Mobility Lab-startup Scoozy klaar om de markt op te gaan

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:11

Persbericht - Het Delftse Scoozy, aanbieder van de hippe en veilige scootmobiel én tevens startup uit editie 2017 van Mobility Lab, kijkt positief terug op haar deelname aan het startupprogramma. Mobility Lab is opnieuw op zoek naar startups die klaar zijn om te testen in de praktijk. Nog t/m 28 februari kunnen mobility startups zich inschrijven. “Dit testen in de praktijk was voor Scoozy onontbeerlijk om een stap in de richting te zetten van waar we vandaag staan”, aldus Job Van de Kieft, CEO van Scoozy.

Een boost op het juiste moment

“We hebben op verschillende vlakken veel aan Mobility Lab gehad”, zegt Van de Kieft. “Eerst en vooral kwam het programma qua timing heel goed uit voor ons. We zaten in een vroeg stadium van ons bedrijf, maar hadden wel een eerste prototype klaar. Het enige wat op dat moment nog ontbrak, waren testers voor onze ergonomische onderdelen. Met de hulp van Mobility Lab konden we gemakkelijk in contact komen met deze testers en op die manier ons product verder ontwikkelen.”

Marketingstunt Scoozy vs. freerunner

“Ook op vlak van marketing hielp Mobility Lab ons een flinke stap vooruit”, zegt Job Van de Kieft. “Tijdens het programma kregen we de kans om een filmpje op te nemen waarin we een race tegen een freerunner deden. Deze opnames konden we doen in het centrum van Rotterdam. Een hele gave setting dus.” Met deze video maakte Scoozy de kernboodschap meteen visueel: ook minder mobiele mensen kunnen zich even vlot en snel bewegen in het centrum van een stad met de veilige, moderne en slimme Scoozy.

Van functioneel prototype naar commercieel product

Scoozy bereikt intussen een belangrijke mijlpaal. De onderneming is bijna klaar om het product af te leveren aan de eerste klanten. Al 20 scootmobielen werden verkocht en het aantal loopt op. “2019 is het jaar waarin we voor de eerste keer klanten bedienen. Vanaf 2020 willen we verder opschalen, zowel in het binnen- en buitenland”, aldus een trotse oprichter.

Tip aan alle startups: grijp die kans om te testen in de praktijk

“Je kunt de dingen bedenken van achter je computer, maar het product testen bij potentiële klanten is cruciaal. En iedereen die wil testen, kan testen”, zegt Van de Kieft. “Maar het is belangrijk dat dat heel gericht gebeurt. Dankzij een deelname aan Mobility Lab wordt het proces versneld en kom je overal makkelijker binnen. Je geraakt meteen op de radar bij diverse stakeholders zoals investeerders. Het programma opent deuren en dat is heel waardevol voor een startende onderneming.”

Over Mobility Lab

Mobility Lab maakt innovatie op het gebied van mobiliteit mogelijk. De Verkeersonderneming, SmartwayZ.NL, ZO Slim Bereikbaar en gemeente Den Haag bundelen hun krachten en verbinden overheden en bedrijven met een mobiliteitschallenge in de regio Rotterdam, Den Haag en Zuid-Nederland met startups die een passende oplossing aanbieden. Dankzij het programma van Mobility Lab krijgen bedrijven en overheden nieuwe inzichten en oplossingen voor hun probleem, terwijl startups hun prototype kunnen testen in de praktijk.

Geïnteresseerde mobility startups kunnen zich nog t/m 28 februari inschrijven via www.mobilitylab.nl.