Starters en zzp’ers worstelen met financiele zaken

Starters en zzp’ers worstelen met financiele zaken In 2017 zijn meer Nederlanders een eigen zaak begonnen. Het aantal starters nam volgens Graydon toe met 1,7 procent. Bij het starten van een eigen onderneming komt een hoop kijken. Een zakelijke rekening is handig en waarschijnlijk heeft de starter ook wat startkapitaal nodig. Daarvoor moet men vergelijkend onderzoek doen naar de beste aanbieder van zakelijk geld. Uit onderzoek blijkt ook dat consumenten veel waarde hechten aan de bereikbaarheid van het bedrijf.

Een zakelijke rekening openen

Een zakelijke rekening openen lijkt voor veel starters een kleine drempel. Het is niet verplicht, maar wel erg handig. De ondernemer krijgt bijvoorbeeld meer overzicht in zijn of haar bankzaken, geniet deze allerlei voordelen en krijgt het bedrijf een professionelere uitstraling. Een zakelijke rekening openen is helemaal niet ingewikkeld; het kan vaak meteen al online. Bij sommige banken moet de starter of zzp’er wel langskomen op kantoor om te tekenen.

Het openen van een zakelijke rekening is niet ingewikkelder dan het openen van een privérekening, maar een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is wel noodzakelijk. Goed om te weten: sommige banken hebben zakelijke rekeningen speciaal voor zzp’ers.

Een zakelijke rekening heeft allerlei voordelen. Er kunnen bijvoorbeeld extra betaalrekeningen worden toegevoegd om de ontvangen btw apart zetten. Daarnaast kunnen zakelijke creditcards aan de zakelijke rekening gekoppeld worden. Dat maakt het doen van zakelijke aankopen nog eenvoudiger, zeker in het buitenland.

Bij het openen van de zakelijke rekening moeten een paar gegegevens worden doorgegegeven. Bijvoorbeeld welke soort onderneming men start (een eenmanszaak, een VOF, een BV of iets anders?), het KvK-nummer van het bedrijf, de persoonsgegevens van de eigenaar en die van zijn of haar vennoten, de plaats van de oprichting van de onderneming en een omschrijving van de bedrijfsactiviteiten. Alle eigenaren van het bedrijf moeten fiscaal in Nederland gevestigd zijn om een zakelijke rekening te kunnen open.

Bij welke bank zitten starters het best?

Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken blijkt dat banken nog steeds een sleutelrol vervullen in de financiering van het bedrijfsleven. Des te meer blijkt het belang van het vinden van de juiste bank. Dat kan op dezelfde manier gedaan worden als het kiezen voor een energielevering of een zorgverzekeraar. Namelijk door banken te vergelijken. Welke bank heeft de beste voorwaarden? Welke bank biedt de meest geschikte producten? Is het mogelijk om bij dezelfde bank geld voor het bedrijf te lenen? Kan dat dan, en zo ja, tegen welke tarieven?

De ondernemer doet er goed aan om de antwoorden op dat soort vragen alvast uit te zoeken. Vraag een gesprek aan met een adviseur bij de bank. Op basis daarvan kan een weloverwogen keuze gemaakt worden.

Geld lenen voor de start van het bedrijf

Sommige starters hebben privé al wat geld dat ze kunnen investeren in hun bedrijf. Anderen hebben dat niet nodig, omdat ze voor een soort bedrijf hebben gekozen waarbij inkoop niet noodzakelijk is (denk aan virtuele producten). Maar veel starters hebben wel wat startkapitaal nodig. Zij kunnen een bedrag lenen bij de bank. Om dat te kunnen doen, is een zakelijke rekening verplicht. Zeker als het gaat om een rekening courant krediet of een investering.

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken accepteren banken in ongeveer 8 van de 10 gevallen financieringsaanvragen. De belangrijkste drempel voor starters is draagkracht. Ondernemers die niet genoeg risicodragend vermogen hebben, worden afgewezen voor een zakelijke lening. In zulke gevallen wordt vaak gekeken naar alternatieve aanbieders van zakelijke leningen.

Bij het lenen van zakelijk geld, krijgt de starter of zzp’er geen registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Het BKR registreert namelijk geen zakelijke leningen en andere financiële producten. Een waarschuwing is wel op zijn plaats: bekijk van tevoren of het wel verantwoord is om zo’n lening aan te gaan. De maandelijkse aflossingsverplichting moet uiteraard nagekomen worden. Wie niet draagkrachtig genoeg is, kan beter niet aan een zakelijke lening beginnen. Anders kan men alsnog in grote financiële problemen komen

Altijd bereikbaar met een zakelijke telefoon

Volgens Novio Research eist 60 procent van de Nederlanders van een bedrijf dat deze altijd en overal bereikbaar is. Sterker: het bedrijfsleven loopt per onderneming jaarlijks honderdduizenden euro’s mis als gevolg van een slechte telefonische bereikbaarheid. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Een goede zakelijke telefoon is daarom de basis voor iedere ondernemer.

Veel starters en zzp’ers gebruiken hun privénummer. Dat is geen goed idee. Een opdrachtgever kan dan namelijk de drang hebben om te bellen wanneer hem of haar dat uitkomt. De meeste telefoons hebben geen ondersteuning om twee simkaarten te gebruiken. Een extra toestel kan daarom handig zijn. Het kan voor ondernemers handig zijn een telefoon te hebben voor privégebruik en een telefoon aan te schaffen voor zakelijk gebruik.

Bij het uitzoeken van een zakelijke telefoon zijn een paar zaken belangrijk. Bijvoorbeeld op de grootte van de letters van het toetsenbord op het scherm. Sommige gebruikers willen helemaal geen toetsenbord op het scherm, maar een fysiek toetsenbord. Natuurlijk zijn er ook genoeg toestellen die feilloos geïntegreerd met de laptop of computer kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een iPhone, die zo verbonden kan worden met een Mac, MacBook, Watch of iPad via iCloud.

Zakelijke verzekeringen

Het belangrijkste kenmerk van een ondernemer is dat deze niet bang is om risico’s te nemen. Daardoor wordt het belang van verzekeren wel eens over het hoofd gezien. Experts waarschuwen dat beginnende ondernemers erg kwetsbaar zijn. Ondernemers hebben grenzeloos optimisme en besteden veel aandacht aan het grote plaatje. Maar de minder glamoureuze kant van het bedrijf, het afsluiten van verzekeringen, wordt vergeten. Dat terwijl het een van de fundamentele aspecten van bedrijfsvoering is.

Inboedelverzekering

Een zakelijke inboedelverzekering is aan te raden, omdat een bedrijf anders in één klap failliet kan gaan bij bijvoorbeeld een brand in het magazijn. Soms wordt een zakelijke inboedelverzekering ook wel een inventarisverzekering of goederenverzekering genoemd. Deze verzekering dekt alle roerende zaken van een bedrijf. Daaronder vallen machines, maar ook bijvoorbeeld kassa’s. Zelfs grondstoffen en halfproducten zijn te verzekeren. Ook voor freelancers en zzp’ers die vanuit huis werken is een dergelijke verzekering handig. De verzekeraar maakt namelijk wel onderscheid tussen zakelijk en privé. Bedrijfsmiddelen thuis zijn niet automatisch meeverzekerd in een privé-verzekering.

Deze zakelijke verzekering dekt schade door aantoonbare diefstal, brand, water en storm. Schade aan producten door transport wordt meestal niet vergoed, maar er kan wel een aparte transportverzekering afsluiten. Hoeveel een dergelijke verzekering kost, hangt af van de grootte van het bedrijf, het type bedrijfsvoering, de hoogte van het dekking en hoe groot de kans is op schade.

Bij een zakelijke inboedelverzekering geldt een eigen risico. Dit is het deel dat zelf betaald moet worden bij het claimen van schade. De hoogte van het eigen risico verschilt per verzekeraar en varieert van geen eigen risico tot enkele duizenden euro’s. Er is vaak een mogelijkheid om vrijwillig te kiezen voor een hoge eigen risico, in ruil voor korting.

Aansprakelijkheidsverzekering

Bijna tweederde van de zzp’ers heeft geen aansprakelijkheidsverzekering. Dat is niet alleen een risico bij schade, maar ook een kans op gemiste omzet. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer. 82 procent van de opdrachtgevers zou checken of de zzp’er een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Drie op de vijf opdrachtgevers stelt het zelfs als harde eis.

De aansprakelijkheidsverzekering kennen we al als particuliere verzekering, maar een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is in wezen toch anders. Schade veroorzaakt door werkzaamheden wordt wel gedekt door een zakelijke verzekering, terwijl dat bij een particuliere verzekering niet het geval is.

Het bekendste voorbeeld van de WA-verzekering is de auto. Ondernemers kunnen deze verzekering afsluiten voor een bedrijfsauto. Het voordeel van een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is dat de dagwaarde exclusief btw wordt berekend door de verzekering. Daardoor is de premie lager dan bij een particuliere WA-verzekering.

Met een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is de ondernemer niet alleen verzekerd tegen schade aan zijn of haar bedrijfsauto, maar ook andere soorten schade. Denk ook aan schade die de ondernemer zelf of zijn of haar medewerkers kunnen maken aan de eigendommen van een ander. Voor deze schade kan de ondernemer aansprakelijk worden gesteld. Met een aansprakelijkheidsverzekering regelt de verzekeraar de afhandeling van deze schade. Deze verzekering is vooral handig voor risicovolle beroepssectoren, zoals de bouw of financiële sector.

De naam hatless.com komt voort uit de termen white-hat (SEO volledig conform richtlijnen van zoekmachines) en back-hat (zo snel mogelijk ranken en de lange termijn is irrelevant).  Wij zijn hatless. Wij kijken niet naar de updates van zoekmachines en hoeven niet binnen één maand te ranken op een competitieve term. Nee, wij gaan uit van het beginsel waarom men zoekmachines gebruikt: ze zijn op zoek naar een kwalitatieve website die hun voorziet van de behoefte waar op gezocht word. Door het aan te bieden van kwalitatieve content kun je die site zijn, vervolgens zijn het de links naar je site bevestigen dat je content van waarde is.

Wij houden van online concepten, niches en specialismen. Om het meeste uit concepten te halen weten we als geen ander hoe belangrijk content en links zijn voor een website. Links  worden vaak verward met linkbuilding, daar waar het gros van de links rommel is. Wij geloven in het verdienen van links: links krijg je omdat je content een toegevoegde waarde is voor de site die er naar linkt.

Onze visie en specialismen passen we toe op onze eigen online concepten. We zijn bijna volledig afhankelijk van ons zoekmachine verkeer en koppelen affiliate marketing als verdienmodel aan onze sites.

Wil je meer weten? Zie de links hieronder voor meer informatie: