Ondernemer Boris Blijham (28) zet ThePhoneLab zelfstandig door

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:43

Persbericht - Er zijn wereldwijd inmiddels meer dan 3,2 miljard smartphonegebruikers en de levensduur van smartphones wordt steeds langer. Daarmee groeit ook de behoefte aan reparaties. Met dit gegeven zagen Boris Blijham (28) en Danny ten Nijenhuis (26) een gat in de markt. Samen startten zij in 2015 ThePhoneLab in de hoofdstad, en breidde de onderneming daarna uit tot een keten met 5 vestigingen in Nederland. Na vier jaar intensief samen te hebben gewerkt neemt Boris het volledige eigenaarschap over. Boris vertelt over het succes van zijn onderneming en de stappen die hij de komende jaren gaat maken.

“Het concept van ThePhoneLab maakte de reparatiemarkt betrouwbaar en transparant. Dit bleek vanaf het eerste moment een enorm succes. Toch wilde ik meer,” vertelt Boris. Met de ambitie om uit te groeien tot een speler met nationale dekking werden er in 2018 locaties geopend in Haarlem en Utrecht. “Ik durf wel te zeggen dat we inmiddels marktleider zijn in de drie steden waar we actief zijn,” aldus Boris. In datzelfde jaar besloot de jury van de Retailer of the Year Awards van ABN AMRO unaniem om ThePhoneLab uit te roepen tot de beste nieuwkomer.

ThePhoneLab breidde haar dienstverlening verder uit. Ditmaal met een webshop voor refurbished iPhones, een complementaire dienst aan ThePhoneLab. In 2019 startten zij ook een samenwerking met het Chinese smartphonemerk OnePlus, en zo werd ThePhoneLab geselecteerd als allereerste Europese walk-in servicepunt door dit merk.

Het afgelopen jaar besloten de heren de wegen te scheiden. Beide heren stonden zij aan zij in de opbouwfase, maar kregen gaandeweg verschillen in inzicht. Duidelijk was dat Boris’ zijn ambities nog steeds bij ThePhoneLab lagen. “Ondernemen is veel te leuk en ik ben nog lang niet van plan om daar mee te stoppen.” Danny sprak tegelijkertijd uit dat zijn ambities en dromen in de muziekwereld liggen.

Dat is waar transactiebegeleider Marktlink om de hoek kwam kijken, namens wie dealmaker Hesse van der Werk betrokken was. “Een bedrijf overnemen op je 28e doe je niet zomaar even. Wij hebben Boris ondersteund in het structureren van de deal, het ophalen van de benodigde overnamefinanciering en de juridische afwikkeling. Bij een dergelijke transactie is het met name belangrijk dat de onderneming doorgaat en dat je de opdrachtgever uit de wind houdt in de onderhandelingen. We noemen zo’n transactie een management buy-out. In een management buy-out zit je met je compagnon, waarmee je het bedrijf samen opgebouwd hebt, in een onderhandeling over de waarde hiervan. Als adviseur probeer je de emoties die hiermee gepaard gaan zo goed mogelijk in banen te leiden,” licht Hesse toe.

Een van de eerste stappen is het overeenkomen van een overnamesom die recht doet aan de waarde van ThePhoneLab maar ook realistisch is en te financieren valt. Boris licht hierin het volgende toe: “Hier voelde ik af en toe een tegenstrijdig belang. Aan de ene kant ben je natuurlijk vol lof over je onderneming, echter moet je in een onderhandeling over de koopsom ook kritisch zijn en op de pijnpunten drukken.”

Wanneer je als een scale-up bij financiers aanklopt is het wenselijk dat het geld geïnvesteerd wordt in toekomstige groei van de onderneming. Het ophalen van overname financiering ter uitkoop van een compagnon is een ander verhaal. Met dit in gedachten is samen met Marktlink gekeken naar de mogelijkheden om een sterke en strategische partner aan boord te halen en zo de financierbaarheid te vergroten.

Boris licht toe: “We hebben een aantal interessante gesprekken gevoerd met ondernemers die echt wat konden en wilden bijdragen aan de verdere groei van ThePhoneLab. Echter maak je toch altijd een afweging tussen de strategische waarde, het ingebrachte kapitaal en de aandelen die je ‘verkoopt’.”

“Dit was voor Boris een moeilijke keuze, licht Hesse toe. Mede door de positieve outlook van ThePhoneLab en het grote vertrouwen van Boris in de onderneming hebben we de hele deal gefinancierd en alle aandelen in eigen bezit weten te houden.” Dit hebben we kunnen doen bij FundIQ, een alternatieve financier gericht op groeiende MKB ondernemingen in Nederland.

“In de gesprekken met zowel investeerders als financiers ga je als ondernemer natuurlijk met de billen bloot. Door de kritische vragen die gesteld worden leer je ook weer vanuit andere invalshoeken naar je eigen onderneming te kijken,” vult Boris aan. “Dit onderdeel in het proces was erg intensief door de vele afspraken en belletjes. Het was een hele uitdaging om dit buiten het personeel om te doen en de rust te bewaken.”

Na het afronden van de deal hebben Boris en Danny het grote nieuws verteld aan het personeel. Boris vertelt: “Ik wilde dat het personeel erg duidelijk aanvoelde dat er een nieuw hoofdstuk aan komt, en dat we daar met volle energie en enthousiasme ingaan. Ik probeer het personeel zo veel mogelijk persoonlijk te betrekken bij de groeiplannen die ik voor ogen heb. Om dit af te trappen heb ik alle shop-managers meegenomen naar het Hyperloop testcentrum in Delft. Aanvullend heb ik frequent borrels ingelast met het personeel om het teamgevoel te behouden en versterken.”

ThePhoneLab staat nu aan de vooravond van verdere groei. Doel is een netwerk creëren dat ervoor zorgt dat iedere smartphonegebruiker in de Benelux binnen een uur bereikbaar is.  Een eerste stap is de opening van een pop-uplocatie in het Atriumgebouw aan de Zuidas. Zo zullen er snel andere samenwerkingen en partnerships volgen.

“Wat we bovenal gaan doen is de klant breder en rijker bedienen op het gebied van het mobiele leven waarin iedereen áltijd en óveral bereikbaar is. Ik heb er enorm veel zin in,” sluit Boris af. “Deze maand bestaan wij vijf jaar, hebben we meer dan 50.000 klanten blij gemaakt, meer dan 5000 geschreven reviews met een gemiddelde score van een 9,5, én hebben we vijf winkels, mooier had het niet kunnen zijn toch?”

https://thephonelab.nl & https://thephonelab.shop