Masterclass Startups: hét fundament voor snelle groei!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:42

Persbericht - Een droomscenario van elke startup ondernemer: Je bent de founder van die ene startup die na jaren snoeihard werken super succesvol blijkt te zijn. Niet alleen in termen van snelle groei, omzet, winst en klanten, maar ook in termen van “disruptie” en maatschappelijke impact. Thuisbezorgd.nl, Picnic en Helloprint zijn natuurlijke mooie voorbeelden.

Het aantal startups is razendsnel aan het groeien. Snelle toegang tot de markt, lage kosten en veel beschikbare informatie (door internet) maakt het mogelijk om snel een startup op te zetten. Startups zijn ontzettend goed in Marketing & Sales. De vaak jonge ondernemers weten hoe ze het klant naar de zin moet maken en hoe je het product in de markt zet. Maar dat is maar één kant van het verhaal. Afhankelijk van de levenscycli van startups zijn er ook andere aspecten die van belang zijn:

Levenscycli startup
Een startup kent 3 levensfasen.

1. Bootstrapping fase: met eigen middelen activiteiten ontwikkelen om een idee om te buigen tot een winstgevende startup
  2. Seed fase: het ontwikkelen van het team, het prototype, zoeken naar ondersteunende mechanismes (zoals accelerators, incubators etc.) en toegangspogingen tot de markt.
  3. Creation fase: het daadwerkelijk verkopen van het product aan de markt, aanname van personeel, het inrichten van de interne organisatie en het inrichten van de financieringsstructuur.

Vooral in de Creation fase is het van belang aandacht te hebben voor de interne inrichting en beheersing van de startup. Is de organisatie wel weerbaar genoeg om de snelle groei aan te kunnen? En om zich te beschermen tegen risico’s die ook meegroeien. Zijn bedrijfsprocessen wel stevig genoeg ingericht? Aspecten die door de founders vaak te weinig aandacht krijgen als het bedrijf flink gaat groeien. Met alle gevolgen van dien, wat blijkt uit praktijkvoorbeelden die in de media regelmatig de boventoon voeren. Investeerders, zoals angels en vendor capitalisten kijken nadrukkelijk naar de kwaliteit van de interne organisatie bij hun besluitvormingsproces inzake wel óf niet financieren van de startup.

Masterclass
In de Masterclass krijgt u inzicht in de randvoorwaarden die nodig zijn om in de Creatiefase al een stevig fundament onder uw startup te leggen. Een fundament dat de startup in staat stelt om verantwoord te groeien. In de training wordt gebruikt van heldere termen (dus geen vaktermen) aangevuld met praktijkvoorbeelden. Eén week voor aanvang wordt aan de deelnemers gevraagd om met eigen vraagstukken te komen, die in de training behandeld zullen worden.

Doelstellingen Masterclass
Het verkrijgen van kennis en inzicht in deze randvoorwaarden voor iedere deelnemer, om te borgen dat in zijn of haar startup:

1. De informatievoorziening betrouwbaar is en blijft;
  2. De opbrengsten volledig zijn en de kosten juist;
  3. Belangrijke wet- en regelgeving niet wordt overtreden;
  4. De bedrijfsvoering effectief en efficiënt wordt uitgevoerd.

De masterclass wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden van organisaties waar het goed fout! is gegaan.

Voor wie
Voor iedereen die werkzaam is in een startup ongeacht de levensfase van de startup.

Inschrijven voor de Masterclass kan eenvoudig via: https://riskaoic.nl/evenementen/masterclass-startups-het-fundament-voor-snelle-groei/

Voor vragen kunt u natuurlijk altijd een mailtje sturen aan [email protected] of bellen kan ook (06 – 51054417). Wij helpen graag!