Veilig Online kopen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:15

Persbericht - Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen wat verkoopt. Advertenties van webshops vliegen ons om de oren zodra we het internet betreden. En dan zijn het niet alleen de grote, bekende namen die we tegenkomen. Ook veel onbekende namen schieten als paddenstoelen uit de grond. Heel wat ondernemers wagen een kans in de business van online verkoop. BN’ers zijn eveneens niet weg te denken uit deze wereld en starten regelmatig een lijn in bijvoorbeeld kleding of cosmetica. Als een bekende Nederlander het gezicht is van een bepaald merk of een eigen business runt, gaat men er automatisch vanuit dat het goed zit. Helaas is dit niet altijd het geval..

Oplichter of ondernemer?

Een recent voorbeeld hiervan is rapper JayJay Santana a.k.a. ‘’meester schetser’’. Hij is op maandag 8 juni na ruim honderd aangiftes en herhaaldelijke confrontaties met het programma Opgelicht?! door de politie aangehouden. De rapper staat vooral bekend om zijn uitlatingen die bij menig mens toch wel de lachspieren aanwakkeren. Heel grappig is het uiteindelijk allemaal niet. De rapper wordt verdacht van oplichting en witwassen. Zo zou hij, naar verluidt, in anderhalf jaar tijd zo’n twaalf onbetrouwbare websites hebben gerund waarop laaggeprijsde merkkleding te koop stond. Merken zoals: Fendi, Balenciaga, Canada Goose en Mcqueen schitterden het beeldscherm af, vanwege de relatief goedkope prijzen. Via verschillende social media kanalen maakte hij continu reclame voor deze webshops. Op zijn Instagram account is hij dan ook voornamelijk te zien in kleding en schoenen van bekende merken. Deze promotie heeft bij een groot aantal volgers en fans uiteindelijk geleid tot ‘’echte’’ aankopen. Vooral jongeren zijn in deze val getrapt. Nadat klanten de betaling hadden voldaan, hoorden zij vaak niets meer. Enkelen ontvingen nagemaakte
merkproducten, maar de meesten konden fluiten naar hun bestelling.

Het programma Opgelicht?! van avrotros ontving al jaren klachten over de activiteiten van JayJay en zijn webshops. Zo is hij meermaals geconfronteerd door het programma, maar heeft de beschuldigingen altijd stevig ontkend. Volgens JayJay zelf is hij een man met een visie, dat een bedrijf wil starten en succesvol wil worden. Toch denken velen hier anders over.

Bij de arrestatie van 8 juni zijn nog twee medeverdachten aangehouden: JayJay’s partner, die regelmatig model stond voor zijn websites en daarnaast de bouwer van de onbetrouwbare websites. De politie heeft tijdens de arrestatie ook een aantal tassen vol kleding gevonden, dat vermoedelijk vervalste merkkleding is. Daarbij werden horloges, brillen en tassen van het merk Kenzo en Fendi door de politie in beslag genomen.

Lang heeft het niet geduurd, want JayJay is inmiddels weer op vrije voeten. De rechter-commissaris vond het onnodig om de rapper nog langer vast te houden. Wel is hij nog steeds een verdachte en zal hij zich over een tijd moeten verantwoorden voor de rechtbank.

Verder lijkt JayJay zich niet echt druk te maken om het hele gebeuren. Op Instagram drijft hij de spot met het programma Opgelicht?! En plaatst de dag van zijn vrijlating een filmpje waarin hij lachend mededeelt, dat geen enkel politiebureau hem langer dan drie dagen vast kan houden.

Veilig online shoppen

Beveiliging

Gelukkig zijn er genoeg webshops die wel betrouwbaar zijn, maar hoe kun je deze herkennen? Allereerst begint veilig shoppen bij jezelf. Zorg altijd voor een veilige internetverbinding of dat nu thuis of elders is. Shoppen via openbare hotspots is dus niet veilig. Check ook of de website die je bezoekt een beveiligde internetverbinding heeft. Een veilige website begint in de adresbalk met https:// en een slotje. Wanneer je op dit slotje klikt geeft de website extra informatie over de betreffende beveiliging.

Vaak kun je bij een eerste bestelling een account aanmaken. Kies altijd voor een uniek en sterk wachtwoord. Gebruik geen wachtwoord die je ook voor andere belangrijke diensten gebruikt, dat gevoelige informatie of persoonlijke gegevens kan bevatten.

Keurmerk

Veel websites zijn voorzien van een keurmerk, zoals Thuiswinkel waarborg. Maar aangezien een flink aantal nepwebshops doen alsof ze een keurmerk dragen, is het verstandig deze even te controleren bij de website van het keurmerk zelf.

Betalen

Over het algemeen bieden betrouwbare websites verschillende betaalmethodes. Zoals bijvoorbeeld: IDEAL, Afterpay, Klarna en opties om te betalen met creditcard. Dit zijn de meest bekende opties. Tegenwoordig zijn er meerdere betaalwijzen, check deze altijd even goed. Het is vooral veilig om te kiezen voor betaling achteraf: eerst de bestelling ontvangen, daarna pas betalen. PayPal is vaak ook een van de opties en biedt zelfs een aankoopbescherming. Met een aankoopbescherming krijg je het volledige aankoopbedrag terug als een online besteld product niet wordt bezorgd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet.

Reken je af via IDEAL dan kom je uiteindelijk terecht op de betaalpagina van jouw bank. Op deze pagina kun je zien wat het te betalen bedrag is en aan wie je dit bedrag betaald. Is er sprake van een betaalprovider bij de betaling dan staat dit er ook vaak bij. Denk aan Mollie, MultiSafepay, Adyen enzovoort. Ten slotte staat altijd onderaan wie de uiteindelijke begunstigde is. Is dat niet dezelfde naam als die van de betreffende webshop, dan moet er een belletje gaan rinkelen en kan het goed zijn dat er een oplichter in het spel is.

Betaal nooit vooraf of via een overschrijving wanneer je twijfelt over een webshop. De kans is groot dat je, je geld niet terugkrijgt als je te maken hebt met een nepwebshop.

Reviews

Een hele belangrijke check is ervaringen van anderen lezen. Helaas zijn er al heel wat ‘’klanten’’ genept en zij plaatsen dan ook vaak recensies over bedrijven en/of geleverde producten of diensten. Deze recensies kunnen jou helpen meer duidelijkheid te krijgen over bepaalde zaken. Een goed voorbeeld is nederlandeview.nl. Op deze website is een verzameling gemaakt van beoordelingen, ervaringen, klachten en natuurlijk reviews, die klanten geschreven hebben over bepaalde bedrijven. De onderwerpen lopen uiteen, dus allerlei soorten bedrijven komen aan bod. Een ander voorbeeld is Trustpilot, zij hebben de visie dat bedrijven hun bedrijfsvoering en service juist kunnen verbeteren door middel van geschreven reviews. Hier vind je dus ook allerlei beoordelingen van verschillende bedrijven. Kieskeurig.nl is eveneens een onafhankelijke vergelijkingssite en streeft ernaar om snel en eenvoudig betrouwbare informatie en reviews over producten en webshops te vinden, zodat klanten een goede keuze kunnen maken bij online aankopen.

Vertrouw echter niet blind op reviews en raadpleeg verschillende websites. Komen bepaalde meningen of uitingen vaker voor, dan klopt dit meestal wel.

Vaak hebben betrouwbare webshops een eigen review mogelijkheid. De mogelijkheid om te klagen geeft meestal aan dat de webshop dit ziet als een mogelijkheid om zichzelf te verbeteren.

Radar

Het programma Radar van avrotros zet zich in voor consumentenzaken en is zeer interessant om te volgen. Op de website kun je verschillende nieuwsartikelen en columns lezen. Ook wordt er een testpanel gevoerd en kun je, je als consument aanmelden voor het invullen van enquêtes. Met als doel de resultaten te gebruiken voor nieuwsartikelen en tv-uitzendingen. De resultaten helpen Radar ook om bedrijven en instanties eventueel te confronteren.

Tips

Naam adresbalk

Nog wat laatste tips om onbetrouwbare websites te kunnen herkennen. Het is opgevallen dat criminelen vaak websites overnemen die niet meer in gebruik zijn. Check altijd even goed de naam van de website in de adresbalk. Komt deze URL niet overeen met de naam van de webshop zelf dan kan er sprake zijn van een onbetrouwbare website.

Standaard logo

Malafide webshops worden in grote getalen gemaakt. Daarom wordt er vaak gebruik gemaakt van standaard logo’s. Denk dan aan: het logo in de naam van de webshop zelf, logo’s met de woorden ‘sale’ of ‘shop’ erin verwerkt, maar ook worden er logo’s van kledingmerken gebruikt of algemene reclamefoto’s.

Productnaam in het webadres

Bij sommige webshops is de naam van het product in het webadres verwerkt. Zoals bijvoorbeeld winterjasonline.com of techelectronica.nl. Dit soort woorden doen het namelijk goed in de Google-resultaten.

Merkkleding

Op het moment valt merkkleding erg in de smaak. Er zijn nu dus veel onbetrouwbare webshops in de omloop die merkkleding en schoenen van bekende merken aanbieden.

Hoge kortingen

Vaak worden er bij dit soort websites hoge kortingen aangeboden en zijn deze artikelen allemaal op voorraad. Dat is natuurlijk niet logisch. Toch vallen veel mensen hiervoor en daarom is alertheid vereist bij dit soort aanbiedingen.

Gegevens ontbreken

Op malafide webshops is het ontbreken van gegevens niet ongewoon. Een telefoonnummer, een fysiek adres of een e-mailadres zijn vaak niet te vinden.

Taalfouten

Daarnaast vind je op onbetrouwbare webshops regelmatig taalfouten. Natuurlijk kan er in de spelling wel eens een foutje gemaakt worden, maar over het algemeen krijgen bonafide websites een goede spellingcontrole. Onjuiste spelling staat niet professioneel en kan dus wijzen op een vertaalde tekst door Google translate. Wanneer zinnen niet kloppend zijn, is het goed om alert te zijn.

Het keurmerk ontbreekt

Webshops die niet betrouwbaar zijn hebben vaak geen keurmerk. In sommige gevallen hebben ze er wel een. Ga er dus niet blind vanuit dat dit keurmerk juist is verkregen. Om een keurmerk te krijgen moeten webshops vaak aan veel eisen voldoen.

Account verplicht en één betaalmogelijkheid

Tot slot is het regelmatig het geval dat je voor een bestelling persé een account aan moet maken en dat alleen betalen met creditcard mogelijk is. Zoals eerder vernoemd heeft een betrouwbare website meerdere betaalmethodes.

Als laatste geldt: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Sommige internetcriminelen zijn helaas heel goed in het exact nabouwen van een betrouwbare
website. Vertrouw op je gevoel en neem bovenstaande tips in acht.