Te hoog voorschotbedrag voor energie? Dit kun je doen!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:06

Persbericht - Als je in het bezit bent van een bedrijfspand, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een energiecontract afgesloten bij een willekeurige energieleverancier. Je betaalt met een termijnbedrag alvast een deel van de jaarlijkse energienota. Dit voorschotbedrag wordt ingeschat door de energieleverancier. Nu blijkt dat deze leveranciers het voorschotbedrag vaak te hoog inschatten. Bij sommige klanten gaat het niet om een paar tientjes, maar zelfs om een verdubbeling van het voorschot.

Energieprijzen vanaf 1 januari 2019 gestegen

We kunnen er niet omheen: de energieprijzen zijn gestegen. De kans is dus groot dat jouw energierekening dit jaar hoger uitvalt. De stijging van de energietarieven heeft verschillende oorzaken. Zo is het leveringstarief voor gas flink omhoog gegaan. Dit geldt ook voor de energiebelastingen op gas. Ook het tarief voor stroom gaat omhoog. Dit komt omdat de vraag op dit moment groter is dan het aanbod. Dit heeft weer te maken met de overstap op duurzame verwarmingssystemen, zoals een warmtepomp. Nederland moet van het aardgas af, dus wordt er gezocht naar alternatieven. Omdat de overheid het gebruik van duurzame verwarmingsinstallaties wil stimuleren, is wel besloten dat de energiebelasting op elektriciteit omlaag gaat.

Hoe wordt het voorschotbedrag bepaald?

De hoogte van het termijnbedrag wordt berekend aan de hand van het historisch verbruik van het pand. Het voorschotbedrag bestaat uit: leveringskosten, netwerkkosten, energiebelasting, ODE (opslag duurzame energie) en btw. Zodra je een nieuw contract afsluit, moet je de meterstanden doorgeven. Je energieleverancier berekent dan het voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar moet je opnieuw de meterstanden doorgeven, waarna wordt berekend hoeveel energie je daadwerkelijk hebt verbruikt. Je krijgt dan geld terug óf je moet geld bij betalen.

Maak altijd eerst zelf een berekening

Uiteraard wil je niet meer betalen dan nodig is. Het is verstandig om zelf ook altijd een berekening te maken. Aan de hand van deze tool, kun je het gemiddeld verbruik vaststellen. Je kan het voorschotbedrag bij de meeste energieleveranciers zelf (tussentijds) naar beneden óf naar boven bijstellen. Dit is ook verstandig als het bedrijfspand bijvoorbeeld voor een langere tijd dichtgaat of bij extreem koude winters. Zorg er wel voor dat je het voorschotbedrag niet te laag bijstelt, want dat loop je het risico dat je aan het einde van het jaar moet bij betalen.

Energie besparen in een bedrijfspand

Gelukkig heb je een groot deel van de energierekening zelf in de hand. Kies dus bij voorkeur voor duurzame oplossingen in het bedrijfspand om minder energie te verbruiken. Wist jij dat de verlichting in een bedrijfspand voor zo’n 22% van het totale energieverbruik zorgt? Hier valt dus veel winst te behalen. Je kunt ervoor kiezen om de tl-verlichting te vervangen voor ledverlichting. Gebruik daarnaast bewegingssensoren, zodat de verlichting niet onnodig lang blijft branden. Zet daarnaast alle apparaten, zoals computers en printers, volledig uit als ze niet gebruikt worden. Tot slot kies je natuurlijk voor de energieleverancier met de gunstigste tarieven. Via een energievergelijker kun je verschillende zakelijke contracten met elkaar vergelijken.