Studenten gaan voor bevlogenheid en kiezen niet meer voor corporates

Studenten staan nauwelijks nog te trappelen om voor corporates aan de slag te gaan. Slechts 9 procent van hen geeft de voorkeur aan het werken voor een groot bedrijf. Voor meer dan de helft van de studenten (57 procent) speelt bevlogenheid in hun baan een belangrijke rol.

Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 1150 studenten. Het onderzoek gebeurde in het kader van ‘de Week van de Bevlogenheid’. Meer dan de helft van de jongeren kiest voor startups en mkb-bedrijven als favoriete plek voor de start van hun carrière, in de verwachting zich daar optimaal te kunnen ontwikkelen en de meeste plezier te kunnen beleven. Zij zoeken bovendien een baan waarin ze actief worden ingezet op wat ze goed kunnen én leuk vinden om te doen. Ruim 20 procent vind teamgeest, sociale ondersteuning en betrokkenheid belangrijk, 38 procent hecht veel belang aan de vraag of hun inzet ook echt bijdraagt aan een hoger doel.

Over bevlogenheid
Je toegewijd inzetten voor dat hogere doel van de organisatie, je betrokken voelen bij het werk, het kunnen opgaan in het werk dat je doet en je daarbij energiek en vitaal voelen. Dat tezamen zorgt voor bevlogenheid. Maar welke veranderingen staan werkgevers allemaal te wachten bij het aantrekken en behouden van bevlogen talent? Daar gaat het onder andere over tijdens de Week van de Bevlogenheid, van 12 tot en met 16 juni.

Werken aan bevlogenheid
De initiatiefnemers willen met de Week van de Bevlogenheid een landelijke beweging in gang zetten op weg naar de ambitie: ‘In 2025 is 80 procent van werkend Nederland bevlogen en trots’. Tijdens de Week van de Bevlogenheid worden verschillende deelonderwerpen aangekaart die bijdragen aan meer bevlogenheid op de werkvloer. Zo gaat het op donderdag 15 juni in het AFAS Da Vinci Theater in Leusden over Succesvol werken aan bevlogenheid. Daar worden ook meteen de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd. Een dag later wordt het onderzoek uitgegeven in een whitepaper.

'In 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots op zijn werk.' Hier zet IMPACT on the Job zich dagelijks voor in! IMPACT on the job is organisator van 'Week van de Bevlogenheid. Volg de Week van de Bevlogenheid via FacebookTwitter, Instagram en LinkedIn.

IMPACT on the Job ervaart dagelijks de groeiversnelling die ontstaat wanneer mensen bevlogen samenwerken aan hun gemeenschappelijke doel.

Succesvolle bedrijven scoren aantoonbaar beter op bevlogenheid en betrokkenheid. Want bevlogen medewerkers: hebben 50% minder verzuim, zijn ruim 15% productiever, verlaten ca. 40% minder snel het bedrijf, realiseren een 2x zo hoge klanttevredenheid en genereren 10% meer omzet. Hoe gaaf is dat?

Helaas is dit in veel bedrijven nog geen vanzelfsprekendheid. Gevolg: lage of middelmatige scores op zaken als medewerkersbetrokkenheid, klanttevredenheid en bedrijfsresultaat. Wij zijn ervan overtuigd dat het creëren van bevlogenheid en betrokkenheid ‘key’ is voor meer focus, plezier en resultaat in bedrijven.

Een duidelijke bedrijfs-/team-purpose en inspirerend leiderschap zijn cruciale voorwaarden om deze bevlogenheid te creëren en te stimuleren.

IMPACT on the Job begeleidt ambitieuze bedrijven bij:
- Het versneld ontwikkelen van een duidelijke bedrijfs-/team-purpose
- Het versneld ontwikkelen van inspirerend leiderschap;
- Hoe zorg ik in de dagelijkse praktijk met mijn medewerkers voor een energieke groeiversnelling in bevlogenheid & trots, klanttevredenheid & ambassadeurs & meer business.

Kern van onze succesvolle hands-on programma’s is: doen, ervaren, samen presteren en vieren, waarbij bedrijven en hun medewerkers zelf ‘on the job’ aan de slag gaan en het beste uit zichzelf halen.

Ervaring leert dat uw investering binnen een jaar is terugverdiend, terwijl het positieve effect op uw team, uw klant en uw resultaat langjarig is. Kijk, daar worden wij blij van!