No Cure, No Pay-incasso: wat betekent dat?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:39

Persbericht - Heb je openstaande facturen en/of vorderingen die maar niet betaald worden? Niets is vervelender dan geld mislopen waar je recht op hebt. Toch hebben veel ZZP’ers, MKB’ers en andere bedrijven te maken met niet-betalende klanten. Eindeloos bellen, schrijven en mailen is een tijdrovende klus en kan leiden tot een hoop frustratie. En daar heb je als ondernemer uiteraard geen tijd voor.

Als je niet beschikt over de tijd en middelen om je klanten aan te sturen op betaling, dan kan een incassobureau je hierin helpen. Incassobureaus kunnen je helpen het geld te innen dat je toebehoort. Een aanmaning van een incassobureau kan vaak net dat ene zetje zijn dat de debiteur doet betalen. Maar wat als het incassobureau niet in staat is om de factuur of vordering te incasseren? Soms lopen dingen immers niet als gepland. Wie betaald er dan voor de handelingen van het incassobureau die je in de arm hebt genomen?

Gelukkig zijn er incassobureaus die werken via het zogenaamde No Cure, No Pay-principe. Dat maakt incasso een stuk minder spannend. Maar wat houdt No Cure, No Pay nu eigenlijk precies in?

Incasso spannend?

Incasso spannend? Geen paniek. Sommige incassobureaus werken via het No Cure, No Pay-principe. Vrij vertaald betekent dit ‘Geen Oplossing, Geen Betaling’. Dit houdt in dat als het incassobureau het niet lukt om resultaat te boeken (de betaling te incasseren bij de debiteur), je ook geen kosten aan het incassobureau betaalt. Immers is er geen oplossing gevonden. Je betaalt vaak ook geen kosten indien tijdens de incassoprocedure blijkt dat je debiteur bijvoorbeeld failliet is verklaard. Dat is wel zo prettig.

Wanneer geldt No Cure, No Pay?

Het is goed om te weten dat No Cure, No Pay vaak geldt voor de zogenoemde ‘minnelijke’ incasso. Bij een minnelijke incasso zal het incassobureau de factuur en/of vordering proberen te incasseren via aanmaningen, denk aan de telefonische en schriftelijke aanmaningen of aanmaningen per e-mail. Lukt het incassobureau het niet om de betaling te innen? Dan betaal je ook géén kosten aan het incassobureau.

Wil je een gerechtelijke procedure (gerechtelijke incasso) via een incassobureau instellen, waarbij je de rechtbank vraagt om een vonnis uit te spreken over de factuur en/of vordering? Dan worden er vaak kosten gemaakt die niet onder het No Cure No Pay-principe vallen. Houd hier dus rekening mee bij het doorzetten van een gerechtelijke procedure.