Vastgoed financieren? Met crowdfunding kan het!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:55

Persbericht - Wie vandaag de dag in vastgoed wil beleggen, zal in veel gevallen een creatieve manier moeten vinden om de financieringsbehoefte in te vullen. Banken zijn nu eenmaal niet erg gewillig om beleggingspanden te financieren en trekken zich steeds verder terug. Door de ontstane behoefte winnen alternatieven zoals crowdfunding aan populariteit. Crowdfunding kan voor zowel vastgoedbeleggers als crowdfunding investeerders veel voordelen bieden. Wat deze voordelen zijn lees je in dit artikel.

Crowdfunding en vastgoed

Beleggingen in vastgoed stegen de laatste jaren naar recordhoogte. Niet zo gek, want lage spaarrentes en volatiele beurzen zorgen ervoor dat veel mensen naar alternatieve manieren zoeken om hun vermogen te laten renderen. In de praktijk blijkt dit echter niet zo gemakkelijk. Banken financieren vastgoed helemaal niet of slechts voor een deel, waardoor er een gat ontstaat in de financieringsbehoefte. Crowdfunding kan in veel gevallen de financieringsbehoefte wel deels of zelfs volledig invullen.

Dat vastgoed en crowdfunding goed samengaan, bewijzen de reeds tientallen succesvol gefinancierde vastgoedleningen op Geldvoorelkaar.nl. Zo ook de vastgoedlening van twee franchisenemers uit Tilburg. Enkele jaren geleden waagden zij de sprong en begonnen ze met het beleggen in vastgoed. Met hun vastgoedbedrijf, Noordermeer Vastgoed, kochten zij recentelijk hun zesde appartement aan, waarvan de financiering volledig middels crowdfunding tot stand kwam. Een bruto rente van 5,5% per jaar en een eerste hypotheekrecht haalden 136 investeerders over om te investeren in de vastgoedlening, waardoor de franchisegevers slechts binnen enkele minuten de benodigde € 83.000 ophaalden.

Ook voor grotere vastgoedprojecten kan crowdfunding uitkomst bieden. Zo kocht recentelijk een ondernemer met zijn bedrijf, VG Groep, een nieuw bedrijfspand aan middels een vastgoedlening op Geldvoorelkaar.nl. De kortlopende vastgoedlening met een looptijd van 2 jaar zal naast de aankoop van het pand de herontwikkeling financieren, zodat het op korte termijn in de verhuur kan. De vastgoedlening kon rekenen op de steun van ruim 600 investeerders, die samen € 600.000 bij elkaar brachten. Na de verbouwing en bij volledige verhuur, zal het pand langlopend worden geherfinancierd bij de bank. De ondernemer heeft tevens de mogelijkheid om de lening vervroegd boetevrij af te lossen.

Voordelen voor vastgoedbeleggers

Vastgoedfinanciering is in veel gevallen maatwerk. De crowdfunding vastgoedlening is speciaal ontwikkeld op basis van de behoeften vanuit de markt. Uniek aan de vastgoedlening is dat beleggers de mogelijkheid hebben om de lening op te splitsen in twee leendelen, waarvan een deel annuïtair en een deel aflossingsvrij. Op die manier kan de lening volledig worden afgestemd op de situatie en vooruitzichten die bij de belegging aansluiten.

Nog voordat een vastgoedlening wordt aangevraagd, is er de mogelijkheid om bij Geldvoorelkaar.nl een vrijblijvende voorbespreking te houden. Samen met een adviseur kan gekeken worden wat de mogelijkheden zijn en de adviseur zal actief meedenken over de beste invulling van de lening.

Voordelen voor crowdfunding investeerders

Dat er onder crowdfunding investeerders een grote interesse bestaat voor vastgoedprojecten zien we terug in de snelheid waarmee dergelijke projecten worden gefinancierd. Wie investeert in een vastgoedlening kan rekenen op een stabiele investering.

Naast de geboden rente, die bruto tussen de 4-7% bedraagt, wordt bij vastgoedprojecten op Geldvoorelkaar.nl standaard hypothecaire dekking geboden. Dit zorgt voor meer zekerheid en speelt een belangrijke rol bij de toenemende interesse van crowdfunding investeerders.

Tot slot

De groeiende interesse onder zowel vastgoedbeleggers als investeerders getuigt ervan dat de crowdfunding vastgoedlening een belangrijke rol kan vervullen bij vastgoedfinanciering. Alhoewel de vastgoedlening in de praktijk vrij stabiel blijkt, is het niet volledig zonder risico. Daarom adviseren wij investeerders om maximaal 10% (conform advies AFM) van hun vrij belegbare vermogen te investeren en de inleg te spreiden over meerdere projecten.

Wil je meer weten over de vastgoedlening? Kijk dan op Geldvoorelkaar.nl of neem vrijblijvend contact op via [email protected] of telefonisch op 085 27 33 465 om te kijken wat de mogelijkheden zijn.