VCA-diploma verbetert veiligheid op de werkvloer

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:26:50

Persbericht - Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gebeuren er in ons land elk jaar ruim 200 duizend werkgerelateerde ongelukken. Ongeveer 23 duizend slachtoffers moeten hiervoor naar het ziekenhuis of houden er blijvend letsel aan over en jaarlijks vallen er gemiddeld zestig doden. Veiligheid op de werkvloer blijft dus om aandacht vragen. Een VCA-diploma helpt daarbij, door werknemers in risicovolle omgevingen bewuster te maken van veilig en gezond werken.

VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM) Checklist Aannemers. De oorsprong van de norm ligt in de Nederlandse offshore en petrochemische industrie. Daar bestond de behoefte om het aantal bedrijfsongevallen terug te dringen en veiligheid en veiligheidsbewustzijn te bevorderen. Met de VCA konden deze bedrijven aantonen dat ze tijdens de uitvoering van werkzaamheden oog hebben voor veiligheid, gezondheid en milieu. Intussen werken ook bouw-, schoonmaak- en hoveniersbedrijven, installateurs en andere organisaties met verhoogde veiligheidsrisico’s met de VCA, die steeds vaker wordt gebruikt als selectiecriterium bij aanbestedingen en offertetrajecten.

VCA Basis, VCA VOL en VIL-VCU
Niet alleen bedrijven kunnen zich volgens de VCA laten certificeren. Ook individuele medewerkers en ZZP’ers in de bouw-, industrie- of installatiesector kunnen met een VCA-diploma laten zien dat ze beschikken over basiskennis als het gaat om veilig en gezond werken, met oog voor anderen en het milieu. Er zijn drie soorten VCA-persoonscertificering die allemaal tien jaar geldig zijn. Met het VCA Basis-certificaat laten vakmensen zien dat ze beschikken over basiskennis als het gaat om veilig, gezond en milieuvriendelijk werken in een omgeving met verhoogde veiligheidsrisico’s. Voor meewerkend leidinggevenden én ZZP’ers is er VCA VOL, wat staat voor VCA Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden. VIL-VCU tenslotte is er voor intercedenten en leidinggevenden bij uitzend- en detacheringsbureaus.

Cursussen en e-learnings
Werknemers en ZZP’ers die nog geen VCA-certificaat hebben of waarvan het diploma verlopen is, kunnen bij tal van aanbieders terecht voor een nieuw certificaat. Behaal je VCA-diploma altijd bij een opleider die samenwerkt met een erkend examenbureau en beschikt over het keurmerk van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO). Bij de meeste opleiders kun je terecht voor een klassikale VCA-cursus of zelfstudie, aan de hand van een los verkrijgbaar lesboek. Ook bestaan er VCA e-learnings, die cursisten kunnen volgen waar en wanneer ze maar willen op pc, tablet of smartphone.

VCA-oefenexamen
Voordat een cursist het VCA-certificaat ontvangt, moet hij of zij natuurlijk aantonen de tijdens de cursus, zelfstudie of e-learning kennis te beheersen. Dat gebeurt tijdens het VCA-examen. Zowel de inhoud van het examen als de manier waarop dit wordt afgenomen, zijn in 2017 behoorlijk veranderd. Waar eerst het toetsen van de theoretische kennis centraal stond, ligt de nadruk nu veel meer op het toepassen van die kennis in de dagelijkse beroepspraktijk. Met name voor VCA-cursisten die al eerder examen hebben gedaan is het dan ook aan te raden om vóór het officiële examen een VCA oefenexamen te maken. Zo wordt niet alleen duidelijk of de kandidaat de examenstof voldoende beheerst, maar krijgt hij of zij ook een beeld van de verschillende soorten vragen waaruit het examen bestaat. Hierdoor is de kandidaat goed voorbereid en kan het VCA-certificaat zo snel mogelijk in de wacht worden gesleept. Kijk voor meer informatie op: https://www.vcanederland.nl/vca-examen.