Ondernemer heeft nog veel kansen om tijd te winnen

Veel ondernemers in Nederland pakken niet nog niet alle kansen die er zijn om tijd te winnen door effectiever te werken. Vooral op het gebied van factureren, debiteurenbeheer, de BTW-aangifte en acquisitie valt er nog veel te winnen. Dat blijkt uit een onderzoek van Appwiki.

MKB’er werkt hard, maar het kan efficiënter

Ook MKB’ers kunnen nog kansen grijpen om effectiever te werken. Uit onderzoek blijkt dat slechts twee procent van alle MKB’ers zegt volledig efficiënt te werken. Dit terwijl ze gemiddelde werkdagen van elf uur draaien. Veel tijd wordt daarbij nog besteed aan de boekhouding, facturatie en het maken en opvolgen van offertes. Taken die kunnen worden geautomatiseerd. Toch gebeurt dit nog niet over de hele linie: nog niet de helft van de MKB’ers zegt gebruik te maken van cloudsoftware.

MKB’er kan veel tijd winnen of factureren

Dit terwijl twee derde van de ondernemers die wél zijn overgestapt, zegt dat cloudsoftware waarde toevoegt aan hun bedrijf. MKB’ers die wel gebruikmaken van cloudsoftware zeggen meer dan drie uur per week te besparen op het doen van hun administratie. Met name op het gebied van factureren kunnen MKB’ers effectiever werken. Wanneer de factuurstroom bijvoorbeeld wordt geautomatiseerd met e-facturatie, kunnen MKB’ers de tijd die ze spenderen aan factureren halveren.

ZZP’er is veel tijd kwijt aan BTW-aangifte

Driekwart van de ZZP’ers doen zelf hun boekhouding. En ze zijn hier steeds meer tijd aan kwijt. Vier op de tien ondernemers geeft aan dat ze tussen de 10 procent en 25 procent van hun tijd kwijt zijn aan de administratie. Vooral de BTW-aangifte slokt veel tijd op. Dit terwijl je met een een boekhoudprogramma de BTW-aangifte elektronisch binnen drie minuten kunt doen.

Derde van ZZP’ers gebruikt boekhoudprogramma

Deze software helpt ZZP’ers dus sneller administratieve taken uit te voeren. Een derde van ZZP'ers is dan ook al overgestapt. Bijna de helft van deze groep zelfstandigen die gebruikmaakt van een boekhoudprogramma geeft aan de administratie binnen een uur per maand te kunnen doen. Twee derde van de ZZP’ers mist dus de kans om hun administratie sneller te kunnen doen.

Kortom, uit de cijfers blijkt dat ondernemers goed op weg zijn om effectiever te werken. Maar ondernemers laten ook veel kansen liggen. Digitalisering, zoals de overstap naar cloudsoftware, is nog lang geen gemeengoed. Terwijl de ondernemers die wél de overstap hebben gemaakt, tevreden zijn met deze keuze.

Ontdek, vergelijk & vind de beste bedrijfssoftware!

Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Appwiki is voor ondernemers en bedrijven een gids die ze door het bedrijfssoftwarebos leidt en helpt de juiste software te selecteren. Door gebruik te maken van cloud software kun je als onderneming tijd en geld besparen, concurrentievoordeel pakken en heb je altijd en overal inzicht in belangrijke bedrijfsinformatie.

Dit doen we onder meer door een handige tool te bieden waarmee je bedrijfssoftware kunt vergelijken op basis van functionaliteiten, prijzen en reviews van gebruikers. Denk daarbij aan software als:

Door onze expertise en kennis met jou te delen helpen we je slimmer te ondernemen. Dit doen wij door blogs, video's, checklists en whitepapers te delen met daarin handige tips en tricks voor ondernemers. Wanneer je één van onze stukken hebt gelezen of gezien, ben je een stukje wijzer geworden en misschien wel klaar om de stap naar cloudsoftware te nemen!

Ook in België zijn we nu actief. Kijk eens op www.appwiki.be