SEO trends in 2019: hoe sta je ook dit jaar weer bovenaan in Google?

Hoog staan in Google. Wie wil dat nou niet? Met een goede strategie scoren we punten bij Google en daar doen we het voor. Google is altijd op zoek naar de beste ervaring voor haar gebruikers en daar richten wij onze websites graag voor in. Heb je in 2018 mooie resultaten geboekt en zou je in 2019 weer verder willen groeien? Ik heb de factoren waarvan ik verwacht dat deze belangrijk zijn voor je SEO in 2019 op een rij gezet. Doe er je voordeel mee!

First things first: de basis van SEO

In principe zal er aan de basis van SEO niks veranderen. Het doel van Google is immers nog steeds om gebruikers een optimale gebruikerservaring te bieden. Google bewerkstelligt dit door op basis van de zoekopdracht die jij, ik of één van de andere 72.000 mensen iedere seconde doen een zo relevant mogelijke SERP (Search Engine Results Page) te tonen. Uiteindelijk worden de pagina’s die het beste matchen met de zoekopdracht getoond. Inmiddels weten we allemaal dat de techniek van een website, de autoriteit die een website heeft opgebouwd en de mate van relevante content helpen zo goed mogelijk vindbaar te worden in Google.

De basisprincipes van SEO blijven ook in 2019 relevant

De content, techniek en autoriteit van websites blijven ook in 2019 de belangrijke pijlers voor een goede zoekmachine optimalisatie. Daarbij zijn veel van de ontwikkelingen die in dit artikel, maar ook in andere artikelen worden genoemd niet per definitie in 2019 begonnen. Immers, mobiele zoekopdrachten nemen al jaren toe, de manier hoe zoekresultaten worden getoond veranderen meerdere keren per jaar en Google komt ieder jaar met honderden updates in het algoritme. Toch zijn het ontwikkelingen die in 2019 niet genegeerd mogen worden door jou of je zoekmachine optimalisatie bureau, wil je de vruchten van goede SEO blijven plukken.

Content

De content op jouw website is een factor die steeds belangrijker lijkt te worden. Uiteraard blijft het in 2019 belangrijk om jouw pagina’s in te richten met relevante paginatitels, headers en geschreven content. Toch zijn er wat betreft de pijler content twee belangrijke ontwikkelingen gaande die effect gaan hebben op de manier hoe jij jouw website inricht. Namelijk voice search en Google die zich positioneert als een alwetend medium in plaats van ‘slechts’ een zoekmachine.

Google verandert naar alwetend medium

Voorheen was Google een zoekmachine waar dagelijks ongeveer 3.5 miljard zoekopdrachten werden ingevoerd. Je bent bijvoorbeeld benieuwd wat remarketing ook alweer inhoudt dus je zoekt naar ‘wat is remarketing’. Je klikt één van de tien organische zoekresultaten aan en op een website vind je je antwoord. Echter, en ik gaf het al aan, Google blijft streven naar de perfecte gebruiksvriendelijkheid. Daarbij kun je dus stellen dat zo snel mogelijk het juiste antwoord op een zoekopdracht vinden bijdraagt aan deze perfecte gebruiksvriendelijkheid. Vandaar dat wanneer je tegenwoordig zoekopdrachten uitvoert, dat je steeds vaker het antwoord op jouw zoekopdracht al op de SERP van Google vindt. Direct gevolg is dat het aantal No-Click Searches (= aantal zoekopdrachten dat leidt tot geen klik naar een website) toeneemt en het aantal organische bezoekers op websites dus af. Google gebruikt de informatie die wij op onze websites zetten als bron en presenteert dit in de SERP. Oneerlijke concurrentie? Ja. Slim van Google? Ja. Moeten wij hier iets mee doen? JA!

Hoe inspelen op deze trend?

Google verreikt de SERP tegenwoordig met featured snippets zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien. Als Google ervoor zorgt dat het aantal No-Click Searches toeneemt dan is het voor ons marketeers dus zaak om in de SERP goed zichtbaar te zijn. Hiervoor dien je in 2019 aan de slag te gaan met de volgende zaken:

1. Hele goede content maken, zowel geschreven als gebruikmakend van visuals en videocontent

Wanneer je tegenwoordig zoekresultaten ziet, richt Google deze in met alle content die bijdraagt aan het vinden van het antwoord. Zo worden de standaard organische zoekresultaten gepresenteerd, maar ook afbeeldingen en video’s. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over een onderwerp zoals remarketing? Dan kun je je blogartikel verreiken met een gefilmde stap-voor-stap handleiding, duidelijke afbeeldingen (incl. het onderwerp verwerkt in alt-tekst) etc. Kortom, zorg ervoor dat jij de autoriteit bent op het gebied van een relevant onderwerp, zoals remarketing.

2. De content die je over een bepaald onderwerp schrijft voorzien van structured data

Je hebt een prachtig artikel geschreven over remarketing, hier een zeer duidelijke video aan toegevoegd en al je afbeeldingen zijn geoptimaliseerd. Toch ben je nog niet klaar, want je dient er tevens voor te zorgen dat deze content is voorzien van structured data wil je de kans vergroten door Google als een featured snippet gebruikt te worden. Structured data is een handige manier om Google te helpen bij het indexeren van de content op jouw pagina. Eigenlijk geef je bij elk aspect (van URL, H1 header tot aan contactgegevens) op een pagina aan wat het is. Zie jij het nut hier niet van in? Google heeft zelfs een tool ontwikkeld waarmee jij jouw pagina kan voorzien van structured data. Als Google een tool maakt is het tijd om hier gebruik van te maken!

Voice Search

Vooral met de komst van Google Home in Nederland zal naar verwachting het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toenemen. Vooral de manier hoe voice search gebruikers hun zoekopdrachten doen verandert. Waar we typend zoeken naar ‘betrouwbaarheid zwangerschapstest’ stellen we met voice search wat ‘logischere vragen zoals: ‘hoe betrouwbaar is een zwangerschapstest?’. Interessant om op voice search in te spelen? Zeker. Volgens een studie van Google gebruikt ongeveer 50% van de ondervraagden voice search op dagelijkse basis.  

Hoe inspelen op deze trend?

Mensen die hun Home Assistent of Voice Assistent op hun telefoon inschakelen om snel antwoord te krijgen op hun vraag verwachten korte, duidelijke antwoorden. Daarnaast zou de kans om als voice search resultaat gebruikt te worden toenemen wanneer je de volgende zaken op orde hebt (bron:  Backlino):

  • De website moet technisch van een hoog niveau zijn. Dat wil zeggen dat je o.a. op mobiele snelheid erg goed moet scoren en dat jouw website is voorzien van een SSL certificaat
  • Websites met een hoge autoriteit hebben een grotere kans dat zij als voice search result worden ingeschakeld
  • Content dat vaak op social media wordt gedeeld wordt ook vaker als voice search result gebruikt
  • Simpele en bondige antwoorden op vragen doen het goed als voice search result
  • Gemiddeld wordt bij content dat dient als voice search result 2312 woorden geschreven
  • FAQ pagina’s zouden effectief werken wanneer je als voice search result gebruikt wil worden  
  • 75% van alle zoekresultaten in voice search staan in de top 3 van de organische zoekresultaten (bron: https://backlinko.com/voice-search-seo-study)
  • Word jij al als bron gebruikt in een featured snippet op een bepaalde zoekterm? Dat verhoogt de kans dat je ook als voice search result wordt ingeschakeld

Eigenlijk kunnen we stellen dat de basis principes van SEO, dus het schrijven van goede content, het hebben van een technisch goede website én autoriteit allen bijdragen aan de kans dat jouw informatie wordt gebruikt als voice search result.

In de pijler content gaan de komende tijd dus zeker verschuivingen plaatsvinden. Google zorgt er hoogstpersoonlijk voor dat het aantal No-Click Searches toeneemt en wij kunnen hier alleen maar op anticiperen door supergoede content te blijven schrijven over een onderwerp en dit te voorzien van structured data. Deze gestructureerde content heeft direct een positieve invloed op een andere belangrijk trend, namelijk voice search.

Autoriteit

Autoriteit is altijd in discussiepunt geweest binnen SEO. Waar je jaren geleden met wat relevante links op startpagina’s hoog scoorde in Google, wordt de waarde van linkbuilding tegenwoordig vaak in twijfel gebracht. Toch blijft de autoriteit van jouw website ook in 2019 een onderdeel van SEO die je zeker niet links moet laten liggen.

Medic update 2018

In augustus 2018 kwam Google nog met de zogenaamde Medic update waardoor vooral bedrijven in de gezondheidsbranche (maar ook andere branches) klappen kregen. Mensen die op zoek zijn naar informatie met betrekking tot hun gezondheid of financiële situatie zouden volgens Google alleen antwoorden mogen krijgen van bedrijven die een autoriteit zijn op het betreffende gebied. Een zoekresultaat met twijfelachtige geneeswijzen resulteert bij de zoeker tot een negatieve beeldvorming tegenover Google. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en daarom hecht Google meer waarde aan de daadwerkelijke autoriteit van een website.

Hoe inspelen op deze trend?

Tegenwoordig wordt er veel gesproken over het E-A-T principe, wat staat voor expertise, authority en trust. Toch blijft de basis van autoriteit simpel: bedrijven die op natuurlijke wijze hun autoriteit hebben opgebouwd krijgen voorrang op websites met een lage autoriteit. Maar hoe zorg je in 2019 voor autoriteit?

1. Wees de expert

Schrijf gastblogs op relevante websites in jouw branche en laat andere experts weer gastblogs voor jouw website schrijven. Heb je als bedrijf bepaalde erkenningen behaald (Premier Google Partner) of hebben jij en je collega’s allemaal het Google Analytics certificaat binnen? Show it!

2. Online reviews

Online reviews zijn niet alleen belangrijk om consumenten over de drempel te tillen tot een aankoop of conversie over te gaan. Ook Google hecht waarde aan de gemiddelde beoordelingen die je hebt verdient op de bekende review websites zoals Klantenvertellen, The Feedback Company maar ook de Google Reviews in jouw eigen Google Mijn Bedrijf. Daarnaast dien je er in 2019 voor te zorgen dat je duidelijke cases op de website hebt staan, inclusief een beoordeling van de klant. Nogmaals; hier maak je niet alleen Google blij mee. Je bedient tevens de potentiële klanten die op zoek zijn naar bevestiging.

3. Presenteer jouw bedrijf en de experts achter de content

Laat zien dat je bereikbaar bent. Vaak zie ik nog websites die ontzettend slecht te bereiken zijn. Geen chatfunctie, geen telefoonnummer en geen adresgegevens. Dit is vanwege meerdere redenen not done. Het is niet gebruiksvriendelijkheid tegenover je websitebezoekers, je loopt conversies mis én Google hecht waarde aan de (lokale) vindbaarheid van bedrijven.

Kortom, linkbuilding is nog steeds een relevant onderdeel binnen de pijler autoriteit. Toch moet je als bedrijf meer doen om de autoriteit in jouw branche te worden. Schrijf gastblogs op relevante websites, toon de experts achter de content die je zelf schrijft en presenteer waar je trots op bent: certificaten, reviews en cases!

Techniek

Wellicht ten overvloede omdat het al vaker is benoemd in dit artikel; maar Google hecht veel waarde aan gebruiksvriendelijkheid😉 Websites die niet veilig zijn, mobiel slecht zijn geoptimaliseerd of langzaam laden doen het daarom ook niet goed bij de zoekmachine. Zorg er dus voor dat de gebruikerservaring van jouw websitebezoekers, zowel via desktop als op mobiele apparaten, optimaal is.

Mobile-First Index

Eigenlijk komt deze ontwikkeling niet uit 2019, toch mag deze niet ontbreken. Met de Mobile-First Index update uit 2018 speelt Google in op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine en de gebruikers die steeds vaker zoekopdrachten via mobiele apparaten doen. Naar verwachting wordt op termijn 75% van alle zoekopdrachten via een mobiel apparaat uitgevoerd. Voorheen beoordeelde Google standaard de desktopversie van websites om tot een rangschikking te komen. Sinds de Mobile-First Index update kijkt Google eerst of een website mobielvriendelijk is en zo ja, dan wordt deze beoordeeld in plaats van de desktop versie. Bedrijven die hun mobiele website niet op orde hebben moeten vrezen voor dalende rankings. Wat ik ook wel eens zie, is dat bepaalde onderdelen van de mobiele website niet worden getoond en dus niet overeenkomen met de content op de desktop versie. Ook hier gaat Google naar kijken. Content moet namelijk op zowel een desktop als op mobiele apparaten gelijk zijn. Ook wel mobile parity genoemd.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website

Onder gebruiksvriendelijkheid valt natuurlijk ook de snelheid van een website. Niets is zo vervelend om lang te moeten wachten op je antwoord en dat straft Google dan ook af. Het minste wat je in 2019 dus kan doen is te kijken naar op welke fronten jouw website aan snelheid kan winnen. Daarnaast hoor je tegenwoordig en logischerwijs een veilige website te hebben. Begin 2018 kwam Google met een aankondiging dat het http websites per juli 2018 zou gaan markeren als ‘Not secure’. Is jouw website nog niet voorzien van een SSL vermelding? Kleine moeite om even een SSL-certificaat aan te vragen.

Conclusie: SEO in 2019

Wil je ook in 2019 weer hoog staan in Google? Dan blijft vooral veel hetzelfde als in 2018. Je schrijft nog steeds hele interessante interne blogartikelen en je zorgt voor relevante links naar jouw website. Daarnaast dien je te streven naar een website waarvan de techniek helemaal op orde is. Zo is de mobiele versie van je website geoptimaliseerd, je pagina’s laden snel en de veiligheid van websitebezoekers is gewaarborgd. Allemaal als doel om die gebruikerservaring waar Google zo op hamert te optimaliseren.

Tevens zorg je voor supergoede content, zowel geschreven als in andere vormen zoals afbeeldingen en video’s, natuurlijk volledig ingericht op een bepaald onderwerp. Hiermee speel je in op de trend dat Google steeds vaker al het antwoord op een zoekopdracht op de SERP presenteert. Voorzie je content van structured data tags en je vergroot de kans dat je als featured snippet door Google wordt gebruikt.

Tot slot zorg je er in 2019 voor dat de autoriteit van je website afstraalt. Doe dit door o.a. de content op je eigen website te optimaliseren, door gastartikelen te schrijven op relevante websites (uiteraard incl. link naar jouw website) en door de online reviews en cases die je hebt te tonen aan de wereld! Heb je dit allemaal op orde, dan verwacht ik dat je je rankings ook in 2019 van een hoog niveau houdt!

2Bfound is een online marketing bureau te Dordrecht en gespecialiseerd in online marketing voor het MKB. Middels diverse online marketing disciplines zorgt 2Bfound ervoor dat iedere klant is verzekerd van een goede positie in de zoekmachine. Dit wordt onder andere gedaan door alvorens een uitgebreid onderzoek uit te voeren en te bepalen welke zoekwoorden van belang zijn. Dit alles om te zorgen voor gerichte bezoekers naar je website en het behalen van conversies.

Wij verzorgen onder andere:

Zoekmachine Optimalisatie (SEO & SEA)

Conversie Optimalisatie

Online Adverteren (SEA, remarketing etc.)

Content marketing

Social media marketing

E-mail marketing

Webshop ontwikkeling

Online Marketing trainingen

Blijf op de hoogte van de laatste online marketing ontwikkelingen en trends en volg ons op social media en bekijk regelmatig ons blog.