Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

#poetryhack – Commercials en campagnes met spoken word

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:26:10

Persbericht - Spoken Word wordt wereldwijd ingezet voor grote campagnes en commercials. Maar wat is 'spoken word' en waar komt dit fenomeen vandaan?

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van spoken word maar weet je niet helemaal precies wat het is. Of misschien ben je al helemaal overstag. Hoe dan ook, het wordt al een tijdje wereldwijd ingezet voor grote campagnes van bijvoorbeeld Nike, Guinness, Nestlé, Sprite en vele anderen. 

Ook in Nederland wordt er gebruik gemaakt van spoken word artiesten en poëzieperformers in de reclamewereld. Zo kennen we van tv en radio allemaal wel de poëtische ‘Mens wat ben je mooi campagne’ van Menzis, de reclames van ASR met acapella-rap van Sticks, de hollandsnieuwe commercials met fijne vertelstem en nog veel meer kleinere online campagnes en video’s die gebruik maken van dichters, rappers en spoken word artiesten.

 

Top tien

Als we ‘voice over boeken’ intikken op Google staat er in de top tien zelfs een agency dat zich specialiseert in storytelling en spoken word, voor commerciële evenementen en campagnes. Hoe is het zover gekomen? Justin Samgar, eigenaar en oprichter van Spoken Agency, vertelt er graag over. Hij is immers zelf ook al 10 jaar een spoken word artiest, ondernemer en storyteller. Twee jaar geleden is hij begonnen met Spoken Agency en sindsdien heeft hij zijn handen vol aan de commerciële opdrachten en aanvragen die bij hen binnenkomen.

#PoetryHack

“Spoken word is volgens “het boekje” een literaire voordrachtvorm maar ik noem het liever een poëzie-hack of poetry hack. Deze vorm heeft meer vrijheid is en veel meer op het effect bij publiek gericht. Het is verhalen vertellen met creativiteit, ritme en lichaamstaal met als doel om mensen te raken, bereiken en beïnvloeden. Wat in principe al zo oud is als het woord zelf, maar de laatste 50 jaar heeft het in de VS en Europa duidelijk meer vorm gekregen. Het heeft zich binnen weten te werken in de kunst en literatuur, maar ook in de politiek, popcultuur en nu dus ook in commercial storytelling. Als dat geen hack is dan weet ik het niet meer.” 

Storytelling en verbinding

Volgens Justin Samgar is spoken word een krachtige en authentieke manier van storytelling. En van poëzie denkt hij dat het iets wat we bijna allemaal kunnen voelen in een bepaalde vorm. “Voor mij persoonlijk draait Spoken Agency om mooie verhalen vertellen en verbinding maken. Wij zijn dan ook een storytelling agency, een startup met echte artiesten en creatives. Tijdens de brainstorm, aan het papier, in de studio en op het podium.”