Nieuw! Managementboek: 'Een Cultuur voor Iedereen'

Het Eerste Huis heeft een nieuw managementboek uitgegeven. De Nederlandse versie van 'An everyone culture', een management bestseller, geschreven door Harvard Professor Robert Kegan.

Maak kennis met een nieuw ontwikkelingsgerichtmodel!

Onderzoek toont aan dat in de meeste organisaties bijna iedereen een extra baan heeft waar niet voor wordt betaald. Deze extra baan bestaat uit het wegmoffelen van zwakke punten, zo goed mogelijk voor de dag te komen, het spelen van politieke spelletjes, het verstoppen van onzekerheden, tekortkomingen en beperkingen. Een grotere verspilling van menselijk kapitaal is niet te vinden. De kosten zijn enorm: organisatie noch haar mensen zijn in staat hun potentieel volledig waar te maken.

Iedereen groeit

Stel dat een bedrijf of een organisatie al het mogelijke deed om een cultuur te creëren waarin iedereen – en niet alleen een aantal ‘high potentials’ –  groeit? Dat iedereen fouten en kwetsbaarheden ziet als kansen waardoor mensen én organisatie kunnen groeien?

Bewust Ontwikkelingsgerichte Organisaties

Robert Kegan en Lisa Lahey (en hun team) hebben zulke organisaties gevonden en bestudeerd: Bewust Ontwikkelingsgerichte Organisaties. Een BOO werkt vanuit de eenvoudige maar radicale overtuiging dat organisaties het beste gedijen wanneer ze beter zijn afgestemd op de sterkste menselijke motivatie die er is, en die is groeien. Dat betekent dat we verder moeten gaan dan het uitbesteden van ‘training en ontwikkeling’ aan programma’s voor de meest belovende werknemers, aan executive coaching, of aan externe trainingsprogramma’s. Het betekent het creëren van een organisatiecultuur waarin de ondersteuning van ieders ontwikkeling in de dagelijkse werkpraktijk,  in de gewone activiteiten, in de dagelijkse routines en in de gesprekken is verweven. Zo blijken mensen én organisatie tot bloei te kunnen komen!

Doorbraak

Een cultuur voor iedereen duikt diep in de werelden van drie gerenommeerde,  succesvolle ondernemingen die aan deze doorbraak gestalte geven. Het gaat om een belangrijk hedgefonds, een grote keten van bioscopen en een groot e-commerce bedrijf. Het boek laat de ontwerp principes, de concrete praktijken en de wetenschappelijke basis zien die de kern vormen van de BOO’s – van hun gedisciplineerde benadering van feedback, tot hoe je vergaderingen kunt gebruiken, tot de unieke manier waarop managers en leiders hun rollen definiëren. De auteurs laten de lezers vervolgens zien hoe ze die ontwikkelingscultuur in hun eigen organisatie kunnen inbouwen.

De sleutel tot succes

Dit boek demonstreert een totaal nieuwe manier van werken. Het maakt duidelijk dat je strategie samenvalt met de cultuur die je creëert – en dat de sleutel tot succes is dat iedereen zich kan ontwikkelen.

Aanbevelingen

Een cultuur voor iedereen is geschreven op basis van de inzichten die voortgekomen zijn uit drie organisaties die het ontwikkelen van hun werknemers als een expliciet onderdeel van hun evolutief doel hebben gemaakt. Ik ben gefascineerd door de casestudy van Decurion, dat laat zien hoe mensen op een meer diepgaande en zinvolle manier kunnen werken.

Frederic Laloux, auteur van Reinventing Organizations

‘Iedereen praat over “het ontwikkelen van onze mensen,” maar stel dat dat precies de strategische kern is van een onderneming? Door de recent wetenschappelijk inzicht in de menselijke ontwikkeling te verbinden met de kunst van het opbouwen van een succesvol bedrijf, hebben Kegan en Lahey het boek geschreven waarnaar managers met interesse voor ontwikkeling lang hebben uitgezien.’

Peter M. Senge, senior docent bij MIT; oprichter en voorzitter van de Society for Organizational Learning

Een cultuur voor iedereen is sinds de opkomst van de “lerende organisatie” de meest prikkelende nieuwe visie op het potentieel van mensen en organisaties. Het zal jouw denken over werk en werkcultuur in de eenentwintigste eeuw radicaal veranderen.’

Gary Hamel, hoogleraar aan de London Business School

Een cultuur voor iedereen vertrekt vanuit een eenvoudig maar sterk inzicht: de beste manier om de kracht van een organisatie aan te boren is het realiseren van het volledig potentieel van haar individuele werknemers. Kegan en Lahey vragen aandacht voor een aantal ondernemingen die focussen op de continue ontwikkeling van alle werknemers. Zij zetten uiteen welke stappen nodig zijn om een dergelijke “bewust ontwikkelingsgerichte” cultuur te creëren. In een wereld die sneller dan ooit verandert, en waarin millennials om banen vragen met ontwikkelingsmogelijkheden, kunnen leiders het zich niet veroorloven dit boek te missen.’

Dominic Barton, Global Managing Director bij McKinsey & Company

Over Robert Kegan

Robert Kegan is ontwikkelingspsycholoog, onderzoeker, spreker, schrijver en  consultant. Hoogleraar aan de Harvard University Graduate School of Education. Actief betrokken bij belangrijke onderwijsprogramma’s in verschillende sectoren. Mede-oprichter en medebestuurder van Minds at Work, een organisatie voor coaching en training. Zijn onderzoek is wereldwijd van invloed geweest op leiderschapsontwikkeling, executive coaching en verandermanagement. In zijn meest recente boek Een cultuur voor iedereen (2017) komen al zijn baanbrekende denkbeelden en onderzoeksresultaten op een zeldzame, boeiende manier samen.

>> Bestel het boek nu!

Bezieling in organisaties brengen, dat is wat wij doen

Gelukkige medewerkers, betere en leukere samenwerking, positieve energie. Onze ambitie is bezieling en verbinding terugbrengen in organisaties. Terug naar de essentie! Mensen leren om zichzelf te waarnemen vanuit een dieper niveau. Het Eerste Huis faciliteert dit proces door middel van training, begeleiding en coaching en brengt hiermee leiders, veranderaars, coaches en medewerkers in contact met hun volledige potentieel. Een nieuwe manier van zien en zijn. Dat verbondenheid en ook de passie creëert en de intentie om het wezenlijk anders te doen en te blijven doen.

Organisatieadvies

Het Eerste Huis adviseert en ondersteunt organisaties bij ontwikkeling van leidinggevenden, teams en medewerkers. Wil je de strategie in je organisatie verder ontwikkelen, zelfsturing implementeren in teams, vanuit meer bezieling samenwerken? Onze ervaren consultants en trainers begeleiden jou en je organisatie graag.

Leiderschapsontwikkeling

Modern leiderschap vraagt een andere manier van leiden dan we tot nu toe gewend zijn. Het is van belang om jezelf te blijven ontwikkelen als leidinggevende én nieuwe tools toe te passen in je leiderschapsstijl. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers kwaliteit leveren zonder controle en sturing? Wat is er voor nodig om medewerkers in contact te brengen met hun volledige potentieel? Het Eerste Huis levert krachtige programma’s voor leidinggevenden voor méér effect in leiderschap.

Trainingen

Het Eerste Huis is in Nederland voorloper op gebied van moderne organisatieaanpakken, nieuw leiderschap en potentieelgericht werken. Trainingen bij Het Eerste Huis zijn een experience. Je ervaart de aanpakken en dat resulteert in diepgaande inzichten. Deze inzichten bieden je een nieuwe manier van werken en leven. Bij Het Eerste Huis werken en trainen we volgens de methoden en technieken van o.a. Reinventing Organizations, Theory U, Transformational Presence en Appreciative Inquiry .