SharePeople vergroot vangnet: zzp’ers met (tijdelijk) lager inkomen ook welkom

Laatst bijgewerkt: 20-05-2021 23:53:55

Persbericht - SharePeople gaat het voor zzp’ers met een (tijdelijk) lager inkomen van gemiddeld 1.000 euro netto per maand ook mogelijk maken zich te voorzien van een vangnet bij arbeidsongeschiktheid. Vooral zzp’ers die werkzaam zijn in de culturele en creatieve sector waar momenteel zware klappen vallen, kunnen hiervan profiteren is het idee.

Naast deze extra netto inkomensdekking aan de onderkant is ook een extra tussencategorie toegevoegd van 2.500 euro waarmee er nu vijf inkomensniveaus zijn: 1.000, 1.500, 2.000, 2.500 en 3.000. Een klant doneert maximaal één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking. Dus maximaal 60, 90, 120, 150 of 180 euro. Omdat het ziekteverzuim bij SharePeople erg laag is, vallen deze kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen. De deelnemers bij SharePeople zijn gemiddeld

€ 30 per maand kwijt. Maar bij de nieuwe laagste categorie zal dat zo’n € 20 zijn.

Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople: “Zzp’ers in de culturele en creatieve sector hebben het door corona zwaar. Ze zoeken meer zekerheid en dus ook voor het geval ze ziek worden. Een traditionele AOV is te duur. En bij schenkkringen zijn er verplichte bijeenkomsten en/of is er een verplichte spaarinleg. Bij ons niet. Ook hoef je je bij ziekte niet bij eigen groepsleden ziek te melden want wij werken met een onafhankelijke arbodienst. Maar een sta in de weg voor een flink deel van hen was dat onze laagste inkomensniveau 1.500 was. Als je dan zelf op een lager inkomensniveau zit, betaal je relatief te veel. Het inkomensniveau waarvoor je kiest moet overeenkomen met wat je nu mimimaal besteedbaar verdient. Door deze toevoeging zorgen we dat deze groep zzp’ers ook tegen extreem lage kosten toe kan treden.”

De toevoeging van 2.500 euro categorie is gedaan omdat in de praktijk het gat tussen 2.000 en 3.000 te groot bleek voor sommigen waardoor switchen tussen die twee bij structurele inkomensdaling of -stijging lastiger was.

Over SharePeople
Tachtig procent van de ondernemers verzekert zich niet voor arbeidsongeschiktheid. Belangrijkste reden is de hoge premie voor zo’n verzekering. Maar als je dan langdurig ziek wordt, kom je in financiële problemen. SharePeople wil dit grote maatschappelijk probleem helpen oplossen. Met SharePeople kunnen (zelfstandig) ondernemers onderling het risico op arbeidsongeschiktheid opvangen. Het aantal deelnemers is sinds de start in 2017 gegroeid tot 3.400. SharePeople is een coöperatie waarvan klanten lid kunnen worden.