Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voice-over boeken? Dit zijn de 3 casting trends

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:46

Persbericht - Als één van de populaire Amsterdamse stemmenbureaus heeft Voice Cowboys een peiling gehouden onder haar top-30 opdrachtgevers. Het bedrijf geeft hiermee een inkijkje in de belangrijkste Nederlandse voice-over trends. Interessant genoeg komen er jaarlijks steeds meer professionele voice-overs bij, maar ook blijft het aantal opdrachten gestaag groeien. De groei van online video’s en bedrijfsfilms zijn een belangrijke aanjager daarvan. Maar welke stemmen zijn tegenwoordig veel gevraagd en hoe moeilijk is het tegenwoordig om als inspreekstem door te breken?

Geen 9 tot 5
Niet meer van 9 tot 5 bij één baas op één plek wordt door veel freelance stemmen als een prettige werksituatie gezien. Stemmenbureaus zijn online marktplaatsen geworden waar vraag en aanbod samenkomen. Het bureau vertegenwoordig in feite meerdere opdrachtgevers, waar men niet fysiek aanwezig te zijn. Zo kan een videoproducent eenvoudig stemacteurs beluisteren en zijn gewenste online voice over boeken. De stem spreekt vervolgens de klus in zijn eigen thuisstudio in. Het stemmenbureau staat garant voor een snelle en betrouwbare afhandeling van de boeking.

Minder lage stemmen
Voorheen had de stemmenwereld een gesloten karakter en waren de meeste opdrachten in handen van een klein select groepje stemacteurs. Vaak bekende stemmen met ‘een mooie lage stem’. Maar, net zoals andere creatieve ambachten, is ook een stemmenbureau aan modetrends onderhevig. De mooi lage stem is anno 2018 lang niet altijd een must meer om genoeg voice-over werk te vergaren. Om de belangrijkste trends van nu in kaart te brengen heeft men de boekingen van 2016 vergeleken met die van 2018 en de meest intensieve gebruikers van het platform geënquêteerd.

3 belangrijke voice-over trends
1. Minder ‘zware’ Hollywood-a-like-stemmen, meer gewone ‘next-door’ stemacteurs;
2. Online voice-over teksten leunen steeds meer op storytelling;
3. Verschuiving van voice-over opname in externe geluidsstudio naar de thuisstudio.

De externe geluidsstudio was voorheen dé onmisbare schakel tussen opdrachtgever en bekende Nederlandse voice-overs. Vaak deden zij dan ook een beetje casting erbij. Door online marktplaatsen zijn opdrachtgevers echter in staat om zelf de casting snel en efficiënt te doen. Zo kan men specifiek zoeken op bedrijfsfilm inspreken, zodat men bijvoorbeeld een specifieke stem vindt die precies die kennis en ervaring in huis heeft.

Stemacteur zijn is hot
Castingmanager Agnes Kiela: “Stemacteur zijn is de laatste tijd behoorlijk hot. Nieuwe voice-over agencies schieten als paddenstoelen uit de grond, en iedere maand koen er wel voice-overs bij in de vorm van ambitieuze Youtubers, radio-dj’s of mensen die een cursus leren stemacteren hebben gedaan.  Toch vergeten mensen nog wel eens dat het stemmenwerk veel meer is dan een leuke schnabbel. Want een voice-over tekst van 15 minuten boeiend kunnen vertellen, met de perfecte tone-of-voice, is en blijft een vak. Gedrevenheid speelt zeker een rol bij het doorbreken van een nieuwe stem, maar ik zeg er bij dat een jaar of 3 ervaring als professionele voice-over echt een must is.”