Perfecte wachtruimte of ontvangstruimte creëren

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:13

Persbericht - Je nieuwe onderneming is zo goed als klaar om gasten te ontvangen. Toch kijk je misschien met enige twijfel de wachtkamer of ontvangstruimte rond. Voldoet deze aan de gouden tips die een wachtkamer tot een goede wachtkamer maken?

Het belang van de perfecte wachtkamer
Klanten moeten happy zijn. Je hoopt natuurlijk dat je klanten niet al te lang hoeven te wachten op hun afspraak. Of ze nu een korte of een wat langere tijd in deze ruimte moeten doorbrengen; de indeling kan invloed hebben op hun gemoedsgesteldheid. Je wilt natuurlijk dat je klanten zich te allen tijde op hun gemak voelen. Daarnaast zal de perfecte wachtkamer professionaliteit uitstralen, waardoor klanten onbewust meer vertrouwen in je krijgen. De volgende vier gouden tips zullen je helpen om jouw wachtkamer perfect te maken.

1.         Een goede entree is het halve werk
Onderschat nooit het belang van een goede entree. Dit is namelijk de eerste indruk die de klanten krijgen van jouw onderneming. Zorg ervoor dat de entree opgeruimd en verzorgd is door bijvoorbeeld een garderoberek aan de wand op te hangen in plaats van een losstaande kapstok neer te zetten. Om een warmere sfeer te creëren, kun je kiezen voor houtaccenten. Een persoonlijk accent, zoals een schilderij of een groepsfoto van alle werknemers, kan een huiselijk gevoel geven.

2.         Tijdschriften en ontspanning: go’s en no-go’s
Oude tijdschriften zijn een echte no-go. Niet alleen zien beduimelde tijdschriften er slordig uit, maar het geeft de klant ook het gevoel dat het bedrijf aan het verouderen is. Het is beter om een aantal abonnementen af te sluiten op tijdschriften. Zorg ervoor dat er voor ieder wat wils is. Ook een verse ochtendkrant wordt door velen op prijs gesteld. Plaats de tijdschriften in een tijdschriftenrek om de wachtkamer een opgeruimde look te geven. Andere ‘go’s’ zijn tv en gratis wifi. Niet iedereen houdt van lezen en velen kunnen zich prima vermaken met social media. Mocht je deze mogelijkheden overwegen voor je wachtkamer, dan is het verstandig op zoek te gaan naar een goedkoop contract voor internet en tv, zodat je jezelf qua kosten niet in de vingers snijdt.

3.         Kinderen over de vloer? Een speelhoek is een must
Verveelde kinderen kunnen behoorlijk de rust verstoren voor wachtende klanten en je receptionist(en). Ook het humeur van de wachtende ouder(s) zal waarschijnlijk langzaam maar zeker verslechteren. Dit alles is makkelijk te voorkomen door een speelhoek te creëren. Het speelgoed moet wel makkelijk te reinigen zijn en geen kleine onderdelen bevatten. Zet wat vrolijk gekleurde poefen neer en voilà! Je speelhoek is klaar voor gebruik.

4.         De ideale verlichting
Het wordt vaak onderschat, maar goede verlichting is cruciaal. Heeft je wachtruimte grote ramen en komt er veel daglicht binnen, dan is dit ideaal. Mocht dit niet het geval zijn, kies dan voor verlichting met sterk wit licht. Hoewel geel licht een warme, huiselijke sfeer biedt, zorgt het ervoor dat je klanten en medewerkers zich suf gaan voelen en dit wil je natuurlijk voorkomen.