Nederlandse start-up Wakuli trekt 500.000 euro “seed”-financiering aan.

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:16

Persbericht - Met investeringen van onder andere VenturesOne, Innovatie Fonds Rabobank, enkele informal investors en impact ondernemers zoals Arnoud Aalbersberg (Travel Health Group, bekend van het merk Care Plus), sluit Wakuli haar ‘seed’ financieringsronde af met een totaal van €500.000. Het geld zal worden gebruikt om verder op te schalen binnen Nederland en in 2020 bij zo'n 15.000 huishoudens vers gebrande koffie aan huis te bezorgen en daarmee tenminste 1.500 koffieboeren van een leefbaar inkomen te voorzien.

wakuli

Sinds januari 2019 verkoopt Wakuli ‘Direct Trade’ koffie aan huishoudens in heel Nederland. Volgens co-founder Yorick Bruins is hiermee het doel om de koffieketen zo kort mogelijk te maken en daarmee shared value te creëren aan beide kanten van de keten. Deze shared value betekent voor de boer een leefbaar inkomen en voor de koffiedrinker thuis echte vers gebrande specialty koffie voor een betaalbare prijs. Wakuli koopt de koffiebonen direct in bij de koffieboeren en brandt deze zelf in de koffiebranderij in Amsterdam Noord. De vers gebrande koffie gaat direct per post naar de consument. Op deze wijze is het mogelijk zicht te houden op een eerlijk proces en om koffie van de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren.

“De kwaliteit koffie die wij aanbieden aan consumenten vind je eigenlijk alleen in speciaalzaken in de binnensteden. Versheid en origine zijn bij deze koffies het allerbelangrijkste”, vertelt Yorick. “Doordat een fysieke winkel of supermarkt bij ons geen schakel in de keten vormt, ligt ons prijspunt lager dan de koffie bij speciaalzaken en op dezelfde hoogte als koffie in de supermarkt.” De koffie die nu in supermarkten ligt is van een andere kwaliteit. Daarbij is het vaak lastig of zelfs onmogelijk om te achterhalen op welke manier de bonen zijn verkregen en wanneer ze zijn gebrand. Daardoor ligt ‘bulk’ kwaliteit op de loer.

CROWDFUNDING KICKSTART
Yorick weet waar hij het over heeft. Jarenlang werkte hij als agri-consultant in Oost-Afrika waar hij coöperaties van koffieboeren adviseerde over export. Hier werd hij geconfronteerd met de uitdagingen die kleinschalige boeren het hoofd moeten bieden. De marktprijzen voor groene koffiebonen daalden de afgelopen jaren zo hard dat een gedeelte van de 25 miljoen kleinschalige koffieboeren een vergoeding ontvangt die lager is dan de productiekosten. Ondanks hun harde werk, kunnen de boeren amper rondkomen. Toen Yorick in Tanzania door studievriend Lukas Grosfeld werd bezocht, besloten zij dat dit anders moest en kón. Samen werkten ze aan een plan om de boer aan de koffieliefhebber te verbinden, met het doel de koffieproducenten beter te kunnen betalen. In 2018 verscheepten ze met behulp van crowdfunding een eerste lading koffiebonen naar Nederland.

Yorick en Lukas zien dat traditionele schakels in de koffieketen, zoals handelaren, exporteurs en importeurs een groot gedeelte van de opbrengsten pakken zonder veel waarde toe te voegen. Volgens hen kan het veel eerlijker en duurzamer door direct bij koffieboeren in te kopen en ze zodoende een twee- tot driemaal zo hoge prijs te betalen dan op de wereldmarkt gebeurt. Supermarkten komen in dit model ook te vervallen: consumenten bestellen online en krijgen de vers gebrande koffie in een pakketje dat door de brievenbus past opgestuurd. Via het innovatieve ‘my.wakuli’ platform, kunnen consumenten zelf regelen wanneer ze koffie willen ontvangen, hun koffie personaliseren, en zelfs spoedleveringen aanvragen die binnen 24 uur aankomen.

COMPOSTEERBARE KOFFIECUPS
“We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor mensen om echt goede en eerlijke koffie te gaan drinken”, aldus Lukas. “Vaak krijgen we ook vragen over zetmethodes en optimale verhoudingen en we helpen mensen dan ook graag met het zetten van hun lekkerste kop koffie ooit”. Om nog meer koffieliefhebbers te bereiken hebben ze naast koffiebonen en filterkoffie, een primeur in Nederland te pakken: bio-afbreekbare capsules met single origin specialty koffie voor in de Nespresso® machine.

Inmiddels genieten meer dan 5.000 huishoudens, wekelijks of maandelijks van de vers gebrande specialty koffie. “Ons doel is om 1 miljoen huishoudens in heel Europa te verbinden met 50.000 koffieboeren”, zegt Lukas. Op deze manier creëert Wakuli shared value aan beide kanten van de keten: beter betaalde boeren en koffiedrinkers die betaalbare en vers gebrande specialty koffie thuis geleverd krijgt.

DRAGONS’ DEN
Ze willen er alles aan doen om de koffie wereld te veranderen. Daarom stonden ze een half jaar geleden al in de studio van het TV programma Dragons’ Den. Zondag 26 april werd de aflevering uitgezonden. “Ondanks dat er geen samenwerking tot stand kwam, was het een mooie gelegenheid om ons verhaal en product met de rest van Nederland te delen” zegt Lukas over de deelname. “Wij vinden het belangrijk om investeerders aan te trekken die onze missie net zo’n warm hart toedragen als wij zelf”. Inmiddels hebben ze deze gevonden tijdens de ‘seed’ financieringsronde en zijn ze hard op weg om 15.000 huishoudens te voorzien van vers gebrande koffie aan huis. Wat betekent dat er vele duizenden koffieboeren een leefbaar inkomen krijgen.

www.wakuli.com