Start-up zoekt een school met 8-jarigen die gratis willen bellen en internetten

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:50

Persbericht - Vandaag begint de zoektocht naar een basisschool met een groep 5 die mee wil doen aan een sociaal experiment. Start-up Grownhub wil alle leerlingen van deze klas een telefoon geven zodat ze gratis kunnen bellen en internetten. Een van de oprichters, Robbert Zaal, legt uit: “Kinderen kijken tegenwoordig al vanaf hun geboorte naar een beeldscherm, maar ouders vergeten vervolgens te vertellen hoe zij het apparaat moeten gebruiken of hoe ze zich moeten gedragen op internet. Ouders hebben hierbij hulp nodig, omdat het voor hen vaak ook niet meer te volgen is.” Het doel is om de leerlingen en hun ouders mediawijzer te maken door middel van een app die bijdraagt aan afspraken maken over het gebruik van telefoons. Het gebrek aan mediawijsheid werkt verslaving, slaaptekort, sexting en gevaarlijke challenges in de hand.

Telefoon offline tijdens slaaptijd
Elke dag kloppen er tieners bij ziekenhuizen aan die te maken hebben met klachten door slaaptekort. Dat wordt vooral veroorzaakt door het gebruik van mobieltjes in de slaapkamer. Docenten zien dit fout gaan en slaan alarm. Uit onderzoek blijkt dat 68 procent van de docenten van mening is dat jongeren niet genoeg op de hoogte zijn van de oorzaken en gevolgen van slaaptekort. Om ouders en kinderen mediawijs te maken, bedacht start-up Grownhub een mix van inzicht, controle en kennis. Inzicht krijgen begint met het meten van het appgebruik: welke apps gebruikt een kind en hoelang. En past het gebruik van bijvoorbeeld Facebook, Snapchat, WhatsApp bij de leeftijd van het kind? Daarna kan het telefoongebruik met de app afgestemd worden. Bijvoorbeeld door controle over schermtijd, welke apps zijn toegestaan en door de bedtijd in te stellen.

In Nederland krijgen 10-jarigen een telefoon
De gemiddelde leeftijd van kinderen die een eigen telefoon krijgen, is nu ongeveer tien jaar. Om de gevaarlijke gevolgen voor te zijn, moet er eerder begonnen worden en daarom wordt er gezocht naar een klas van 8-jarigen. Grownhub voorziet de telefoon van een app die het appgebruik meet en waarbij ouders controle over schermtijd en apps kunnen uitoefenen. De app en website van het bedrijf voorzien de ouders ook van pedagogische informatie. Dat gebeurt in samenwerking met professionals aan wie ouders vragen kunnen stellen. Daarnaast wordt er samengewerkt met diverse partners, zoals Opvoeden.nlMediaOpvoeding.nl en internetchallenges.nl, om ouders op de hoogte te houden van (gevaarlijke) challenges, nieuwe apps die op de markt komen en relevante onderzoeksresultaten.

Grownhub: Start-up met de eerste app die als doel heeft ouders en kinderen mediawijzer te maken en die een zoektocht start naar een klas 8-jarigen om gratis telefoons aan te geven. De app is gratis te downloaden. Meer informatie: https://www.grownhub.nl/.