Veilig terugkeren naar kantoor, hoe dan?

Het beleid omtrent het coronavirus maakt momenteel plaats voor enkele versoepelingen, waarbij de 1,5 meter samenleving van kracht blijft. Dat merkt ook het proptech-bedrijf; SKEPP. Het toepassen van de 1,5 meter maatregel in het kantoorleven is een punt waar veel ondernemers tegenaan lopen. Om veiligheid te kunnen bieden aan werknemers is het 1,5 meter kantoor tot leven gekomen. Om het 1,5 meter kantoor te realiseren is het toepassen van maatregelen noodzakelijk. Benieuwd hoe je het 1,5 meter kantoor toepast? Dat lees je hier.

1,5 meter vermindert besmettingsgevaar

Deze tijd vraagt niet alleen om aanpassingen in het dagelijks leven, maar ook op kantoor. Allereerst moet de afstand van 1,5 meter gewaarborgd worden. Dit is de afstand die volgens het RIVM zorgt voor het reduceren van besmettingsgevaar. Om het besmettingsgevaar te verkleinen moet je als werkgever diverse maatregelen doorvoeren op kantoor. Enkele maatregelen die je moet toepassen op kantoor zijn: eenrichtings looproutes creëren, signing toepassen, lunchen in ploegen en spatschermen plaatsen.

Het kantoor is niet volledig inwisselbaar met thuiswerken

Veel werkgevers hebben ervoor gekozen om werknemers thuis te laten werken tijdens de corona crisis. Door het thuiswerken worden collega’s gemist en dus ook het praatje bij de koffieautomaat. Veel mensen hebben daarom de wens om naar kantoor te keren. Kortom, het werk op kantoor is niet volledig inwisselbaar met thuiswerken. Om weer kantoorwaarts te kunnen, is het 1,5 meter kantoor in het leven geroepen. Dit zorgt voor een betere privé/werk-balans, meer interactie en dus het gevoel weer deel uit te maken van het sociale aspect in het bedrijfsleven. Stap voor stap zullen is het terugkeren naar ‘’het nieuwe normaal’’ mogelijk en dus ook ‘’het nieuwe kantoorleven’’.

De belangrijkste plek van kantoor

De werkplek is de plek waar het grootste gedeelte van de werkdag wordt doorgebracht. Het is daarom noodzakelijk om maatregelen te treffen. Het is inmiddels ondenkbaar geworden om naast elkaar te werken op minder dan 1,5 meter afstand. Daarom is het advies om de werkplekken minimaal 1,5 meter uit elkaar te schuiven. Het liefst nog verder uit elkaar, aangezien je binnen werkt. Het binnenwerken zorgt voor minder luchtverversing, waardoor het besmettingsgevaar aanwezig blijft. Het openen van ramen en deuren zorgt voor het verversen en doorstromen van de lucht. Leent de ruimte zich daar niet voor? Dan is het raadzaam om de werkplekken verder uit elkaar te zetten. Het is ook belangrijk om alle werknemers te voorzien van een eigen toetsenbord, muis en laptop. De kans op het overbrengen van het coronavirus wordt daardoor gereduceerd.

Verklein het besmettingsgevaar met spatschermen

Het is raadzaam om te werken met spatschermen tussen de werkplekken, maar ook op andere plekken in het kantoor waar mensen samenkomen. Denk aan de kantine, de vergaderruimte, de balie of de ontvangstruimte voor je klanten. Het werken met plexiglas schermen zorgt voor minder besmettingsgevaar. Dankzij het transparante materiaal behoudt je wel de lichte ruimte. De plexiglas schermen zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waardoor ze toepasbaar zijn voor elk kantoor.

Voorkom botsingen op kantoor

Om weer veilig naar kantoor te keren is het toepassen van een looproute cruciaal. Voorkom botsingen door te werken met eenrichtingsverkeer. Geef op de vloer (met pijlen) de looprichting aan om de afstand, veiligheid en duidelijkheid te waarborgen. Gebruik stickers, tapijt of borden waarop de looprichting duidelijk te zien is. Dit principe dien je door te voeren in het hele kantoorpand, zodat alle werknemers zich hieraan houden.

Rekening houden met bezettingsgraad en werken in ploegen

Het is momenteel niet realistisch om met alle werknemers aan de slag te gaan vanaf kantoor. Het werken in ploegen kan uitkomst bieden. Waar voorheen misschien 10 mensen op een kantoor zaten, is er nu wellicht plek voor slechts 5 personen. De gemiddelde bezettingsgraad zal rond de 50% zijn om de afstand te kunnen waarborgen. Door het werken in verschillende groepen kan je de veiligheid, gezondheid en gepaste afstand van 1,5 meter waarborgen voor het personeel.

Instrueer het personeel over de maatregelen en hygiëne

Om te zorgen dat iedereen zich houdt aan de maatregelen, is het belangrijk om het personeel goed te instrueren. Daarbij is de belangrijkste regel het thuisblijven bij verkoudheid, koorts en/of keelpijn. Is hier geen sprake van? Dan kan het personeel met gepaste maatregelen aan de slag op kantoor. Het werken op kantoor vraagt ook om aanpassingen van het personeel. Punten waar zij ook rekening mee moeten houden zijn bijvoorbeeld: het desinfecteren van de persoonlijke werkplek, het desinfecteren van deurklinken, het gebruik maken van eigen kantooraccessoires en het regelmatig wassen van de handen. Stel daarom een overzichtelijk protocol op voor het personeel omtrent hygiëne en de maatregelen voor het 1,5 meter kantoor.

Doe de quickscan

Het realiseren van het 1,5 meter kantoor vraagt de nodige aanpassingen. Ondernemers kunnen aan de slag middels de brochure voor het 1,5 meter kantoor. Hierin worden nog meer tips en tricks gedeeld rondom het 1,5 meter principe. Daarnaast is het mogelijk om een quickscan aan te vragen bij SKEPP. Na de aanvraag, wordt er contact opgenomen met jou en ontvang je vervolgens een persoonlijk adviesplan voor de realisatie van jouw 1,5 meter kantoor. Met het 1,5 meter kantoor kan je jouw personeel weer veilig naar kantoor laten keren. Dankzij de quickscan en het persoonlijke adviesrapport zijn er al meer dan 25 ondernemers die inmiddels werken vanaf het 1,5 meter kantoor.

SKEPP Office as a Service

Gamechanging proptech-bedrijf in de wereld van vastgoed

SKEPP is in 2013 gestart en bestaat het bedrijf inmiddels uit 3 producten. Je zou ons kunnen zien als een disruptive gamechanger in een markt die aan het veranderen is. Met SKEPP richten we ons op deze ontwikkelingen door onszelf te profileren als een proptech-onderneming, door mee te gaan met de nieuwste trends op het gebied van digitalisering en automatisering. Voorbeelden hiervan zijn Virtual Reality en Augmented Reality.

Officelisting: de Airbnb van de kantorenmarkt

Het eerste product van SKEPP is Officelisting. Hier komen vraag en aanbod van kantoorruimte samen. Bedrijven die op zoek zijn naar kantoorruimte brengen we in contact met pandeigenaren, operators en verhuurders van kantoorruimte. Het ruime aanbod aan kantoorruimten maakt SKEPP de Airbnb van de kantorenmarkt.

Officeplanner: virtueel inrichten van jouw kantoorruimte

Een ander product van SKEPP is Officeplanner: de one-stop-shop voor de inrichting van jouw huidige of nieuwe kantoorruimte. Met Officeplanner richt je virtueel heel gemakkelijk jouw kantoorruimte in met meubilair van Officeplanner. Je hebt de mogelijkheid om het meubilair te huren, huurkoop of kopen. Voorbeelden van unieke producten van Officeplanner zijn de Meetingbox, Phonebooth, Roomdivider en Dressoir. Deze producten sluiten aan bij de flexibiliteit die organisaties wensen. Met Officeplanner creëer jij supersnel jouw droomkantoor. Officeplanner is af te nemen indien je al voorzien bent van een kantoorruimte via SKEPP, elders een kantoor hebt gehuurd of als je meubilair wilt uitbreiden.

Officekit: hospitality-faciliteiten en tech-oplossingen voor pandeigenaren

Het laatste product van SKEPP is het smart product Officekit. Dit product biedt pandeigenaren verschillende hospitality-faciliteiten en tech-oplossingen om het algehele serviceniveau voor huurders te verhogen. Door de toenemende vraag naar flexibiliteit in de kantorenmarkt speelt Officekit in op de vraag naar ‘Office as a Service oplossingen’. Denk hierbij aan de ‘Kantoorhero’, gesponsorde lunch, 24/7 keyless access en all-in schoonmaak. Met Officekit komt er leven in een kantoorpand, waarmee jij je als pandeigenaar kunt onderscheiden in de markt.

Office as a service, een customer journey die volledig wordt verzorgd

Office as a Service speelt in op de behoeften van de klant. De behoefte naar flexibiliteit neemt toe en de klant wil daarnaast zich thuis voelen op kantoor, boven zichzelf uitstijgen en hun passie uitleven. Een plek waar mogelijkheden zijn om te connecten, coworken en concentreren. Werken in een omgeving die optimaal aansluit bij de eisen en wensen van de werknemer. Oftewel, Office as a Service.