Origineel plasticgebruik reduceren: het kan!

Het gebruik van plastic wordt steeds meer een taboe in Nederland. En dat is ook wel te merken. Er is een informatie overload over hoe slecht plastic is, maar ook over hoe het gebruik ervan daalt. Dat gebeurt op een hoop manieren. Voor de hand liggend of juist heel origineel. Zo is er sinds 2016 een verbod op het gratis weggeven van plastic tasjes, waardoor het aantal uitgedeelde of verkochte plastic tasjes al met 70% is gedaald, volgens Meldpunt Verpakkingen. Toch is er nog altijd een zogeheten ‘plasticsoep’. Dat zijn als het ware eilandjes in de oceanen, die gevormd zijn door plastic. We zijn ons hier aardig van bewust en daardoor is er in verschillende branches van alles bedacht om het gebruik van plastic te reduceren. Hoe pakken bijvoorbeeld supermarkten dit aan? Er is bovendien iets ontzettend handigs bedacht voor het terugdringen van milieuvervuiling in de evenementenbranche.

Plastic Promise: twee vliegen in één klap

De Plastic Promise, een initiatief van een staatssecretaris en een DJ, is een leuk voorbeeld van een manier om op een leuke manier het gebruik van plastic terug te dringen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven en DJ Sam Feldt zijn een soort platform gestart, waarop verschillende organisaties in de eventbranche hun doelen op dit gebied voor de komende jaren kunnen aangeven. Niet alleen eventorganisaties kunnen hun doelen bekendmaken op dit platform, maar ook leveranciers van hen, zoals drankmerken. Hiermee sla je eigenlijk twee vliegen in één klap; de verschillende organisaties worden zich er nog meer bewust van dat plasticgebruik gereduceerd moet worden, maar er is ook iets om ze te motiveren om hier écht werk van te maken. Bovendien zijn deze doelen voor iedereen zichtbaar, waardoor ook de consument wakker wordt gehouden.

Verantwoord ballonnen loslaten

We blijven nog even in de eventbranche, en dan vooral bij de evenementen die graag ballonnen loslaten. Er zijn genoeg evenementen te noemen die als knallende afsluiting ballonnen de lucht in laten gaan. Maar die komen natuurlijk ook weer ergens op de grond terecht. No problem! Er is nu een manier van produceren, waarbij de ballonnen van latex worden gemaakt en daardoor biologisch afbreekbaar zijn. Dit biologisch verantwoorde materiaal wordt gewonnen uit een speciale boom, de hevea brasilienses om precies te zijn. Uit deze boom wordt een bepaald sap gewonnen, waar de latex van gemaakt wordt. Dit materiaal is niet een beetje, maar meteen voor de volle 100% biologisch afbreekbaar. Voor een enorm bereik is ballonnen bedrukken overigens een heel passende optie. Ze komen werkelijk overal terecht en brengen je logo ontzettend duidelijk in beeld. Onder meer Allgifts.nl levert deze milieuvriendelijke ballonnen als promotiemateriaal, bedrukt en al. Ze zijn in groten getale te bestellen en in te zetten als materiaal om los te laten op welk event ook, maar ze zijn ook in te zetten om bijvoorbeeld kinderen blij mee te maken. 

Ook supermarkten verpakken minimaal, recyclen en hernieuwen

De supermarktketen Lidl vond ook dat er wat moet gebeuren op gebied van duurzaamheid, met het oog op plastic. Daarom introduceerde zij deze zomer de ‘green bag’. Hoe makkelijk en gebruikelijk is het om de groenten en het fruit in een plastic zakje te stoppen en dan af te wegen? Lidl heeft nu een herbruikbaar tasje, dat voor een klein bedrag verkrijgbaar is bij de supermarkten van deze keten. Ook de Plus heeft deze zomer maatregelen aangekondigd die zich richten op recycling en hernieuwbaar en zo minimaal mogelijk verpakken. De zelf te tappen sinaasappelsapflesjes krijgen een papieren etiketje en de dop wordt niet langer oranje gekleurd. Dat laatste helpt om het gebruikte plastic eenvoudiger te recyclen. Ook is het gebruik van zwart plastic al drastisch verminderd, wat in 2019 helemaal uitgebannen zou moeten zijn. Zwart plastic kan namelijk moeilijk tot niet worden gerecycled.

Foto door Louis Hansel op Unsplash

We Sow. You Harvest.
Seeders genereert online autoriteit voor haar opdrachtgevers. Methoden zijn onder het meer het krijgen van free publicity bij landelijke media en het krijgen van publicaties bij branche gerelateerde platformen en bloggers. Dit doen wij vanuit een doordachte strategie. Daarnaast verzorgen wij voor onze opdrachtgevers online marketing activiteiten zoals Adwords, Zoekmachineoptimalisatie en Conversieoptimalisatie.