Nieuwe werknemers integreren in het team

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:30

Persbericht - Een nieuwe toevoeging aan het bedrijf is altijd even wennen. Zowel voor het vaste team als de nieuwe werknemer. Daarom delen we een stappenplan om nieuwe werknemers goed te integreren in het team.

Waarom goede integratie belangrijk is

Een nieuwe werknemer werven kost veel tijd. Er is een vacature uitgezet, sollicitaties zijn binnengekomen en de gesprekken zijn gepland. Na een paar weken (of zelfs maanden) is er een geschikte werknemer aangenomen. Na al die moeite wil je niet dat diegene na een paar weken ontevreden vertrekt. Een goede integratie zorgt ervoor dat werkzaamheden goed worden opgepakt en dat de sfeer onderling wordt verbeterd.

Stap 1: werkplek inrichten en introductie

De eerste werkdag is voor iedereen spannend. Stuur daarom een week van te voren een reminder aan de nieuwe collega. Vermeld hierin praktische informatie zoals de werktijden, informatie over de lunch en een eventuele routeplanning. Daarnaast is het van belang dat de werkomgeving goed is ingericht. Regel een vaste werkplek, installeer alle benodigde programma’s op de laptop en leg een overdracht klaar. Breng ook alle collega’s op de hoogte. Een voorstelrondje is op de eerste dag onmisbaar om iedereen te leren kennen.

Stap 2: structuur aanbrengen

Structuur, handvatten en duidelijkheid zijn nodig om het werk goed te kunnen uitvoeren. Bepaal in overleg de inwerkperiode en welke taken hierbij horen. Stel een vast aanspreekpunt aan waar de nieuwe werknemer terecht kan met vragen of opmerkingen. Aan het begin zal alles niet heel soepel verlopen, dus het is voor beide partijen handig als vragen snel beantwoord kunnen worden.

Vergeet niet om regelmatig contactmomenten in te plannen om de voortgang te bespreken. Zo kan het zijn dat de nieuwe werknemer geen ervaring heeft met bepaalde programma’s of dat sommige taken juist heel makkelijk gaan. Op basis van dit gesprek kan bijvoorbeeld bepaald worden dat er (aanvullende) trainingen nodig zijn. Deze contactmomenten geven tevens input voor het inwerken van volgende werknemers.

Stap 3: onderlinge communicatie verbeteren

Het kan een periode duren voordat een nieuwe collega compleet wordt opgenomen in het team. Vooral als er ineens een hoop nieuwe werknemers aan de slag gaan. Een bedrijfsuitje is goede manier om de communicatie en relaties tussen collega’s te verbeteren. Denk hierbij out-of-the-box. Een personeelsuitje hoeft niet per se een presentatie of borrel te zijn. Sterker nog: door even uit de werksfeer te stappen word je scherper en creatiever. Geschikte teambuilding activiteiten zijn bijvoorbeeld speurtochten, survivalopdrachten of escape rooms. Actieve bedrijfsuitjes zorgen gegarandeerd voor nieuwe gespreksstof en positieve ervaringen in het team.