik van een loyalty programma. Door je gasten punten te laten sparen voor toekomstige beloningen, zullen ze vaker bij je terug komen. Lightspeed Loyalty biedt je niet alleen een spaarprogramma, maar ook de optie om geautomatiseerde e-mailcampagnes op te zetten. Daarnaast genereert het relevante data om zo de resultaten van je marketing in te kunnen zien, en deze verder te optimaliseren.

Wat werkt niet?

Er zijn twee manieren voor een nieuwe gast om indirect met jouw onderneming te communiceren: social media, en reviews. Dit zijn enerzijds zeer waardevolle communicatiekanalen als je het goed managet, en kunnen je anderzijds in een heel slecht daglicht zetten als je het minder handig aanpakt.

User-generated content mag eigenlijk niet genegeerd worden: het geeft mensen het gevoel dat ze iets bijdragen aan jouw onderneming, en het scheelt jou tijd in content creatie voor je social media. Het hierbij wel van belang dat je altijd toestemming vraagt aan de eigenaar van de foto. Doe je dat niet en kan diegene het niet waarderen, dan kan het zomaar totaal het tegenovergestelde effect hebben.

Een andere fout die door veel horecaondernemers gemaakt wordt is het negeren van negatieve reviews en comments. Struisvogelpolitiek laat ze niet verdwijnen, en door er goed op te reageren kun je jezelf profileren als begripvolle ondernemer die openstaat voor kritiek. Daarnaast kun je – door bijvoorbeeld een gratis koffie aan te bieden bij een volgend bezoek – een bezoeker behouden en misschien wel tot vaste klant maken. Negeer je een slechte review? Dan heb je iemand die niet alleen zelf nooit meer terug gaat komen, maar ook negatieve verhalen over jouw onderneming zal verspreiden binnen hun kennissenkring.

Tot zover ons overzicht van wat wel en wat niet werkt bij marketing in de horeca. Nog meer tips? Lees hier onze blog.