Mijn startup/scale-up groeit hard, hoe kies ik het beste kantoor?

Laatst bijgewerkt: 01-04-2022 14:05:48

Persbericht - Als snelgroeiende organisatie spendeer je een groot deel van je budget aan het faciliteren van omzetgroei. Om dit te kunnen blijven doen en omzetgroei te garanderen is het belangrijk over voldoende werkkapitaal te beschikken. Dat is het kapitaal dat je op korte termijn tot je beschikking hebt.

Kopen of huren?

Bij groeiende organisaties is het goed mogelijk dat het werkkapitaal wel aanwezig is, maar niet in overmaat. In dat geval is het niet verstandig om over te gaan tot de aankoop van een kantoor. Dit kapitaal komt beter tot zijn recht wanneer het gebruikt wordt bij een investering in de groei.

Hetzelfde geldt voor het aanschaffen van kantoormeubilair. Kosten bij het aanschaffen van bureaus, bureaustoelen en kasten kunnen flink in de papieren lopen. Helemaal als je bijvoorbeeld hippe sta/zit bureaus wilt hebben. Als je meer dan voldoende werkkapitaal hebt is het voordeliger om te investeren in kantoormeubilair. Wanneer het werkkapitaal echter in mindere mate aanwezig is, kan het verstandige zijn om kantoormeubilair te huren en het werkkapitaal te gebruiken voor een boost van de groei. Vergeet ook de overige kosten niet zoals grote kamerplanten en een dure verse bonen koffiemachine.

Kantoorruimte huren

Het huren van een kantoorruimte is voor de meeste bedrijven een verstandige optie. Dan is er echter nog wel een andere issue, het bedrijf groeit snel en daarmee vaak ook het aantal medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat het nieuwe kantoor deze groei op kan vangen?

Ten eerste zal dit neerkomen op je vermogen om correcte prognoses te maken. Hoe snel gaat het bedrijf groeien in medewerkers en hoeveel vierkante meter is er dus nodig om een aantal jaar op dezelfde locatie te kunnen blijven? Dat is soms lastig in te schatten voor bedrijven die zeer snel groeien. Daarom is het verstandig om een aantal zaken in acht te nemen bij de keuze voor een specifiek kantoor.

1. Ga bij voorkeur een flexibel huurcontract aan

Steeds meer verhuurders bieden flexibele huurcontracten aan. Het aangaan van een flexibel huurcontract is één van de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je niet in de knel raakt met een te klein kantoor. Wanneer de groei toch sneller gaat dan verwacht is het vervelend om lang vast te zitten aan een huurcontract. Flexibel huren brengt echter wel een risico met zich mee. De verhuurder kan ook bepalen dat hij liever kiest voor een huurder die zich wel voor lange termijn wilt binden. Dit kan betekenen dat je ineens toch uit de kantoorruimte moet, wat natuurlijk bijzonder vervelend is. Toch is dit minder erg dan werken vanuit een te klein kantoor.

2. Huur nooit de laatst beschikbare kantoorruimte

De laatste kantoorruimte huren die nog beschikbaar is? Dat valt ten zeerste af te raden. Dan is uitbreiden onmogelijk en ben je genoodzaakt te verhuizen als het te krap wordt. Sommige verhuurders hanteren bij voorkeur zo’n 10 tot 15 procent leegstand, dan is er genoeg ruimte om uitbreiding te kunnen faciliteren. Hoewel veel verhuurders hier rekening mee houden is dit niet altijd het geval. Snelgroeiende bedrijven kunnen deze kantoren beter mijden. Met name in grote steden is het erg belangrijk hierop te letten. Een kantoor huren in Amsterdam of een kantoor huren in Rotterdam? Deze steden genieten onophoudelijke interesse van organisaties. Met name in de drukste en populairste gebieden, waar een tekort aan kantoren is.

3. Breek-optie in huurcontract

Een andere mogelijkheid die je hebt om ervoor te zorgen dat je niet of zo kort mogelijk aan een te klein kantoor vastzit, is het toevoegen van een breek-optie in het huurcontract. Door dit af te spreken met de verhuurder heb je de optie om tussentijds nog eens te evalueren hoe snel het bedrijf gegroeid is en of het kantoor nog past bij de huidige situatie en prognose. Halverwege de huurovereenkomst is het makkelijker in te schatten of je aan het einde nog een werkbare situatie hebt.

Wees voorbereid!

In verband met de kosten is het is niet altijd mogelijk om een kantoorruimte op de groei te huren en soms is het geen optie om uit te breiden. Daarom is het belangrijk dat je zelf ook zorg draagt voor een aantal maatregelen die verzekeren dat het eenvoudig is om te verhuizen. Zo kun je ervoor kiezen om kantoormeubilair te huren of een volledig ingericht kantoor te huren. Bovendien is het verstandig om volledig digitaal (in de cloud) te werken. Op deze manier minimaliseer je ten eerste de verhuiswerkzaamheden en kun je eigenlijk overal werken zonder al te veel gedoe.