Mobile first: je vaste lasten gewoon in je broekzak

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:26

Persbericht - De mobiele telefoon heeft de laatste jaren een gigantische opmars gemaakt. Veruit het grootste gedeelte van het internetverkeer is afkomstig van een smartphone of mobiel apparaat. Dit en de mobile first index van Google die steeds dichterbij komt heeft consumentencollectief UnitedConsumers doen besluiten voor een vernieuwende mobile first strategie te gaan.

Ongeveer de helft van het verkeer op webshops is vandaag de dag afkomstig van een mobiele device. En dat aantal groeit nog steeds door. Google weet dit en daardoor krijgen websites die goed worden weergegeven op mobiele apparaten een hogere ranking. Mobile first is een strategie die helemaal inspeelt op de mobiele gebruiker. Werd er eerst nog vooral naar de desktopversie gekeken en een responsive design, nu is het mobiele apparaat het uitgangspunt voor het design van de website. Waarom niet gewoon een respondsive design? Omdat de afbeeldingen op de website nu zijn afgestemd op mobiele apparaten zal de laadtijd nog sneller zijn, wat weer voordelen oplevert voor de ranking in Google.

Je vaste lasten in je broekzak

Je vaste lasten gewoon in je broekzak: dat is het uitgangspunt van het mobile first design van UnitedConsumers. Tijdens het ontwerpen van de website is eerst het mobiele ontwerp gemaakt. Hierbij is gekozen voor een website die oogt en voelt als een app, maar dat in wezen toch niet is: een Progressive Web App.

Gebruiksgemak op één

De bezoeker zit na het inloggen in één oogopslag welke producten al worden afgenomen en welke nog niet. De producten met een vinkje zijn actief, die met een slotje zijn inactief. Daarnaast kun je snel zien wat je al gespaard hebt of welke producten nog in behandeling zijn.

UnitedConsumers heeft vijf producten: energie, zorgverzekering, autoverzekering, mobiel, tanken en gsm. Deze producten staan op de homepage meteen bovenaan, zodat er niet onnodig gezocht hoeft te worden. Dit is gedaan met de gedachte in het achterhoofd dat de mobiele gebruiker een korte aandachtspanne heeft. Hij wil snel antwoord op zijn vraag en snel vinden wat hij zoekt.

Een desktopgebruiker zal meer op zoek zijn naar wat meer achtergrondinformatie en heeft de tijd om alles rustig in zich op te nemen. Deze zal sneller op zoek zijn naar een video of artikel, vandaar dat op de desktopversie ook een bedrijfsanimatie te zien is en meer content bevat (voorbeeld). De mobiele versie geeft – in het geval van een nieuwe gebruiker – de vijf producten weer en de contactgegevens van het bedrijf.

Bedanktpagina start van mijn omgeving

Wanneer een klant een product heeft afgenomen, komt hij of zij meteen in de mijn omgeving terecht. Zo kan de klant direct zien wat de status van het product is, of er nog extra informatie wordt verlangd. De klant kan ook zien welke producten hij of zij nog niet heeft en die eventueel afnemen.

De terugkerende bezoeker die al is ingelogd ziet een andere startpagina en start niet in de commerciële omgeving, maar meteen in de mijn omgeving. Dit is een verandering die nog niet veel websites hebben toegepast. De komende tijd zal de website getest worden en zullen er eventuele verbeteringen worden doorgevoerd.