Overstappen van internet provider door prijsverhogingen KPN, XS4ALL en Ziggo

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:52

Persbericht - Eén van de toch wel meer bijzondere stukjes nieuws dat samenviel met de start van de coronacrisis, was de mededeling van internet providers KPN, XS4ALL en Ziggo dat ze alle drie de prijzen van hun abonnementen gaan verhogen. En dat in een tijd waarin veel mensen het financieel lastig hebben, de startende ondernemer misschien wel in het bijzonder. Volgens de providers is deze prijsverhoging noodzakelijk voor hen om te kunnen investeren in het netwerk en de kwaliteit van het internet. Dat houdt niet eens in dat de internetsnelheid binnenkort omhoog gaat. KPN biedt wel een kleine troost, namelijk dat je bij een pakket met televisie erbij een aantal nieuwe tv-zenders krijgt. Ziggo en XS4ALL bieden niks voor de prijsverhogingen, die tussen de 1 euro en 3,50 euro per maand kunnen liggen. Wat ons betreft dus alle reden voor startende ondernemers om eens verder te kijken naar een andere aanbieder.

Ook overstappen met doorlopend contract

‘Maar ik heb toch een contract bij een van de eerder genoemde internet providers?’, denk je wellicht. Dat kan. Het kan zijn dat je relatief kort geleden een verbintenis hebt afgesloten tegen de oude prijzen, maar dat de contractduur hiervan nog loopt. Normaliter kun je dan niet zomaar opzeggen. Nu kan dat wel, omdat de prijsverhoging niet conform de afspraken zijn die jij hebt gemaakt met de provider. Je moet dan vóór 1 juli aangeven dat je van je contract af wilt. Het is beter om dit eerst kenbaar te maken aan je huidige aanbieder en daarna een ander abonnement elders af te sluiten, dan om alleen uit te gaan van de overstapservice van de nieuwe provider. Dat laatste zou nog wel eens voor problemen kunnen zorgen, omdat je in principe nog een doorlopend contract hebt en de reden van de opzeggen dan niet gegeven wordt. Stap je niet voor 1 juli over, dan ga automatisch akkoord met de prijsverhoging. Wacht dus zeker niet te lang als je de prijsverhoging niet wilt accepteren.

Let op de aangeboden downloadsnelheid

Nieuwe abonnementen voor internet vergelijken is nu dus, na de opzegging van je huidige overeenkomst bij Ziggo, KPN of XS4ALL, aan de orde. Of je daar televisie bij wilt is aan jouzelf, maar het is natuurlijk wel zinnig om kieskeurig te zijn wat betreft de geboden internetsnelheid. Hoe zwaar maak jij gebruik van jouw internetverbinding? Moet je vaak videobellen, grote bestanden downloaden en versturen of de internetverbinding delen met andere gebruikers, dan is een downloadsnelheid van 25 à 50 Mbps mogelijk onvoldoende. Houd er rekening mee dat aanbieders die internet via een DSL-verbinding aanbieden een relatief laag plafond hebben voor wat ze kunnen bieden qua maximumsnelheden.

Overstappen op glasvezel internet

Wellicht is dit dan ook het moment om over te stappen op glasvezel internet. Dat is immers de snelste en meest stabiele internetverbinding die er bestaat. Daarvoor is het natuurlijk wel van cruciaal belang dat dit daadwerkelijk mogelijk is op jouw adres. Om daar achter te komen, kun je online de postcode check doen. Je vult je postcode in, en met één druk op de knop weet je of glasvezel internet voor jou een mogelijkheid is. De uitrol van het netwerk is inmiddels behoorlijk ver gevorderd, dus in veel gebieden waar veel bewoning of bedrijvigheid is, bestaat de mogelijkheid om aangesloten te worden op glasvezel al. Het is zelfs op bepaalde plekken om met behulp van zogenaamd ‘dark fiber’ een geheel eigen netwerk te hebben, waarop jij helemaal de baas bent en ook bijvoorbeeld ook je eigen encryptie op kunt toepassen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van glasvezelnetwerken die wel aangelegd zijn, maar niet of nauwelijks gebruikt worden.

Zakelijk internet

Dit overstapmoment is wellicht ook het goede moment om te overwegen of je van een particulier internetabonnement wilt overstappen op een zakelijk internetabonnement. Het belangrijkste verschil tussen die twee is het serviceniveau. Bij zakelijk internet staat er altijd onmiddellijk iemand van de klantenservice voor je klaar wanneer er problemen zijn met je internet. Storingen worden zo snel mogelijk opgelost voor je. Je krijgt dus als het ware prioriteit boven particuliere klanten. Daar betaal je dan ook voor, maar het kan je wel beter garanderen dat je zo snel mogelijk weer online bent en verder kunt met je bedrijfsvoering. In deze tijd zijn veel ondernemers immers behoorlijk vleugellam als ze geen werkende internetverbinding hebben.