Met deze tips vind jij de juiste verkoopmakelaar

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:35

Persbericht - Je woning verkopen is spannend. Het is daarom belangrijk dat je een goede makelaar in de arm neemt. Maar waar vind je een goede verkoopmakelaar? Wij geven je een aantal tips om de juiste makelaar te vinden en de addertjes onder het gras te ontdekken.

1. Aangesloten bij branchevereniging
      Als je een betrouwbare makelaar wilt inschakelen voor de verkoop van je woning, is het belangrijk dat de makelaar is aangesloten bij een branchevereniging. Dit geeft je een bepaalde mate van zekerheid. Je kunt hierbij denken aan brancheverenigingen als NVM, VastgoedPRO of VBO.

2. Hoogte van de opstartkosten en courtage
      De courtage is het bedrag dat de makelaar in rekening brengt voor zijn of haar diensten. Dit is een percentage van de verkoopsom. Als een makelaar is aangesloten bij een branchevereniging gebruiken ze standaardvoorwaarden voor de hoogte van de courtage, maar anders zijn ze vrij in het bepalen van de hoogte ervan. Ook de opstartkosten kunnen per makelaar verschillen. Maak daarom duidelijke afspraken over de kosten en laat dit schriftelijk vastleggen voordat je met een makelaar in zee gaat.

• Nodig meerdere makelaars uit

Makelaars uitnodigen in je woning is vaak de beste manier om alle informatie in te winnen. Als je persoonlijk contact met de makelaar hebt, krijg je een goed beeld en kun je direct al je vragen stellen over de kosten en voorwaarden die ze hanteren. Zo weet je zeker dat je een prettig gevoel hebt bij je verkoopmakelaar.

1. Kennis van de markt
    De verkoopmarkt is in iedere gemeente anders. Natuurlijk gaat de verkoop van de woning hetzelfde in z’n werk, maar het is fijn als je makelaar de markt kent, snel geïnteresseerden weet te vinden en jouw woning voor de beste prijs kan verkopen. Je kunt je wellicht voorstellen dat bijvoorbeeld een makelaar in Krommenie de markt anders bekijkt dan een makelaar in Zaandam. Kies daarom voor een makelaar die in jouw stad (of in de buurt) is gevestigd.

1. Vertrouw op je gevoel
    Als alle bovenstaande punten in orde zijn, is het belangrijk om op je gevoel te vertrouwen. Als je geen prettig gevoel hebt bij een makelaar, is het niet verstandig om hem of haar je woning te laten verkopen. Zorg er daarom voor dat je een klik hebt met de verkoopmakelaar en je de verkoop van je woning aan hem of haar toevertrouwt.

We wensen je veel succes met de verkoop van je woning en hopen dat je met bovenstaande tips een goede verkoopmakelaar kunt vinden. Veel succes!