Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Social advertising anno 2019: 3 trends en ontwikkelingen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:26:07

Persbericht - Veel ondernemingen zijn op zoek naar een effectieve manier om de naamsbekendheid en het aantal conversies te laten toenemen. Wil je mensen stimuleren om over te gaan tot een aankoop? Dan kun je het beste op social media adverteren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we ons koopgedrag flink laten beïnvloeden door social media. Niet vreemd, want bij bijna alle Nederlanders neemt social media een steeds belangrijkere plaats in het dagelijks leven in. Zo onderhouden we via social media contact met onze vrienden, familieleden, collega’s en zakenrelaties. Daarnaast kopen en verkopen we steeds vaker producten en diensten online, waarbij we vaak sterk beïnvloed worden door advertenties op social media. Elk bedrijf dat een groot publiek wil bereiken en het aantal conversies wil verhogen, moet dus doen aan social media marketing. Het is echter wel belangrijk om dit op een effectieve manier te doen, die aansluit op de laatste ontwikkelingen. Lees daarom hier wat anno 2019 de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van social advertising.

1. Instagram Shopping

Winkelen doen we allang niet meer alleen in fysieke winkels. Tegenwoordig hebben we echter ook geen standaard webshop meer nodig om online aankopen te doen. Shoppen doe je vandaag de dag namelijk net zo eenvoudig via Facebook en Instagram. Het afgelopen jaar zagen we al dat deze social media platforms worden omgetoverd tot winkelcentrum: in 2019 zet deze trend nog verder door. Met name Instagram zet flink in op het verbeteren van de winkel functionaliteiten. Zo werd recent nog een mogelijkheid om te winkelen toegevoegd aan de explore-tab. Momenteel werkt Instragram zelfs aan een separate app die zich volledig richt op online shoppen: IG Shopping. Deze recente ontwikkeling zal naar verwachting gepaard gaan met een koppeling aan de normale Instagram app. Hierdoor krijgen adverteerders nog meer verkoop mogelijkheden en wordt de zichtbaarheid van bedrijven op Instagram nog veel belangijker.

2. Meer features op Facebook

De afgelopen jaren heeft Facebook veel gebruikers verloren. Nu de populariteit van het bekendste social media platform aan het afnemen is, doet Mark Zückerberg er alles aan om de huidige gebruikers aan zich te blijven binnen. Zo probeert Facebook ondernemers vast te houden via een zogenaamde ‘Instant Expericience’. De verwachting is dat winkeliers hierdoor zelfs geen website meer nodig zullen hebben om producten te verkopen. Bij deze manier van adverteren kunnen gebruikers namelijk in-app landingspagina’s bouwen, inclusief afbeeldingen en video’s. Aangenomen wordt dat Facebook in 2019 de mogelijkheden van de Instant Experiences blijft uitbreiden.

3. Bedrijven investeren meer in social media advertising

Een laatste zeer belangrijke trend op het gebied van social media adverteren is dat bedrijven steeds meer geld en kennis steken in social media advertising. De digitale uitgaven nemen een enorme vlucht en ook in 2019 zal het budget voor social media advertising bij vele bedrijven blijven groeien. De mogelijkheden om ook via video’s te adverteren spelen hierbij een rol. Daarnaast investeren bedrijven ook geld in het ontwikkelen van online tools, om de verkoop via social media en webshops nog efficiënter te laten verlopen. Zo werken bedrijven bijvoorbeeld aan manieren om proactief service te verlenen aan klanten. Daarbij wordt steeds vaker gebruik gemaakt van zogenaamde Chatbots. Deze automatische chatbots kunnen het perfecte communicatiemiddel zijn om een social media campagne te ondersteunen.

Kortom, social media marketing is en blijft ook anno 2019 een must!