Tickets verkopen met tijdslots: het hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn

Langzaamaan kunnen veel ondernemers in Nederland weer een beetje uitademen. De coronamaatregelen zijn versoepeld, dus verschillende branches kunnen hun business weer oppakken. Vaak gaat dat echter wel gepaard met strenge voorschriften rondom de anderhalve meter-samenleving die strikt nageleefd moeten worden. Dat betekent ook dat er in sommige sectoren waar men helemaal niet gewend was met reserveringen voor tijdslots dringend behoefte is aan een laagdrempelige oplossing die dit voor hen mogelijk maakt. Denk aan de gehele evenementenbranche, attractie- en speelparken, zwembaden, musea en tal van vergelijkbare instellingen. Die oplossing is er echter wel degelijk, en bestond zelfs al een tijdje.

Bezoekersstroom reguleren met tijdslots

Het verkopen van een beperkt aantal tickets in een bepaald tijdslot is ineens van groot belang gebleken om de continuïteit van de bedrijfsvoering mogelijk te maken in verschillende sectoren. Tijdsloten, die men ook wel ‘time slots’ noemt, zijn een instrument om de bezoekersstroom te reguleren. Als er in een gebouw maximaal 30 personen tegelijkertijd zijn toegestaan en ze verblijven daar maximaal een uur, dan kun je werken met een ticketsysteem dat ieder uur maximaal 30 bezoekers toestaat. Dit kan voor veel werk voor zorgen als het met de hand moet gebeuren, maar dit proces kan ook geautomatiseerd worden.

Professionele online ticketverkoopservice

Het systeem dat hier uitkomst in biedt is het platform voor ticketverkoop Flextickets. Hier is het jaren mogelijk om met tijdsloten te werken. Voor ondernemers biedt Flextickets de mogelijkheid om zelf eenvoudig tickets te verkopen en voor een bepaalde locatie, dag of tijdstip een maximaal aantal beschikbare tickets in te stellen. Het platform ontzorgt ondernemers die al het druk genoeg hebben met het ter plaatse voldoen met de anderhalve meter-regels. Het biedt een professionele service voor online ticketverkoop waarmee de ondernemer wel zelf de online kaartverkoop kan regelen en dus ook al in een vroeg stadium kan beginnen met de verkoop van tickets.

Vroeg beginnen met kaartverkoop

Niet alleen kan men zelf het overzicht bewaren over de ticketverkoop, er kan ook gebruik gemaakt worden van acties of kortingscodes om de kaartverkoop te stimuleren. Ook kan het vroegtijdig beginnen met de verkoop van ticket tegenvallende inkomsten bij slecht weer (deels) voorkomen. Mensen die al een kaartje hebben gekocht, zijn immers vaak geneigd zijn om toch te komen.

 

Scannen met een telefoon

Bij online tickets is het gebruikelijk om deze bij aankomst bij het evenement of de voorziening te scannen met een speciale scanner. Deze zou je dan moeten huren, als je ze nog niet in je bezit hebt. Dit is met Flextickets niet nodig. Met behulp van de gratis Flextickets app kunnen kaartje gewoon met een smartphone gescand worden. Dat geeft de ondernemer ook meteen inzicht in hoeveel bezoekers inmiddels binnen zijn.

Kosten voor de ondernemer

Of de kosten voor het gebruik van het systeem bij de klant of de ondernemer terechtkomen, is aan de ondernemer zelf. Deze kan de servicekosten uit eigen zak betalen, of ze doorberekenen aan klanten. Op zich is er niets ongewoons aan het heffen van servicekosten bij online ticketverkoop, maar je kunt jezelf wel aardig uit de markt prijzen als klanten ook bij een gebundelde boeking voor ieder ticket servicekosten moeten betalen. Zo loopt de prijs immers aardig op. Als een van de weinige aanbieders van een dergelijk platform, hanteert Flextickets een vergoeding per boeking in plaats van per ticket. Dat wil zeggen dat als er in één bestelling meerdere tickets aangeschaft worden, er maar eenmalig servicekosten berekend hoeven te worden. Dat maakt het voor zowel de ondernemer als de klant interessant.