Ook je investeerder is een duurzame keuze

Duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, diervriendelijkheid en eerlijkheid zijn enkele termen die voor veel mensen belangrijk zijn. De meeste mensen zijn bereid om een deel van hun inkomen te spenderen aan een goed doel, zichzelf vrijwillig in te zetten voor een goed doel of zich er publiekelijk voor uit te spreken. De invloed die je als bedrijf kunt hebben op dergelijke onderwerpen gaat echter veel verder dan dat: je bepaalt namelijk ook wat er met 'al' het geld gebeurt dat er op jouw bankrekening terecht komt. Tegenwoordig kun je je bank namelijk beoordelen op verschillende onderwerpen, zoals duurzaamheid. Begin jij een nieuw bedrijf en wil jij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan? Let dan op bij welke bank je leent.

Hoe eerlijk is jouw bank?
De Consumentenbond verwijst in haar keuzehulp voor bankproducten naar 'de eerlijke geldwijzer', waar alle banken onder elkaar op hun publieke duurzaamheidsbeleid worden beoordeeld met een cijfer van 1 tot en met 10. Direct gerelateerd aan duurzaamheid zijn de onderwerpen: klimaatverandering, dierenwelzijn, wapens, bosbouw, visserij, natuur en voeding.  Andere zaken die mensen belangrijk kunnen vinden, worden ook beoordeeld. Denk bijvoorbeeld aan: Belastingen, financiële sector, corruptie, mensenrechten, arbeidsrechten, gendergelijkheid, transparantie en bonussen. Zo kun je bij het kiezen van je toekomstige bankproducten (of als je van bank of verzekeringsmaatschappij verandert), onderwerpen die voor jou belangrijk zijn - waaronder duurzaamheid- laten meewegen. Een bank scoort bijvoorbeeld slecht als zij geen groene energie afneemt, maar grijze goedkope energie. Ook als ze investeren in bedrijven in bijvoorbeeld Indonesië die te maken hebben met palmolie, dan scoort een bank slecht.

De nuances achter de cijfers
Wanneer een bank of verzekeringsmaatschappij op een onderdeel zeer slecht scoort, dan wil dat niet altijd zeggen dat hun beleid tekort schiet, maar dat zij daar minder publiek beleid over hebben geformuleerd. Het is mogelijk dat een bank of verzekeringsmaatschappij een andere visie heeft op hoe een 'duurzame wereld' beter kan worden bereikt, en dat die visie goed verdedigbaar is. Aan de andere kant wordt op de vergelijkingssite soms ook pijnlijk duidelijk dat er soms tegenstrijdigheden zijn in het publieke beleid en de werkelijke keuzes van een bank. De cijfers zijn daarbij gebaseerd op slechts een beperkte periode. Wanneer een bank dit jaar goed scoort, kan het zijn dat de scores van de bank het jaar daarvoor zeer slecht waren.

Mijn bank scoort slecht: wat kan ik doen?
Stel dat jouw bedrijf duurzaamheid enorm belangrijk vindt en jullie bank scoort daar heel slecht op. Met onder andere jouw verdiende geld kan de bank bestaan en investeren in zaken waar jij absoluut niet achterstaat. Helaas, het is niet voor ieder bedrijf verstandig of zelfs mogelijk om te wisselen van bank. De bank die dit jaar een goede score heeft, kan volgend jaar namelijk gewoon weer een slechte score hebben. Daarnaast kan niet iedereen zomaar weg bij de bank- of verzekeringsmaatschappij om financiële redenen.

Dan bestaat er nog een andere mogelijkheid: op deze vergelijkingssite kunnen er makkelijke een klacht of compliment worden ingediend. Heeft dit zin? Ja! Banken en verzekeringsmaatschappijen realiseren zich maar al te goed dat consumenten onderwerpen als duurzaamheid, maar ook mensenrechten, steeds belangrijker gaan vinden. Legio mogelijkheden om toch bij te dragen aan duurzame verandering.

Wie zijn wij?

Hoyhoy is een onafhankelijke vergelijkingssite voor vele verzekeringen en energie. Wij zijn dus geen verzekeraar of energieleverancier. We helpen jou om de beste verzekeringen en energiecontracten te vinden op een website. Wil je jouw gekozen product ook meteen afsluiten? Dat kan in een aantal klikken. Zo bespaar je jezelf flink wat geld en tijd!

Onafhankelijk en objectief vergelijken

We zijn onafhankelijk. We tonen je een objectieve vergelijking van autoverzekeringen, energieverzekeringen, rechtsbijstandverzekeringen, reisverzekeringen, woonverzekeringen en zorgverzekeringen. Op onze website vindt u meer informatie over onze vergelijker en financiering van onze vergelijker.

Vergelijken op prijs én kwaliteit

Onze missie? Nederland op een positieve manier laten zien dat je gemakkelijk kunt besparen op verzekeringen en energie, als je maar goed vergelijkt. En vind je niet alleen prijs, maar ook kwaliteit belangrijk? Ook dan zit je goed bij ons. We vergelijken namelijk ook de voorwaarden. En die nemen we mee in de top 3 die we voor je samenstellen. Lees meer over wie en hoe wij vergelijken.

Voor energieverzekeringen geldt dat je altijd in de vergelijker ziet wat voor energie elke leverancier aanbiedt. Zo weet je of jij voor groene of voor grijze energie betaalt. Op deze manier kun jij zelf zien wat voor stroom en gas jij geleverd krijgt. Wij hebben de beste deals afgesloten met energieleveranciers in Nederland. De goedkoopste leveranciers staan bovenaan in jouw resultatenoverzicht van de vergelijkerspagina.