Is tanden bleken alleen voor beroemdheden en BN-ers?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:48

Persbericht - Het is tegenwoordig allang niet meer voor beroemdheden en BN-ers: je tanden bleken. Je ziet steeds vaker dat mensen hun tanden bij een bleekkliniek of bij een tandarts laten bleken. Toch lijken hier een aantal nadelen aan te kleven. Zo worden bleekklinieken door de Consumentenbond ook wel “wittetandenwinkels” genoemd: uit onderzoek blijkt dat de behandelingen vaak niet op de juiste manier worden uitgeoefend door een gebrek aan de juiste informatie. En een bezoekje naar de tandarts kost daarnaast veel geld en je tanden worden maar één keer gebleekt. Kun je op een veilige, verantwoorde manier zelf wittere tanden krijgen?

De jonge ondernemers Floris Wulffele (29) en Thomas van der Wee (30) zagen een oplossing voor dit probleem. Het bedrijf Tanden Bleken Thuis is ontstaan omdat er geen kwaliteitsproducten op de markt waren om zelf op een veilige manier wittere tanden te krijgen.

Ze begonnen met twee producten en merkten dat er veel vraag naar was. Inmiddels is hun assortiment gegroeid naar tientallen producten om veilig je tanden te bleken.
Zo kun je je tanden poetsen met natuurlijke tandpasta’s, je tanden bleken met een professionele whitening kit en zelf je tanden polijsten met een tandenpolijster.

Veilig je tanden bleken

Kwaliteit is belangrijk als het aankomt op het bleken van je tanden. Zo kun je controleren of producten getest zijn door dit na te vragen bij de leverancier. Het is belangrijk dat alle producten zijn getest in een laboratoria en voldoen ze aan strenge EU wet – en regelgeving. Daarmee onderscheiden deze producten zich van de van de zogenaamde “wittetandenwinkels”: het zijn veilige, geteste producten. Want veiligheid is belangrijk. Zeker als het om je gebit gaat.

Maar hoe weet ik als consument dat ik kwalitatieve producten ontvang? Het is belangrijk om te kijken naar de informatie die de website geeft. Punten waar je het beste op kunt letten zijn:

• Gecertificeerde producten
  • Juist productinformatie en tips
  • Niet-goed-terug-terug garantie

Gecertificeerde producten

Binnen Europa geldt voor het leveren van producten om tanden thuis mee te bleken dat deze moeten voldoen aan strenge EU-wetgeving. Dit is een basisvoorwaarde voor een goed product. Om te bepalen of de producten voldoen aan deze regelgeving moeten deze zijn getest in een professioneel laboratorium. De waarden van de producten wordt vastgesteld. Na het meten van de waarde geeft de producten een test certificaat. Op het moment dat de product of webshop hierover beschikt is dit tevens een positief aanknopingspunt voor kwalitatieve producten.

Juiste productinformatie en tips

De consumenten stuitten op nog een probleem: er was veel onjuiste informatie te vinden over het bleken van je tanden. Zo zijn er online tips te lezen over je tanden inwrijven met aardbeien, het drinken van limoen/azijnsap en met je tanden in de zon gaan liggen. Maak geen gebruik van deze onbewezen en risicovolle tips. Gebruik daarom altijd producten van producten en webshops met de juiste, veilige informatie en handleiding van de producten. Pas op met het gebruik van huismiddeltjes, dit brengt meer schade aan dan je lief is. Een handleiding en een bewezen formule vormen de basis voor veilig gebruik.

Niet goed geld terug

Het is belangrijk dat de producten die je als consument gebruikt worden getest op tientallen verschillende punten. Denk bijvoorbeeld aan ingrediënten, veiligheid, levensduur en niet te vergeten: resultaat. De producten moeten voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Daarom durven sommige leveranciers “niet goed = geld terug” garantie te geven. Behaal je binnen 14 dagen geen resultaat, dan krijg je je geld terug. Dat is een mooie garantie zolang de leverancier ook veilige producten levert.

Kortom kun je veilig (en goedkoop) je tanden zelf bleken? Ja dat is mogelijk. Maar zorg ervoor dat je beschikt over de gecertificeerde productie die voorzien in de juiste en gevraagde informatie. Het belangrijkste is dat je veilige en geteste producten gebruikt om risico’s voor het bleken van je tanden uit te sluiten. Zolang je veilige, geteste en gecertificeerde producten gebruikt hoef je je geen zorgen te maken. Tot slot is het een positief signaal als een producten of webshop een “niet-goed-geld-terug” geeft.