Onderzoek: Bitcoin in Nederland, wie en welke provincie is het meest actief?

In de eerste 50 dagen van dit jaar is de koers van bitcoin (BTC) met 40,5% in waarde gestegen. Welke groep mensen is het actiefst met handelen bezig en profiteert mogelijk van deze prijsfluctuaties? Eerder verschenen er grootschalige, internationale onderzoeken, maar hoe zit het met ons Nederlanders? Cryptocurrency-handelsplatform SATOS ging op onderzoek uit en nam daarbij de gegevens van ongeveer 5000 klanten onder de loep.

Vrouwen ondervertegenwoordigd binnen cryptocurrency

Een internationaal onderzoek uit december vorig jaar gaf aan dat een verrassende 43% van de ondervraagde vrouwelijke traditionele investeerders interesse heeft om in bitcoin te investeren. Even ter vergelijking, gegevens van SATOS wijzen uit dat slechts een kleine 20%, die afgelopen jaar een bestelling bij het handelsplatform plaatste, vrouw is; een percentage dat overeenkomt met resultaten van een soortgelijk onderzoek, maar dan uitgevoerd in Europa.

Tevens suggereert data van SATOS dat het gemiddelde aankoopbedrag onder vrouwen een derde is van wat mannen gemiddeld besteden bij de crypto-broker; een percentage dat volgens Tim Kamer, mede-oprichter van SATOS, al jaren gelijk is:

“We zien grote schommelingen, zowel in gemiddelde bestelbedragen als in provincies waar de interesse in de bitcoin koers bijvoorbeeld spontaan toeneemt. Een gegeven dat, helaas, al jaren met slechts 2% verschilt is het aantal bestellingen geplaatst door vrouwen. Toch gek, gezien 35% van onze bezoekers vrouwelijk is. Onze klantenservice merkt op dat vrouwen meer weloverwogen tot aankoop gaan. Vrouwen bellen en chatten vaker met ons dan mannen voor ze een aankoop doen. Vrouwen vragen naar risico’s en maken opvolgend een besluit.”

Utrecht ziet kans in cryptocurrency

Niet geheel verrassend wijzen de cijfers van SATOS uit dat de meeste bestellingen worden geplaatst in Noord-Holland. Als we de geografische gegevens afzetten tegen de tijd, dan zijn er interessante ontwikkelingen op te merken.

De provincie Utrecht blijkt het actiefst en laat ook de sterkste groei zien. Zo werden er 32% meer bestellingen bij SATOS geplaatst in de eerste 50 dagen van dit jaar, ten opzichte van de eerste 50 dagen van 2019. Als we die resultaten vergelijken met Noord-Holland, dan zien we dat het aantal bestellingen daar juist is gedaald; er werden in de eerste 50 dagen van dit jaar 12% minder bestellingen geplaatst dan in de eerste 50 dagen van 2019. Ook is het opmerkelijk dat het gemiddelde bestelbedrag in Utrecht 280% hoger is dan het landelijk gemiddelde. Daarmee is het bedrag maar liefst 707% hoger dan het gemiddelde bestelbedrag in de provincie Drenthe. Niet geheel verrassend was dit ook de minst actieve provincie in Nederland op het cryptocurrency-handelsplatform.

Tim Kamer vertelt:

“We vinden het niet gek dat Utrecht zo gestegen is. Een provincie waarin het aantal inwoners jaarlijks rap toeneemt, de provincie kent een meerderheid tussen de 25 en 45 jaar en waar de interesse rondom finance en technologie groot is. Utrecht sluit naadloos aan op de doelgroep die wij geformuleerd hebben.”

Als we de totale onderzoeksgroep bekijken zien we dat we, zowel op gebied van bestelwaarde als activiteit, de provincies als volgt kunnen rangschikken: Utrecht, Flevoland, Noord-Holland, Overijssel, Zeeland, Zuid-Holland, Limburg, Groningen, Gelderland, Brabant, Friesland en tot slot Drenthe.

SATOS, partner in cryptocurrency

SATOS is een cryptocurrency in- en verkoopportaal opgericht in 2013. Bitcoin, ethereum, ripple en meer: voor cryptocurrency ben je bij SATOS bij het juiste (web)adres. We onderscheiden ons door een laagdrempelige, service first-mentaliteit in combinatie met een unieke bedrijfsfilosofie: jij houdt als klant te allen tijde controle over je eigen cryptocurrency-tegoeden. Waarom? Omdat Satoshi Nakamoto, het pseudoniem onder de white paper van Bitcoin, het zo bedoeld heeft: financiële soevereiniteit voor iedereen.

Wat maakt ons zo uniek?
- Service first: we bieden zeven dagen per week, twaalf uur per dag live-support om vragen te beantwoorden en eventuele problemen direct te verhelpen.
- Volledige controle: hoewel cryptocurrency financiële vrijheid met zich mee zou brengen, worden jouw coins bij veel handelsplatformen als tegoeden opgeslagen en dus in feite beheerd door het handelsplatform. SATOS beheert geen cryptocurrencies van klanten. Zo ben je nooit afhankelijk van ons; je bent de baas over je eigen (crypto)vermogen.
- Meer dan zes jaar ervaring in cryptocurrencies: vóór cryptocurrencies zoals bitcoin populair werden, was SATOS al een gevestigde naam.
- Meer dan 10000 klanten gingen je voor: onze klanten beoordelen ons met een 9/10.
- Een toegewijd en passievol team: een voorwaarde voor succes is een team dat gelooft in de geleverde diensten of producten.
- Vliegensvlug: tegoeden, zowel euro’s als cryptocurrencies, worden direct uit voorraad verstuurd. Doordat SATOS instant payments ondersteunt, kan bij verkopen van cryptocurrencies de tegenwaarde in enkele seconden op je rekening worden bijgeschreven.

Vragen of direct kopen? Ga direct naar SATOS