Nederlandse scale-up schiet ondernemers in spe te hulp met digitale oprichting

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:50

Persbericht - Veel startende ondernemers hebben last van de corona pandemie die ons land teistert. Niet omdat ze hun business-model uit elkaar zien vallen, maar simpelweg omdat ze geen nieuw bedrijf meer kunnen opstarten en inschrijven. Veel instanties, waaronder de Kamer van Koophandel, beperken namelijk fysieke afspraken voor het oprichten van een eenmanszaak. Firm24 komt nu met een oplossing.

Het gaat hier om een procesmatig probleem en dus moest er een technologische oplossing voor te bedenken zijn. En dat is nu gebeurd. Speciaal voor startende ondernemers heeft notaris platform Firm24 de oprichting van een eenmanszaak nu volledig online toegankelijk gemaakt. Er is dus geen fysieke afspraak bij de Kamer van Koophandel meer nodig.

Firm24 was al een tijd bezig om het oprichten van een BV 100% online beschikbaar te maken. In theorie was dit al langer mogelijk, maar in de praktijk zaten hier wat haken en ogen aan. De technologie voor identificatie is wel voorhanden maar volgens de Nederlandse wet heeft de notaris altijd het laatste woord over een BV oprichting. Deze heeft de verplichting om na te gaan of de oprichters en bestuurders wel zuiver op de graat zijn, en bijvoorbeeld geen sprake is van een witwas of katvanger constructie. Glipt deze er onverhoopt toch tussendoor dan heeft de notaris een groot probleem. In het ergste geval kan hij uit zijn ambt worden ontheven, en mag hij een andere beroep gaan uitkiezen. Er is de notaris dus veel aan gelegen dat een online identificatie 100% zuiver en correct wordt uitgevoerd.

Firm24 heeft een identificatie oplossing ontwikkeld waar haar notarissen op durven te varen, waardoor een BV oprichten 100% veilig, snel en thuis vanachter de laptop kan worden voltooid. Deze methode is nu ook voor handen voor eenmanszaken. De notaris verricht de identificatie die normaal gesproken door de Kamer van Koophandel wordt verricht, en verzorgt 100% online de inschrijving van de eenmanszaak. Daarmee wordt dus alle fysieke contact vermeden. Dat is wel zo prettig, gezien de recente ontwikkelingen.

Een terugval in economische activiteit lijkt onafwendbaar voor 2020. Firm24 hoopt op deze manier toch bij te dragen aan het wegnemen van onnodige belemmeringen voor ondernemend Nederland, zodat we er snel weer bovenop komen.

Over Firm24

Firm24 is een platform voor ondernemers en hun vennootschappen. Zo kan je er onder andere een BV oprichten, eenmanszaak oprichten, BV opheffen, aandelenoverdracht, boekhouding en  andere diensten.

Over Stramark

Online marketing bureau Stramark helpt Firm24 om (toekomstige) ondernemers op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkeling.