Nederlanders weer meer aan het werk na corona-uitbraak

In de derde week van maart, toen het aantal coronagevallen in Nederland snel opliep, daalde het aantal gewerkte uren in Nederland direct met ruim drieëntwintig procent. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Dyflexis, ontwikkelaar van software en hardware voor personeelsplanning en urenregistratie van ruim 3.000 bedrijven.

Dyflexis vergeleek het aantal gewerkte uren in vijf non-desk branches (recreatie, retail & e-commerce, zorg & welzijn, productie & warehousing en horeca) van 1 januari tot en met 2 augustus 2020 en keek ook naar de impact op verschillende contractsoorten. Het minste aantal uren werd geregistreerd in week 15 (6-12 april). Dit viel samen met het hoogste aantal coronapatiënten in Nederland. Productie & Warehousing was de enige sector waarin er tijdens de crisis gemiddeld ongeveer hetzelfde aantal uren werden gedraaid als daarvoor. In deze sector was ook een opvallende stijging zichtbaar in het aantal uren dat door studenten werd gemaakt. De dalende lijn na week 27 is te verklaren door de start van de schoolvakanties.

 

Een aantal opvallende conclusies:

  • De branche die het hardste is geraakt is de horeca met een daling van 68% tussen week 8 (de week voor de eerste besmetting) en week 12 (de eerste week van de intelligente lockdown).
  • De branche die diezelfde weken de zwakste daling heeft gezien is productie & warehousing, met slechts -4%. Vooral binnen studentencontracten en variabele contracten zijn er na een lichte daling juist meer uren gedraaid dan voor de crisis.
  • Het totaal aantal uren binnen retail & e-commerce en productie & warehousing is in de week voor de zomervakantie (week 27) zelfs tot een niveau gestegen dat uitstijgt boven week 8, respectievelijk +11% en +20%.
  • Het totaal aantal uren binnen de branches recreatie en horeca is in week 27 nog niet terug op het oude niveau, respectievelijk -4% en -18%.
  • De Nederlanders met een variabel contract zijn het hardst geraakt. In de eerste week van de intelligente lockdown was er een daling zichtbaar van 59% ten opzichte van de week voor de eerste besmetting.

 

Download via deze link het volledige onderzoeksrapport van Dyflexis, met daarin de gewerkte uren in Nederland van 1 januari tot 2 augustus 2020, uitgesplitst per branche en contractsoort.

 

Over Dyflexis

Dyflexis specialiseert zich in de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke software en hardware voor personeelsplanning en urenregistratie. Dyflexis helpt bedrijven efficiënt personeel in te plannen en garandeert een minimale tijdsbesparing van 25% op de administratieve lasten. Hierdoor kunnen ondernemers hun kostbare tijd aan zaken besteden die een succesvolle bedrijfsgroei stimuleren. Het systeem wordt ingezet in verschillende branches waar vooral met non-desk medewerkers wordt gewerkt zoals: recreatie, retail & e-commerce, zorg & welzijn, productie & warehousing en horeca. Ruim 3.000 ondernemingen maken dagelijks gebruik van Dyflexis.

Dyflexis specialiseert zich in de ontwikkeling van de meest gebruiksvriendelijke software en hardware voor personeelsplanning en urenregistratie. Ruim 2900 grote, middelgrote en kleine bedrijven in horeca, recreatie, retail, productie & warehousing en zorg & welzijn gebruiken dagelijks ons systeem. We zijn ontzettend trots op het feit dat klanten ons gemiddeld waarderen met een 4.7/5 (375+ reviews) op Trustpilot.

Ondernemers en managers zijn vaak onnodig veel tijd kwijt aan hun personeelsplanning. Wij geloven in slimmer werken, niet harder. Dyflexis maakt het plannen van personeel en het registreren van uren een stuk makkelijker. Met onze gebruiksvriendelijke software heeft u altijd en overal inzicht in werkroosters, gewerkte uren, budgetten en kosten. Daarnaast sluit de software naadloos aan op uw loonadministratie- en kassasystemen. Of u nu een lokale onderneming heeft met tien man personeel of een internationale keten met meerdere vestigingen, Dyflexis stroomlijnt snel en efficiënt uw personeelsplanning en urenregistratie.

Dankzij de tijd die werkgevers winnen met Dyflexis kunnen zij zich weer focussen op de belangrijkste zaken van bedrijfsvoering, waaronder het coachen en begeleiden van medewerkers en het uitwerken van een succesvolle groeistrategie. Ons credo luidt dan ook: ‘Wij maken tijd voor grotere plannen.’