Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rebranding voor het moederbedrijf van startup Grenzelooswerk

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:26

Persbericht - Met Yobbers wil Grenzelooswerk hét internationale platform worden om werkgevers met werkzoekenden van over de hele wereld te verbinden. Na het veroveren van de Nederlandse en de Duitse markt wil het nog meer mensen de kans bieden om in het buitenland te werken.

Wat begon in 2015 als een schoolproject aan de keukentafel door oprichters Casper Lemmen (26) en Rémon Wobbema (27),  is anno 2019 uitgegroeid tot een snelgroeiende start-up/scale-up met maar liefst 35 werknemers. Oprichter Casper Lemmen heeft zelf als recruitment manager in het buitenland gewerkt. Hier werd hij meermaals benaderd door buitenlandse werkgevers die dringend op zoek waren naar Nederlandse werknemers. Dit bracht hem op het idee voor Grenzelooswerk. Samen met jeugdvriend Rémon Wobbema, die technisch onderlegd is, bouwden ze Grenzelooswerk.nl. Een bedrijf met een missie: Mensen inspireren om de wereld te ontdekken. Als je Casper vraagt waarom ze dit doen?: “Omdat wij verschillende werelden bij elkaar willen brengen”. Na korte tijd sloot ook Gijs Kingma (28) zich bij het jonge team aan. Inmiddels is het in Leeuwarden en Valencia gevestigde Grenzelooswerk niet meer weg te denken uit de internationale arbeidsmarkt.

Dutch Employees

Veel internationale werkgevers waren geïnteresseerd in samenwerkingen met Grenzelooswerk. Hieruit ontstond de oprichting van de eigen recruitment tak van het bedrijf. Grenzelooswerk rolde niet heel lekker over de tong in het buitenland en daarom werd er gekozen voor de naam Dutch Employees. Dit werd het platform aan de werkgeverskant om in contact te komen met de juiste werkzoekenden.

Grenzelooswerk zou haar naam geen eer aan doen als het niet zelf ook Grenzeloze ambities zou hebben. Daarom werden er al gauw mooie kansen gezien in Duitsland en besloten de jonge ondernemers Grenzenlosarbeiten.de op te richten. Met het aannemen van een Duits team werd het internationale kantoor in Leeuwarden een feit. Inmiddels is de Duitse markt voor de jonge onderneming al uitgegroeid tot gelijke hoogte als de Nederlandse. Er worden dan ook al iedere week Duitse werkzoekenden aan een mooie baan in het buitenland geholpen. Hiermee ontstond echter een probleem, het werkgevers platform was enkel onder de naam Dutch employees beschikbaar. Met de nieuwe visie en nieuwe kansen bleek deze naam zo kort na de oprichting al ontoereikend. Typisch een voorbeeld van de weg die een nieuwe start-up bewandeld, gaan de weg moet er nog flink worden bijgestuurd. Er ontstond bij de internationale klanten verwarring over dat er via Dutch Employees, Duitse kandidaten werden aangeboden. Om de verwarring op te lossen moest er een naamswijziging plaatsvinden. Tijdens dit proces ontstond er bij het team een groter verlangen om het bedrijf dit maal wel helemaal klaar te maken voor de toekomst. De mogelijkheid om niet alleen Nederlanders en Duitsers te helpen aan een baan in het buitenland maar nog vele andere avonturiers wereldwijd. Wat leidde tot de nieuwe naam voor het moederbedrijf van Grenzelooswerk namelijk: Yobbers.

Yobbers

Het neerzetten van de gehele re-branding nam meer tijd in beslag dan vooraf gedacht. Grafisch vormgever van het bedrijf, Simon Oppedijk (23), kan het zich nog goed herinneren: “De aankondiging voor de rebranding kwam een klein jaar geleden, iemand moest dit proces gaan overzien en Casper besloot mij de verantwoording te geven. Het was gaaf om van Casper het vertrouwen te krijgen en om vanuit mijn vormgeving achtergrond een compleet nieuwe brand neer te zetten.” Simon, kwam twee jaar geleden als stagiair bij Grenzelooswerk binnenkwam en leidt inmiddels het volledige grafische team. Voor Casper voelde het dan ook als vanzelfsprekend om Simon een nieuwe kans te bieden en het re-branding project aan hem over te dragen.

Hiermee startte niet alleen een de naamswijziging van Dutch Employees maar ontstond een compleet nieuwe benadering van het moederbedrijf. Het verbinden van de twee werelden van de werkzoekende en de internationale werkgevers ging gepaard met een inspirerende nieuwe missie voor het bedrijf: Connecting Worlds. Met Yobbers wil het bedrijf hét internationale platform worden om werkgevers met werkzoekenden van over de hele wereld te verbinden. Na het veroveren van de Nederlandse en de Duitse markt wil het nog meer mensen de kans bieden om in het buitenland te werken. Yobbers is klaar om nieuwe markten te ontdekken en de grenzen verder te verleggen.

Het rebranding proces

Simon legt uit waarom er voor Yobbers gekozen is: “Yobbers gaf ons een community gevoel. We willen dat mensen zich met elkaar verbonden voelen en trots willen zeggen ‘I am a Yobber’ of ‘ Find your Yob’. De Y aan het begin maakt het wat eigenzinniger en unieker, en dat is waar wij met het bedrijf ook voor willen staan.” De naamswijziging ging gepaard met een geheel nieuw uiterlijk. Dit was een nieuwe uitdaging waar Simon zichzelf een week de tijd voor gaf. Zijn doel? Yobbers met zoveel mogelijk kracht aan de rest van het team voorleggen zodat zij er ook gelijk achter zouden staan. Wie kijkt naar het beeldmerk van Yobbers, ontdekt al gauw dat het een wereldbol is dat uit drie vlakken bestaat. Dit is een bewuste keuze geweest volgens Simon: “We wilden in het nieuwe logo de drie stakeholders weergeven: de buitenlandse werkgevers, de werkzoekenden en natuurlijk Yobbers, die de eerste twee met elkaar verbindt. De drie stakeholders hebben elkaar nodig om iets moois neer te kunnen zetten, en dit moest ook gevisualiseerd worden in het logo.” Wie goed kijkt ziet dat er in het midden van het logo, de cirkel, geen rondje zit, maar een pinpoint. Dit moet de nieuwe potentiële woonplek in het buitenland voor iedere avonturier voorstellen.

Voor de bestaande jobplatformen Grenzelooswerk.nl en Grenzenlosarbeiten.de zal er niets veranderen. De Nederlandse en/of Duitse werkzoekende zal nog steeds rustig door de buitenlandse vacatures kunnen scrollen om hun droombaan in het buitenland te vinden. Na het starten met hun baan in buitenland zullen ze officieel lid worden van de Yobbers community. Met de rebranding en de lancering van Yobbers kan het team van Grenzelooswerk trots het nieuwe jaar ingaan. Kijkend naar de doelen van het bedrijf voor volgend jaar staan twee dingen voorop: met Yobbers kunnen nog meer internationale markten instappen en vanuit onder andere hun splinternieuwe kantoor in Valencia natuurlijk, Connecting (even more) Worlds!  

Vanaf vandaag is het mogelijk om de nieuwe website van Yobbers.nl te bewonderen.

Mocht u naar aanleiding van dit artikel meer willen weten of samenwerkingsmogelijkheden zien, neem dan gerust contact met ons op: [email protected]