Top 3 meest gemaakte fouten met Google Ads

Veel bedrijven danken groei aan de succesvolle inzet van Google Ads. Dat is logisch, circa 90% van het koop- en oriëntatietraject van potentiële klanten vindt plaats in de zoekmachine Google. Het kan echter ook anders. In dit artikel de top 5 meest gemaakte fouten met Google Ads.

Ondernemers met dromen en ambitie. Als online marketing bureau komen wij het dagelijks tegen en in veel gevallen kunnen wij als bureau gelukkig deze dromen waarmaken. Veelal tijdens de eerste kennismaking komen wij al snel tot de ontdekking dat de huidige instelleningen en/of strategie van het Google Ads account de groei ambitie blokkeert. Sterker nog; in veel gevallen is dit zelfs één van de obstakels om überhaupt een rendabele business te hebben. Een succesvolle Google AdWords campagne opzetten lijkt eenvoudig, maar de realiteit is écht anders.

1. Doelen niet helder omschreven met alle gevolgen van dien

Het ontbreken van een duidelijke strategie achter het adverteren op Google is één van de meest gemaakte fouten die wij als bureau tegenkomen. Een term als ‘strategie’ klinkt abstract, maar dit vertaalt zich concreet door in gemiste kansen. Zonder heldere doelstellingen en een doelgerichte strategie kan een Google Adwords campagne immers nooit rendabel zijn. Welke zoekwoorden gebruikt de doelgroep? Wat mag een nieuwe klant kosten? Is het überhaupt verstandig om te adverteren op de zoektermen die ingesteld staan? Is Google Ads wel het juiste kanaal of moet er een SEO specialist worden ingeschakeld om te zorgen dat er ook organische vindbaarheid wordt gerealiseerd op relevante- en goed converterende zoektermen? Met de juiste SEO optimalisatie is het immers ook prima mogelijk om écht hoog in Google te komen op felbegeerde termen.​ Veel bureaus bieden een zogeheten SEO scan gratis aan, het is absoluut aan te raden om hier gebruik van te maken. 

2. Onbewust extreem breed adverteren en veel geld verliezen

In veel Google Ads campagnes ontdekken wij dat er geen modifier is toegevoegd (het bekende plusje binnen een campagne). Stel je adverteert op een term als ‘hondennamen’ dan wordt er automatisch geadverteerd op alle synoniemen en woorden die er op lijken. Op dat moment adverteer je dus niet alleen maar op hondennamen, maar op allerlei termen die er op lijken. Deze instelling is voor branding adverteren prima, maar niet voor commerciële zoektermen. Zo kan het zo maar zijn dat je als bedrijf wil adverteren op de term ‘hondenverzekering’ en dat de zichtbaar wordt op allerlei varianten zoals; huisdierenverzekering en dierenverzekering. Er wordt dus automatisch geadverteerd op termen die op elkaar lijken. Bij een website over honden kan het dus zijn dat je wilt adverteren op ‘puppy training’, maar dat de advertenties ook zichtbaar worden op ‘puppycursus’. Het is schrikbarend bij hoeveel Google AdWords campagnes dit verkeerd is ingesteld. Het is alleen om deze reden al rendabel om een AdWords specialist in te schakelen. Google Adwords uitbesteden levert in veel gevallen simpelweg geld op. 

3. Geen gebruik maken van alle mogelijkheden om groei te versnellen

Google AdWords kent enorm veel mogelijkheden om de groei van een bedrijf te versnellen. In vrijwel elke situatie zien wij als bureau dat veel van deze mogelijkheden niet of nauwelijks worden benut. De wetenschap bewijst keer-op-keer dat er minimaal 7 contactmomenten nodig zijn voordat een potentiële klant echt klant wordt. Google Ads zorgen voor een krachtig contactmoment. Als bedrijf ben je immers aanwezig op zoektermen waar de potentiële klant zélf naar zoekt. Echter zijn er meer digitale marketing activiteiten nodig om de potential echt om te zetten naar klant. Als bureau zien wij dat de meest succesvolle bedrijven meerdere kanalen inzetten. Deze kanalen zijn op elkaar afgestemd op basis van de behoefte van de klant. De filosofie van inbound marketing is daarom een sterk begin. De wereld houdt immers niet op bij het adverteren in Google. Social media marketing, zoals bijvoorbeeld Facebook adverteren, zijn enorm aan de raden. In veel gevallen zijn de kosten van Facebook adverteren zelfs stukken lager dan bij Google Adwords.