Ontspannen werken is een must!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:26:43

Persbericht - Er komt meer informatie op ons af dan ooit tevoren. En het is moeilijk om dit allemaal een plekje te geven in ons brein. Al die informatie op tijd willen verwerken kan stress veroorzaken. Maar stress wil je nu juist voorkomen. Stress is niet goed voor de werkproductiviteit en nog belangrijker, je algehele gezondheid. Daarom is het belangrijk om naast je werk voldoende ontspanningsmomenten in te bouwen, maar ook tijdens je werk! En juist dit wordt vaak vergeten. Af en toe kunnen ontspannen op je werk is enorm belangrijk. En niet alleen dit, minder stress op werk verhoogt ook je werkgeluk. En iemand die gelukkig is, is vaak productiever, minder snel ziek, kan beter samenwerken en heeft meer ruimte voor creativiteit. Genoeg redenen om ontspanning als een vast onderdeel op te laten nemen in je werkdag. Werkgevers opgelet!

De gevolgen van gespannen werken

Gespannen werken kan veel gevolgen hebben. Je kunt je moeilijk concentreren, je bent er niet met je gedachten bij, en dit alles kost je maar veel energie. Je wordt futloos, minder effectief op werk en hierdoor stapelt het werk zich alsmaar op. Dit leidt weer tot meer stress en al met al kun je in een negatieve spiraal terechtkomen. Spanning en stress kunnen zich ook doorvertalen naar het lichaam. Veel mensen die gespannen werken hebben nek- of rugklachten. Maar stress kan ook bijdragen aan gezondheidsproblemen, denk bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten of een depressie. Kortom, stress kun je en mag je niet negeren.

Negatieve stress en positieve stress

Niet alle vormen van stress zijn slecht voor je. Sommige mensen geven aan beter te kunnen werken onder een bepaalde vorm van spanning. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke match of een belangrijke presentatie. In dit geval kan een beetje spanning juist leiden tot een betere prestatie, dat extra zetje. Dit soort stress is vaak tijdelijk en verdwijnt na afloop van de gebeurtenis. Negatieve stress is echter vaak langere tijd aanwezig en is niet in het belang van de persoon. De stress verdwijnt niet 1,2,3, maar houdt langer vast. Dit kan je demotiveren en kan een invloed hebben op je gezondheid, en beiden hebben gevolgen voor de productiviteit van de werknemer.

Hoe kun je zorgen voor een ontspannen werksfeer?

Het is belangrijk om een vorm van ontspanning te kiezen die past bij de cultuur van je bedrijf. Een gameroom met Nintendo is leuk, maar wellicht minder geschikt voor een ouder of zeer zakelijk bedrijf. Het is handig om je personeel te betrekken bij de keuze. Zij weten immers als geen ander wat hen kan laten ontspannen. Het is wel belangrijk dat ontspanning niet een teveel aan afleiding zorgt. Je kunt bijvoorbeeld de activiteiten verplaatsen naar een aparte ruimte in het kantoor, of wellicht lekker naar buiten. Wat draagt bij aan ontspanning op de werkvloer? Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijdje tafeltennis en -voetbal, een rondje lopen in de buitenlucht, een (half)uurtje met z’n allen bewegen (een beetje yoga of juist een powersessie), mindfulness, een potje gamen, een spelletje, een koffietje of ijsje halen buiten de deur etc. Deze activiteiten kunnen bijdragen aan een ontspannen gevoel en meer plezier op de werkvloer.

Ontspannen na het werk

Meer plezier en ontspanning op de werkvloer kun je ook creëren met een uitje buiten de deur. Teambuilding activiteiten kunnen helpen de communicatie in het bedrijf te verbeteren. Hierdoor komen pijnpunten sneller aan het licht en kun je dit eerder bespreken. Daarnaast is een uitje de perfecte manier om even te kunnen ontspannen met je collega’s buiten het werk om. Wat dacht je van een leuke escape room, een workshop, een personeelsfeestje of een leuk outdoor-spel? Een workshop zorgt niet alleen voor een uitdaging, maar zorgt er ook voor dat je collega’s beter gaan samenwerken.

Al met al, is ontspannen werken erg belangrijk. Met een klein aantal aanpassingen kun jij al veel bereiken binnen je team. Een aantal vaste momenten met ontspannen activiteiten doen wonderen. Wat ga jij doen?