Top 5 duurzaamheidstrends voor op kantoor

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:27

Persbericht - Door de corona crisis zijn onze kantoren in een ander daglicht komen te staan. Het is een plek waar werkend Nederland vanuit de overheid niet meer naar toe mocht. Het aantal besmettingen moest tenslotte naar beneden. Inmiddels wordt het “gewone” leven weer opgepakt. Steeds meer mensen werken weer op kantoor. Maar hoe gaat ons kantoor er de komende jaren uit zien?

1.  Bedrukte koffiebekers

Bedrukte koffiebekers zijn bij uitstek geschikt voor op kantoor. Ik heb het dan niet over het “standaard” schotse ruitje, maar koffiebekers met een boodschap van het bedrijf waar je werkt. Weg met de keramische mokken die afgewassen moeten worden, op naar kartonnen koffiebekers. Dit vergroot niet alleen de efficiëntie van de medewerkers, het vergroot ook de hygiëne op kantoor!

1.  Geen standaard kantoortuinen meer

De afgelopen jaren hebben we de traditionele kantoortuinen zien verdwijnen. Lange rijen met bureaus, stoelen en dezelfde computerschermen. Het is niet meer van deze tijd. Het is niet alleen slecht voor je concentratie. Het nodigt ook niet uit om in te werken. Dat moet anders. De trend is een hip, “huiskamer-stijl”, kantoor. Met bijvoorbeeld kasten of planten als afscheiding om de ruimte te verkleinen, ruimtes waar je “alleen” met focus kan werken. Kortom, een kantoor moet mooi en functioneel zijn!

1.  Meer groen

Een opkomende trend is meer groen in het kantoor. Dit ziet er niet alleen leuk uit, maar heeft ook nog eens voordelen. Planten verminderen namelijk stress en verhogen de productiviteit. Kortom, groen op kantoor heeft alleen maar voordelen! Kies alleen wél voor planten die ook makkelijk te onderhouden zijn en tegen een kantoor omgeving kunnen. Anders kunnen planten je ook een hoop extra werk opleveren.

1.  Uitstraling en ergonomie

Bij een duurzaam en modern ingericht kantoor, hoort vaak ook nieuw kantoormeubilair. Mijn advies is om gebruik te maken van ergonomisch goed kantoormeubilair. Waarom? Het is beter voor de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Maak bijvoorbeeld gebruik van zit-sta bureaus, bureaustoelen die je op verschillende manieren aan kan passen aan de houding van je medewerkers. Er zijn tegenwoordig ook stoelen die bijdragen aan de beter akoestisch klimaat. Ook dat vergroot de concentratie van je medewerkers.

1.  Thuiswerken

Hoe graag we ook naar kantoor gaan. Écht duurzaam is het natuurlijk om niet naar kantoor te gaan. Dit scheelt zowel reistijd, als CO2 uitstoot. Daarnaast draagt het niet naar kantoor gaan bij aan een vermindering van het file probleem. Gaan we dan met z’n alle alleen nog maar thuiswerken? Dat is ook niet de oplossing. Het draait om balans. Medewerkers hebben namelijk ook behoefte aan sociaal contact met hun collega’s. Sinds de start van de corona crisis hebben Zoom, Teams en andere vormen van videoconferencing een behoorlijke sprong gemaakt. In de toekomst zijn deze vormen van communicatie niet meer weg te denken.