Opvallen bij locals? Zo doe je het!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:00

Persbericht - Als restaurant, lokale kapper of ander bedrijf gericht op lokale activiteiten, wil je opvallen bij de mensen in je buurt. Je wilt dat ze weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Maar hoe doe je dat precies? Je geeft natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk geld uit aan de marketing; je kunt dat geld immers goed genoeg gebruiken voor andere zaken. Toch hoeft het niet altijd heel veel geld te kosten om op te vallen bij je lokale, potentiële klanten. Hoe? Wij geven je in dit artikelen een aantal tips.

Creëer lokale fans

Mensen vinden het vandaag de dag erg belangrijk wat anderen van iets vinden. Een echte fan zal jouw boodschap dan ook vaak nog beter overbrengen dan een bepaalde manier van marketing. Een klant van je bedrijf die 1 keer praat over je product of dienst is meer waard dan een dure advertentie. Zorg er daarom voor dat je op lokaal niveau fans maakt. Recensies en reviews zijn hierbij middelen die extra goed werken. De mening van jouw fan bereikt dan nog meer mensen dan alleen zijn of haar eigen kring. Pas wel op: recensies kunnen ook andersom werken. Een slechte ervaring krijgt door een recensie vaak een minder leuke wending.

Zet social media in

Vandaag de dag is vrijwel iedereen actief op social media, zo ook jouw (potentiële) klanten. Daarom is het goed om zelf ook actief te zijn op social media. Het is relatief goedkoop en zorgt ervoor dat je top of mind bent bij de locals. Maak gebruik van populaire hashtags en laat via social media zien waar jouw bedrijf zit. Dit kun je doen door foto’s van herkenbare plekjes in jouw buurt te posten.

Den hierbij bijvoorbeeld aan idyllische achterafstraatjes en iconische gebouwen die de lokale inwoner kent.

Bedruk dagelijkse gebruiksvoorwerpen met jouw logo of slogan

Het uitdelen van bedrukte voorwerpen is nog steeds een van de beste manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Helemaal op lokaal gebied. Als de halve buurt rondloopt met een canvas tasje met jouw logo erop, zal dit opvallen. Het laten bedrukken van tassen is dan ook een goede manier om je bedrijfsnaam te verspreiden. En sinds dat je moet betalen voor een plastic tasje, is een canvastas voor velen een dagelijks gebruiksvoorwerp geworden. Pennen bedrukken is naast tassen bedrukken een erg populair marketingmiddel. Een pen gebruik je vrijwel iedere dag en is daarnaast erg makkelijk om weg te geven. Mokken bedrukken en deze weggeven op events doet het ook altijd goed. Denk daarnaast nog aan zonnebrillen bedrukken, dé gadget voor in de zomer. Zeker als de zon een gunstig gestemd is. Wanneer je hier bedrukte slippers bij rekent vang je twee vliegen in één klap!

Val op in verschillende (online) gidsen

Waar in de tijd zonder internet de Gouden Gids of de Telefoongids de manier was om bij lokale klanten op te vallen, is dat vandaag de dag iets anders. Het internet is een van de grootste marketingkanalen. Maar ook op het internet zijn tientallen ‘gidsen’ te vinden die door locals worden gelezen. Het is als lokaal bedrijf goed om op deze websites vermeld te staan. Hiervoor kun je jouw bedrijf vaak heel makkelijk, tegen een kleine vergoeding, aanmelden. Denk bijvoorbeeld aan Google My Business, Yelp en andere branchegerichte, lokale websites.