Stapp.in ontvangt investering van ruim 1,3 miljoen euro om autodeeloplossing op te schalen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:48

Persbericht - Stapp.in, de leverancier van innovatieve autodeeloplossingen, heeft onlangs een investering van ruim 1,3 miljoen euro ontvangen. Volgens oprichter Reinald Bronkhorst stelt deze investering Stapp.in in staat de autodeeltechnologie commercieel op te schalen.

Automerk onafhankelijke autodeeloplossing

Stapp.in biedt een veilige en gemakkelijke autodeelformule voor zowel particulieren als bedrijven. Met behulp van gebruikservaringen zorgt Stapp.in voor doorlopende ontwikkeling en verbetering van haar autodeeltechnologie. Om effectiever door te gaan met ontwikkelen heeft Stapp.in besloten haar bedrijfsactiviteiten te splitsen. Stapp.in blijft zich richten op autodelen voor bedrijven en andere organisaties, zoals overheden die een beperkt aantal auto’s in een besloten kring willen delen. Daarnaast wordt de complete deeltechniek via een nieuw zakelijk (white) label in de markt gezet, waarmee leasemaatschappijen, autoverhuurders en vlootbeheerders wagenparken volledig kunnen beheren en middels autodelen efficiënter kunnen benutten. Voor deze bedrijven zal dat resulteren in lagere mobiliteitskosten en milieubelasting.

Stapp.in beschikt over CE-gecertificeerde techniek, waarbij gebruikers 24/7 toegang hebben tot het wagenpark zonder fysieke sleuteloverdracht. Ook biedt het systeem een eco-score, rijgedrag-analyse, GPS-tracking en een slimme planningsmodule waarmee het wagenpark optimaal benut wordt. Hiermee is het voor leasemaatschappijen, autoverhuurders en vlootbeheerders mogelijk hun eindgebruikers Mobility as a Service (MaaS) aan te bieden. MaaS staat voor een transitie in de mobiliteit waarbij de gebruiker mobiliteit inkoopt, in plaats van te investeren in transportmiddelen.

Investering in opschaling

De investering wordt gedaan door mobiliteitsspelers Houttequiet en Taxi Baan en investeringsfonds Silicon Polder Ventures. Stapp.in zal deze kapitaalinjectie gebruiken om de uitrol van deze autodeeltechnologie te versnellen.

“De box en het softwareplatform van Stapp.in vormen een volwaardige fleetmanagement-oplossing en bieden het gemak van een snelle en eenvoudige toegang tot mobiliteit. Dit is onmisbaar voor het creëren van duurzame en betaalbare mobiliteit”, aldus Mark Baan, directeur van Taxi Baan Rijssen.

Dat laatste was ook de drijfveer van de familie Houttequiet. “Onze familie zit al drie generaties in de automobielsector maar wilde een strategische shift maken naar nieuwe mobiliteitsoplossingen. Het autodeelsysteem van Stapp.in bleek de meest complete oplossing te kunnen bieden. Een automerk onafhankelijk systeem bestaande uit een gecertificeerd platform, box en een gebruiksvriendelijke app.”, aldus Dirk Houttequiet, mede-eigenaar van garage Houttequiet.

Volgens Paul Baan, oprichter van het impact investeringsfonds Silicon Polder Ventures “wordt autodelen door maatschappelijke ontwikkelingen steeds belangrijker voor bedrijven. Maar niet alleen voor hen. Autodelen kan worden ingezet voor hen die niet direct ‘auto-mobiel’ zijn. Naast het economische voordeel en het milieuvoordeel, wordt er op die manier sociaal rendement behaald. Door autodelen te stimuleren en voor een breed publiek beschikbaar te stellen, zorgt Stapp.in ervoor dat deze groep actiever kan deelnemen aan het maatschappelijke verkeer. Met de huidige aandeelhouders heeft Stapp.in de ideale combinatie van stakeholders aan boord. Zij kunnen deze beide ambities tot een groot succes maken”.

Silicon Polder Ventures

Silicon Polder Ventures investeert met een sociale en financiële rendementsdoelstelling in innovatieve ondernemingen die door interactie tussen mensen een inclusieve samenleving bevorderen. Investeringen zijn gericht op productontwikkeling en –validatie, alsmede marktvalidatie en –opschaling.

Familie Houttequiet

Familie Houttequiet was drie generaties lang Opel dealer, maar heeft eind 2018 besloten het autobedrijf te verkopen en zich volledig te focussen op het uitrollen van de autodeelformule Stapp.in in België.

www.stappin.be

Taxi Baan

Taxi Baan Rijssen is een betrouwbare partner in personenvervoer in Oost-Nederland. Sinds de jaren ‘30 verzorgen zij voor diverse opdrachtgevers het vervoer van zieken, mindervaliden en anderen die niet zelfstandig kunnen reizen. Taxi Baan investeert doorlopend in mens en materieel en ziet er nauwlettend op toe dat de hoogste kwaliteitsrichtlijnen worden nageleefd. Hierdoor borgen zij altijd optimale kwaliteit voor de opdrachtgevers.

www.taxibaan.nl